Visa fullständig version : Mat i samband med Jobb, diskussion ev. fakta?
VanGohran
2008-07-28, 16:43
Hejsan, har en fråga, hur kommer det sig att man blir hungrig av att jobba/vara i skolan om man jämför med om man är ledig, är det så att din koncentration på jobb/skola gör så att kroppen töms på energi och kräver mer? eller är det så att man inte ser framemot något mer förutom lunchpausen att det bara finns i huvudet d.v.s.
Är det någon som har något konkret förslag eller en teori som kan bevisa detta? Nej, det är f.ö. inte helt onödigt för detta är något som har diskuterats i mina kompis-kretsar, både på jobb och i skolan.
Så behöver det inte vara för alla. Jag t.ex. blir hungrigare om jag är ledig och inte har något att göra. Om jag jobbar glömmer jag bort min hunger helt. Tror det är väldigt olika för olika personer.
VanGohran
2008-07-28, 17:13
Så behöver det inte vara för alla. Jag t.ex. blir hungrigare om jag är ledig och inte har något att göra. Om jag jobbar glömmer jag bort min hunger helt. Tror det är väldigt olika för olika personer.
Så det finns alltså ingen riktig koppling till ett visst sammanhang utan det hela är bara slumpmässigt?
Slump och slump. Jag menar att det är individuellt. Oftast blir man ju hungrigare ju aktivare man är. Dock behöver det ju inte vara perfekt korrelation mellan hunger och aktivitet. Jag upplever som sagt att jag blir hungrigare om jag inte är sysselsatt. Skulle tro att jag äter mer på lediga dagar.
Eddie Vedder
2008-07-28, 17:48
Jag upplever som sagt att jag blir hungrigare om jag inte är sysselsatt. Skulle tro att jag äter mer på lediga dagar.
Exakt likadant för mig. Och ju stressigare jobbet är desto mer undertrycks aptiten. Hemma i lugn och ro kan jag vara sugen på mat jämt.
En totalt inaktiv dag hemma är ng aptiten som störst i förhållande till energibehovet. Det går ju inte att jämföra hur hungrig man skulle vara på 2000kcal den dagen 2000kcal är dagsbehovet jämfört med 2000kcal den dagen 3000kcal är dagsbehovet.
Jag äter t.ex. en betydligt större frukost innan jobbet och även en större lunch än om jag hade varit hemma och tagit det lugnt. Trots detta är jag inte alls hungrig klockan 17 när jag slutar. Sedan kommer jag hem och då har jag en GRYM aptit.
Känner inte samma stora skillnad i skolan dock, det tror jag (eller jag är snarare ganska övertygad om det) beror på graden av stress helt enkelt. Jag upplevere som sagt en tydligt undertryckt aptit när jobbet är som värst.
VanGohran
2008-07-28, 19:52
Se, detta tycker jag är väldigt intressant faktist,
Jag blir definitivt hungrigare på jobb eller plugg. Då syftar jag på inaktivt jobb förstås. Trodde de flesta kände likadant, fast här verkar det vara en jämn fördelning i tråden, visserligen bara 4 som svarat än så länge.
Jag tror aptiten beror på hur tråkigt man har = tråkigt på jobbet/skolan/hemma = tänker mer på mat. Det märker jag i alla fall, att om jag har mycket att göra så blir jag inte lika hungrig eller sugen.
Om man kollar på hjärnan så är den väldigt effektiv energimässigt och kräver mig veterligen inte så mycket mer energi av att man koncentrerar sig mer. Det vore däremot riktigt intressant om man kunde undersöka det närmare, dvs kolla om hjärnan kräver mer energi om man spelar schack mot Kasparov en hel dag vs att slöglo på tv en dag :)
Eddie Vedder
2008-07-29, 17:53
Det vore däremot riktigt intressant om man kunde undersöka det närmare, dvs kolla om hjärnan kräver mer energi om man spelar schack mot Kasparov en hel dag vs att slöglo på tv en dag :)
Jag har läst en studie av någon svensk forskare där man undersökte energiförbrukning i samband med att lyssna på klassisk musik. Det är ju en form av intellektuell stimulans på sätt och vis. Där uppmättes ingen som helst skillnad iaf.
enzodiac
2008-07-29, 18:14
sitter jag på jobbet blir jag hungrig så det gör ont i magen mellan varven. Är jag hemma under till exempel helgen, så kan jag ibland glömma att äta vissa mål för att jag inte är hungrig. Tror det beror på att jag går upp tidigare på arbetsdagar också.
Jag upplever mindre hunger när jag har något att göra. Är det stressigt på jobbet eller mycket att syssla med hemma tänker jag inte speciellt mycket på mat, upplever allstå mindre hunger. Har man tvärt om långtråkigt, må det så vara på jobbet, i skolan eller hemma, flyter tankarna lätt iväg mot nästkommande måltid. Då upplevs mer hunger.
Hjärnan kräver ett jämnt flöde av energi. Det förbrukas inte mer energi i hjärnan vid t.ex. hårt (!) tänkande som att plugga matematik än vid vila i form av att göra ingenting.
Jag tror man känner efter mer när man är ledig. Vid stressigt arbete hinner man helt enkelt inte och mattankarna försvinner i mängden.
shut teh face
2008-07-30, 09:23
Min aptit blir väldigt undertryckt när jag arbetar. Men då kan det slå tillbaka på en, när man kommer hem så vrider det sig i magen 200 varv för man plötsligt blir superhungrig.
När jag är hemma så är jag inte speciellt hungrig men däremot grymt sugen på plock. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.