handdator

Visa fullständig version : Stänga av datorn när det åskar?


Fredspipan
2008-07-28, 16:26
Är det ett måste? Jämt när det åskar kommer päronen in och ber mig stänga av datorn samt stänger av internet.

Så, hur farligt är det att inte göra det?

King Grub
2008-07-28, 16:34
Så, hur farligt är det att inte göra det?

Förstörda komponenter så datorn inte startar.

Loke
2008-07-28, 16:37
Tja, det är ju svårt att ge några siffror, men... Jag fick för första gången datorn förstörd i sommar, och jag har aldrig dragit ur kontakten. Med andra ord, risken är liten, men förr eller senare händer det.

Jackie Dee
2008-07-28, 16:40
Pajade 2 modem för länge sen, drar allitid ur efter det.

jocke12
2008-07-28, 16:42
Jag tycker definitivt du ska göra det.

AJO
2008-07-28, 16:43
Hjälper jordfelsfrytare mot åska?

coxie
2008-07-28, 17:04
UPS med åskskydd ftw.

Granatgiraffen
2008-07-28, 17:08
UPS med åskskydd ftw.

Japp. Akta dig för spänning via teleledningen bara.

coxie
2008-07-28, 17:10
Japp. Akta dig för spänning via teleledningen bara.

Jo jag drar alltid ut mina telefoner och modemet.

bubbe
2008-07-28, 17:13
Bor man på landet så är det definitivt ide att åtminstånde dra ut telejacket, räcker med en strömspik på teleledningen så går det rätt genom datorns komponenter till jordningen.

Compus
2008-07-28, 17:39
Hmm läst om detta nyligen, om jag inte kommer ihåg fel så sa experten att det inte spelar någon roll om man stänger av tillexempel datorn eller tv:n det man skall göra är att dra ur sladden. Att stänga av gör ingen skillnad.

Sparven från Minsk
2008-07-28, 17:59
Hmm läst om detta nyligen, om jag inte kommer ihåg fel så sa experten att det inte spelar någon roll om man stänger av tillexempel datorn eller tv:n det man skall göra är att dra ur sladden. Att stänga av gör ingen skillnad.

Stämmer stämmer!
Måste dra ur annars kan strömmen "hoppa" genom kabeln.
Drar man ur är man garanterat säker.

JockeKillen
2008-07-28, 21:08
Det fins väl ändå några "åsksäkra" ström adapters man kan använda sig av?

Ryska_raketen
2008-07-28, 21:10
Beror på intaget av järn.

demode
2008-07-28, 22:07
Beror på intaget av järn.

Hahahha. Komedi på högsta nivå jag läste nyss näsblodstråden.

Litecore
2008-07-28, 22:14
jsg har fått för mig att det är säkrare att bo i en lägenhet jämfört
med villa om det åskar, eftersom hyres-/bostadslägenheter oftast
har åskledare på taket.. men det kanske bara är önsketänkande ;P

mangs
2008-07-29, 09:06
jsg har fått för mig att det är säkrare att bo i en lägenhet jämfört
med villa om det åskar, eftersom hyres-/bostadslägenheter oftast
har åskledare på taket.. men det kanske bara är önsketänkande ;P

Detta är oftast sant men vågar man chansa?

Jag bor i hus och drar alltid ut alla TV-apparater,datorer,steroprylar etc. Desssutom drar jag ut telefonjack och antennkabel till TV. Kalla mig paranoid men jag har fått en hel del grejor förstörda genom åska tidigare (när jag bodde hemma hos mina föräldrar). Ett antal Tv-apparater, datorer har fått sätta livet till.

Dessutom är det ju inte så ofta och länge som det åskar så jag försöker se det som en avvänjing utan media-brus.

EDIT: Oftast är det via telefonjack och antennkabel apparaterna slås ut men två datorer har gått sönder via elnät, Moderkort, Power supply och grafikkort gick åt fanders men som tur var klarade sig resten.

gorillan11
2008-07-29, 09:09
Jag drar alltid ur alla grejer.
I mitt jobb får jag jobba dagligen med sådär 10 fall där deras produkter har gått sönder med åsknedslag.
Klart värt och dra ut, oavsett om man bor i lägenhet eller hus.

Albatross
2008-07-29, 11:45
Har man hus kan man skaffa åskledare för en inte alltför dyr slant. Lätt värt kontra besväret att dra ur grejer om man är paranoid.

Granatgiraffen
2008-07-29, 12:12
Har man hus kan man skaffa åskledare för en inte alltför dyr slant. Lätt värt kontra besväret att dra ur grejer om man är paranoid.

Please sir! Du måste läsa tråden. Blixten behöver inte slå ner i ditt kära hus för att den ska göra skada på dina fina produkter.

Litecore
2008-07-29, 12:22
är inte tanken med en åskledare att den ska attrahera blixten
och slå ner där för att man INTE ska få just indirekta skador ?

lodis
2008-07-29, 12:31
Jag har en polare som fick sin dator förstörd genom att blixten slog ner i tv-antenn någonstans i området där han bor och gick genom tv-ledningarna, kabelmodem och in i datorn.
Han trodde han var säker, tydligen inte.
Var dessutom flertalet modem som dog i det området den natten.
Det är flerfamiljshus med flertalet lägenheter och tv/internet-leverantören är ComHem.