handdator

Visa fullständig version : Bänkpress - hur ska armbågarna ligga i bottenläget?


Goranga
2008-07-28, 15:33
Jag har surfat runt lite för att få förbättra min teknik i bänkpressen. I dagsläget kör jag så här: http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html. Armbågar ut, stången nuddar bröstbenet.

Om man istället tittar på den här videon: http://youtube.com/watch?v=xTAYAl4g7HE ser man att stången nuddar kroppen nedanför bröstkorgen och att armbågarna ligger cirka 45 grader mot kroppen. Vilken teknik ska man egenligen använda?

Anders The Peak
2008-07-28, 15:39
Jag tycker att du kan fotsätta med den du kör. Om du nu vill satsa på styrkelyft så kanske man kan lägga om övningen lite. Kika in på 130kg finsk sisu han har lite filmer som visar när han gör sina lyft, som är rätt instruktiva. Om du undrar över någor så slänger du in frågan till honom så får du stöd och hjälp. När det gäller att hitta ett bra program så har du fetknoppen som gärna hjälper till :thumbup:

Goranga
2008-07-28, 15:51
Jag tycker att du kan fotsätta med den du kör. Om du nu vill satsa på styrkelyft så kanske man kan lägga om övningen lite. Kika in på 130kg finsk sisu han har lite filmer som visar när han gör sina lyft, som är rätt instruktiva. Om du undrar över någor så slänger du in frågan till honom så får du stöd och hjälp. När det gäller att hitta ett bra program så har du fetknoppen som gärna hjälper till :thumbup:

Haha, vi får se. Killen i YouTube-videon menade att man kan lyfta tyngre med armbågarna "inne" *drool* Blir nog svårt att hålla sig borta från det.

Sniggel
2008-07-28, 18:26
Haha, vi får se. Killen i YouTube-videon menade att man kan lyfta tyngre med armbågarna "inne" *drool* Blir nog svårt att hålla sig borta från det.

Det sägs även vara säkrare med armbågarna "inne". Rörelsen är naturligare för axelleden så att säga. Bröst kopplas förmodligen in lite mindre om man anser det vara negativt. Men då kan man kanske komplettera med en annan bröstövning om man vill ha stora bröst, t ex hantelpress.

thunberg
2008-07-28, 20:36
jag kör rakt ut med armbågarna så stången nuddar bröstet får dock ont i axlarna efteråt så att jag inte kan köra någon axel övning borde jag göra som han på filmen då? Hur kör dom flesta här inne?

major Pectoralis
2008-07-28, 20:39
jag kör rakt ut med armbågarna så stången nuddar bröstet får dock ont i axlarna efteråt så att jag inte kan köra någon axel övning borde jag göra som han på filmen då? Hur kör dom flesta här inne?

Du kan prova att knipa ihop skuldrorna och pressa dem i bänken med hjälp av en lättare brygga samt hålla in överarmarna närmare kroppen. Det kan hjälpa.

Anders The Peak
2008-07-28, 20:49
I sådana här utförande med armbågarna rakt ut så bör man ligga på pumpvikter 8-15 reps och ha bröstaktivering som mål, annars riskerar man axelskador. Om du nu vill trycka tyngre vikter så är bara fördelar med att hålla armbågarna vinklade mot kroppen precis som i filmen.

thunberg
2008-07-28, 21:02
okej, ska börja testa köra varannan gång 9x3 utan hjälp med armbågarna utåt nästa gång 8x3 med lite hjälp två sista seten och med armbågarna lite mer innåt.

/ danke

Anders The Peak
2008-07-28, 21:13
okej, ska börja testa köra varannan gång 9x3 utan hjälp med armbågarna utåt nästa gång 8x3 med lite hjälp två sista seten och med armbågarna lite mer innåt.

/ danke
Om du har börjat att få känningar i axlarna så bör du ta det lite försiktigt i de övningar som du känner av axlarna.

När du kör 3*8 bör vikten vara lite lättare kanske så lätt att du kan göra 10 reps på vikten första setet. Det blir lagom överbelastning av muskeln som räcker bra till för styrke-och muskeltillväxt.

3*8 eller 3*9 är egentligen lite för nära varandra: Det är bättre att du kör ena passet med 3*5 på en vikt du klarar 6-7 gånger och med armbågarna vinklade inåt(SL-stil) mot kroppen och det andra passet kör du 3*8 på en vikt du klarar 10 gånger och med armbågarna rakt ut(Byggarstil) från kroppen.