handdator

Visa fullständig version : När skall man träna bålstyrka?


Fredspipan
2008-07-28, 17:10
Kör just nu kondition varannan dag och styrketräning varannan dag.

När ska man lägga in bålstabilitetsträning? På kondition eller styrkepassen?

Samt hur skall ett bålstyrkepass se ut?

Har tänkt köra något sånt här:

Plankan 1-2min.
Vila 1min.
Ligg på rygg med benen några centimeter ovanför marken 1min.
Vila 1min.

Sen börja om liksom och repetera 3-4ggr.

Sen tänkte jag köra sitta knäveck mot en vägg så länge man orkar osv..

Kom gärna med tips. Skall börja med kampsport och jag tror att bålstabilitetsträning är bra då. :)

christopherdrewsen
2008-07-28, 17:17
knäböj på balansbräda eller t.o.m balansboll kanske.
sen angående just bålstabilitet tänkte jag flika in med frågan om träning med en s.k abslider är mer att betrakta som övning för bålstyrka eller som just magövning?

Allan
2008-07-28, 17:20
Kör knäböj och mark - ger fantastisk styrka i båeln

Fredspipan
2008-07-28, 17:31
Kör knäböj och mark - ger fantastisk styrka i båelnMarklyft har jag precis börjat med och är lite osäker på formen men skall försöka få med den regelbundet i min träning.
Knäböj är en övning jag väldigt gärna vill köra men jag kan inte gå ned till fullt djup p.g.a knäproblem. Frågan hör egentligen inte hemma i denna tråd men om nån har svaret så skriv det gärna här.
Vad finns det för nackdelar med att köra knäböj till 90grader? Förutom att rörelselängden blir kortare då..
Har läst om att skaderisken skall vara högre, stämmer det?

Tolkia
2008-07-28, 19:22
Med all respekt för knäböj och marklyft som Övningarna med stort Ö och lösningen på alla problem, så tror jag att det kan vara bra att komplettera med bålstyrke-/bålstabilitetsträning om man anar att man inte är så stabil som man skulle behöva/vilja vara. Vilket nog är ganska vanligt bland folk som inte rör sig väldigt mycket i sin vardag (typ den genomsnittliga kontorsråttan eller studenten). Inte minst lär det kunna göra en bättre på just knäböj och marklyft.

Fredspipan: Exempel på bålstabilitetsövningar finns t.ex. här (http://www.balansboll.nu). Den omtalade Fetknoppens magövning" (sök och du skall finna) är inte heller dum.

Cilia
2008-07-28, 19:23
Jag skulle lägga till någon sidoövning med i det där passet.
Du kan lägga bålträningen närsomhelst utom eg direkt före ett benpass där du kör fria knäböj.

Enligt hur du la upp dina pass i en annan tråd skulle jag undvika att lägga bålen innan marklyften.

phoenix91
2008-07-28, 22:46
fick lära mig en ny övning förbålstabilitet nyligt :)

1. man står rakt upp med armarna utåt och handflator uppåt.

2. lyft ett knä så högt du kan och räta sedan på det och flexa upp foten, ha benet så högt du kan.

3. böj dig sedan sakta framåt sammtidigt som du vänder på händerna. Försök hela tiden ha benet så högt som möjligt.

4. för sedan ihop armarna under dig så de e ca 1 dm mellan dem.

5. för upp armarna så att du står som ett t. armarna sträckta framåt, benet bakåt och så står du på det andra benet.

6. sen ställer du dig upp och tar ned armarna.

Gör sedan med andra benet.

Tänk på att du kan böja benet du står på lite och att altid sträcka det andra benet så mycket som möjligt.

Man kan stå i t-positionen ett tag.

Bob-bo
2008-07-29, 14:59
Jag brukar köra "sittande slalom med vikt" som jag brukar kalla den (vet inte vad övningen heter på riktigt:P)
Du sätter dej ner på rumpan greppar en viktskiva med båda händerna. Sätt dej lätt bakåtlutad med endast rumpan i marken varken viktskivan lr fötterna ska vara i marken. Du börjar med att hålla ut viktskivan utåt från ena sidan av kroppen samtidigt som benen sticker åt motsatt håll. Sedan för du vikten till andra sidan av kroppen och stannar precis innan den nuddat marken samtidigt som benen har rört sig åt andra hållet. Sen pendalr man på sådär. När man fått in tekniken tycker jag den övningen är utmärkt. Svårt och förklara men hoppas du förstod...

Dan S
2008-07-29, 15:45
mark, knäböj, hypersträck, situps åt sidan, situps vanliga, täcker väll runt om skulle jag tro, det är vad jag kör och jag har bålstyrka så det räcker för dom 2 stora iallafall..