handdator

Visa fullständig version : Tillförlitlighet kcal-mätning på pulsklocka


der_rickard
2008-07-28, 14:45
Kort och gott, kan man lita på kcal-siffran som en korrekt inställd (bra) pulsklocka visar efter träning?

MasterChief
2008-07-28, 14:53
Kort och gott, kan man lita på kcal-siffran som en korrekt inställd (bra) pulsklocka visar efter träning?

Ibland, ibland inte. Det bästa är om man jämför värdena med någon referens.
Det är som med fettmätning. Alla sådana beräkningar sker med hjälp av algoritmer som fastställts med hjälp av ett statistisk underlag. Man hittar helt enkelt en korrelation mellan vissa parametrar. Polar har ju sitt OwnCal som funkar hyggligt. Däremot kan man använda sig av ett sådant system för att se förändringar (de skillnader man har mot det exakta värdet består ju så förändringen är nog ganska korrekt). Orkar du som mest förbränna, säg 800 kval/h idag, och om 6 månader orkar med 1100 kcal/h så har du ett kvitto på att du fått effekt (vad man nu ska med det till. Det ser man ju lättare på hastigheten eller distansen).

Om du plitar ner dina stats så kan jag hjälpa till att se huruvida dina värden verkar rimliga.

Här är en liknande diskussion:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=111188&highlight=polar+masterchief

King Grub
2008-07-28, 15:05
Det skiftar naturligtvis beroende på klockans kvalitet, men...

The purpose of this study was to examine the accuracy of the Polar S410 for estimating gross energy expenditure (EE) during exercise when using both predicted and measured VO2max and HRmax versus indirect calorimetry (IC).

Ten males and 10 females initially had their VO2max and HRmax predicted by the S410, and then performed a maximal treadmill test to determine their actual values. The participants then performed three submaximal exercise tests at RPE of 3, 5, and 7 on a treadmill, cycle, and rowing ergometer for a total of nine submaximal bouts. For all submaximal testing, the participant had two S410 heart rate monitors simultaneously collecting data: one heart rate monitor (PHRM) utilized their predicted VO2max and HRmax, and one heart rate monitor (AHRM) used their actual values. Simultaneously, EE was measured by IC.

In males, there were no differences in EE among the mean values for the AHRM, PHRM, and IC for any exercise mode (P > 0.05). In females, the PHRM significantly overestimated mean EE on the treadmill (by 2.4 kcal x min(-1)), cycle (by 2.9 kcal x min(-1)), and rower (by 1.9 kcal x min(-1)) (all P < 0.05). The AHRM for females significantly improved the estimation of mean EE for all exercise modes, but it still overestimated mean EE on the treadmill (by 0.6 kcal x min(-1)) and cycle (by 1.2 kcal x min(-1)) (P < 0.05).

When the predicted values of VO2max and HRmax are used, the Polar S410 HRM provides a rough estimate of EE during running, rowing, and cycling. Using the actual values for VO2max and HRmax reduced the individual error scores for both genders, but in females the mean EE was still overestimated by 12%.

Med Sci Sports Exerc. 2004 Aug ;36:1433-9 15292754. Accuracy of polar S410 heart rate monitor to estimate energy cost of exercise.

Eddie Vedder
2008-07-28, 18:00
Ett enkelt sätt att uppskatta sin energiförbrukning vid löpning är att multiplicera kroppsvikten med antal kilometer man löpt.

Igår sprang jag drygt 14km vilket då enligt en sådan uträkning skulle innebära 60 x 14 = 840, d.v.s. 60kg Nicklas som springer 14km och förbrukar 840kcal. Enligt min Garmin Forerunner 305 blev förbrukningen från gårdagens runda 955kcal.

Vi pratar alltså inga stora variationer här och jag gissar att en klocka av god kvalité där tillräckligt många variabler tas med (distans, tempo, puls, längd, kön, ålder och vikt etc.) kan ge hyfsat tillförlitliga siffror även om jag tror siffrorna är något i överkant för vad jag i realiteten förbrukar.

EDIT: Kollade precis Masterchiefs länk och såg att jag skrivit nästan ett identiskt inlägg även där. Även det var baserat på löppasset dagen innan.:D

der_rickard
2008-07-29, 07:19
Jag änvänder den funktionen i pulsklockan främst för att veta ungefär hur mycket jag gör av med så jag vet ungefär hur mycket jag ska äta. Är det någon skillnad på kcal-mätning när jag springer, styrketränar, cyklar eller kör ett kombinerat pass med hopprep, löpskolning och sprinter?
Om det ger något så är jag 24 år, 184 cm och väger 80 kg.

machine gun
2008-07-29, 18:43
Igår sprang jag drygt 14km vilket då enligt en sådan uträkning skulle innebära 60 x 14 = 840, d.v.s. 60kg Nicklas som springer 14km och förbrukar 840kcal. Enligt min Garmin Forerunner 305 blev förbrukningen från gårdagens runda 955kcal.

Jag misstänker att Garmin tar med BMR under given tid också. När man cyklar ger den dock helt åt skogen galet höga värden har jag noterat.

En pulsklocka utan distansmätning borde rimligtvis ge helt opålitliga siffror med tanke på att puls och energiförbrukning inte står i direkt relation till varandra. Isf skulle en vältränad person bränna färre kcal än en otränad person på en given sträcka i samma tempo.

MasterChief
2008-07-29, 19:04
En pulsklocka utan distansmätning borde rimligtvis ge helt opålitliga siffror med tanke på att puls och energiförbrukning inte står i direkt relation till varandra. Isf skulle en vältränad person bränna färre kcal än en otränad person på en given sträcka i samma tempo.

Beror på. Polars OwnCals regressionsekvationer innefattar maxpuls samt VO2Max. Med dessa värden finns det tillräckligt med data för att få ett tydligt samband mellan puls och energiförbrukning. Är det dock Polars OwnCal så är den mycket mer av ett "ungefärvärde" där den helt enkelt utgår ifrån att individen är normaltränad.

machine gun
2008-07-29, 19:07
Beror på. Polars OwnCals regressionsekvationer innefattar maxpuls samt VO2Max. Med dessa värden finns det tillräckligt med data för att få ett tydligt samband mellan puls och energiförbrukning. Är det dock Polars OwnCal så är den mycket mer av ett "ungefärvärde" där den helt enkelt utgår ifrån att individen är normaltränad.

De flesta känner ju inte till sin maxpuls och VO2max, men om man gör det så går det såklart att få ut mer pålitliga värden. Tar den hänsyn till mjölksyratröskeln också? För när man kommer över den har ju pulsen en tendens att sticka rejält och man förbrukar ju inte mer energi för det.

MasterChief
2008-07-29, 19:32
De flesta känner ju inte till sin maxpuls och VO2max, men om man gör det så går det såklart att få ut mer pålitliga värden. Tar den hänsyn till mjölksyratröskeln också? För när man kommer över den har ju pulsen en tendens att sticka rejält och man förbrukar ju inte mer energi för det.

Nej, det är ju klart. Var mest ett förtydligande om Polars olika system. Den tar inte hänsyn till laktattröskeln.

Men egentligen tycker jag funktionen i sig är rätt meningslös. OwnCal är ju Polars sätt att rida lite på folks nojjor.

Elfsberg
2008-07-30, 00:41
Ett enkelt sätt att uppskatta sin energiförbrukning vid löpning är att multiplicera kroppsvikten med antal kilometer man löpt.

Vad är ekvationen baserad på och har du nån koll på hur väl den stämmer?

Eddie Vedder
2008-07-30, 05:27
Vad är ekvationen baserad på och har du nån koll på hur väl den stämmer?

Empiri antar jag. Den är nog inte mer vetenskaplig än kroppsvikten x 30 som vissa använder för att uppskatta sitt dagsbehov.

Det är ju bara att kolla själv. Kör på den uppskattningen och jämför med vad andra siffror för dylik aktivitet visar. Ligger dte långt därifrån? Stämmer det överens med din viktkurva utifrån hur mycket du äter?

der_rickard
2008-07-30, 07:22
Blir lite OT i min egen tråd, men men...
Vad skulle man kunna förbruka under 1 timmes intensiv styrketräning?

Elfsberg
2008-07-30, 11:38
Empiri antar jag. Den är nog inte mer vetenskaplig än kroppsvikten x 30 som vissa använder för att uppskatta sitt dagsbehov.

Duger gott och väl för mig. :) Tack..