handdator

Visa fullständig version : Vad räknas som motion?


AJO
2008-07-28, 13:09
Man kan på t.ex livsmedelsverkets hemsida läsa att man för hälsa och välmående bör motionera minst en halvtimme om dagen.

I artikeln nedan står också att 69% av alla skånska män motionerar en halvtimme om dagen.
http://sydsvenskan.se/sverige/article337355/Garna-en-motionsrundabr--om-man-far-ta-en-cigg-forst.html

Jag tycker att det låter som en förvånansvärt hög siffra. Men vad räknas egentligen som motion i sådana här sammanhang? Räknas även att promenera till affären och köpa mat, eller var går gränsen?

Yankeee
2008-07-28, 13:10
De räknar säkerligen promenad som motion.

Endura
2008-07-28, 13:20
Men vad räknas egentligen som motion i sådana här sammanhang? Räknas även att promenera till affären och köpa mat, eller var går gränsen?

De räknar säkerligen promenad som motion.

Vilket i sig är smått tragiskt...

forslund
2008-07-28, 13:33
Vilket i sig är smått tragiskt...

Vad är tragiskt i att rekommendera folk att gå ut och promenera i 30 minuter?

King Grub
2008-07-28, 13:39
Vad är tragiskt i att rekommendera folk att gå ut och promenera i 30 minuter?

Inget. På befolkningsplan är det ett lysande steg mot en bättre hälsonivå.

Dom senaste uppdateringarna för rekommendationer angående fysisk aktivitet är:

To promote and maintain health, all healthy adults aged 18 to 65 yr need moderate-intensity aerobic (endurance) physical activity for a minimum of 30 min on five days each week or vigorous-intensity aerobic physical activity for a minimum of 20 min on three days each week. [I (A)] Combinations of moderate- and vigorous-intensity activity can be performed to meet this recommendation. [IIa (B)] For example, a person can meet the recommendation by walking briskly for 30 min twice during the week and then jogging for 20 min on two other days. Moderate-intensity aerobic activity, which is generally equivalent to a brisk walk and noticeably accelerates the heart rate, can be accumulated toward the 30-min minimum by performing bouts each lasting 10 or more minutes. [I (B)] Vigorous-intensity activity is exemplified by jogging, and causes rapid breathing and a substantial increase in heart rate. In addition, every adult should perform activities that maintain or increase muscular strength and endurance a minimum of two days each week. [IIa (A)] Because of the dose-response relation between physical activity and health, persons who wish to further improve their personal fitness, reduce their risk for chronic diseases and disabilities or prevent unhealthy weight gain may benefit by exceeding the minimum recommended amounts of physical activity. [I (A)].

Med Sci Sports Exerc. 2007 Aug;39(8):1423-34.

30 minuter raska promenader per dag minimum, fem dagar i veckan.

Martin Löwgren
2008-07-28, 14:01
En hjärtläkare jag pratade med påstod att säkert 70-80% av alla infarkter skulle kunna förhindrats av just raska promenader 3-5gr i veckan.

/Martin

Börje H
2008-07-28, 14:06
Senaste upplagan av FYSS
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/pdf/1_Allmanna_effekter.pdf

Om de allmänna rek.
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/pdf/2_Allmanna_rek.pdf

tjabon
2008-07-28, 14:11
Vad är tragiskt i att rekommendera folk att gå ut och promenera i 30 minuter?

Vad som är synnerligen tragiskt i dessa moderna tiderna, är att man är
tvungen att påpeka sådant som förr i tiden var självklarheter.
Jag menar, hade du på 40-talet sagt till en husmor eller bonde att dom
bör promenera minst 30 min. om dagen, så hade dom trott att du skämtat.

Börje H
2008-07-28, 14:11
Men vad räknas egentligen som motion i sådana här sammanhang?

"Yrkesföreningar för FysiskAktivitet,YFA, har på uppdrag av Statens folkhälsoinstitut tagit fram rekommendationer för fysisk aktivitet. Svenska Läkaresällskapets nämnd antog i september 2000 rekommendationen som lyder enligt följande: Alla individer bör, helst varje dag, vara fysiskt aktiva i sammanlagt minst 30 minuter. Intensiteten bör vara åtminstone måttlig, till exempel rask promenad. Ytterligare hälsoeffekt kan erhållas om man utöver detta ökar den dagliga mängden eller intensiteten. Fysiskt aktiva individer löper hälften så stor risk att dö av hjärt-kärlsjukdom som sina stillasittande
jämnåriga."

Tolkia
2008-07-28, 14:13
Vad som är synnerligen tragiskt i dessa moderna tiderna, är att man är tvungen att påpeka sådant som förr i tiden var självklarheter. Jag menar, hade du på 40-talet sagt till en husmor eller bonde att dom bör promenera minst 30 min. om dagen, så hade dom trott att du skämtat.
Å andra sidan hade det knappast varit för att de varit så övertygade omvikten av motion att de sett till att röra sig mycket av den anledningen. Så jag vet inte jag, det där med självklarheter.

Endura
2008-07-28, 14:15
Vad som är synnerligen tragiskt i dessa moderna tiderna, är att man är
tvungen att påpeka sådant som förr i tiden var självklarheter.
Jag menar, hade du på 40-talet sagt till en husmor eller bonde att dom
bör promenera minst 30 min. om dagen, så hade dom trott att du skämtat.

Precis det jag hade i tanken när jag skrev.

Att så lite som 30min promenad per dag måste påtalas och inte bara redan sker naturligt tycker jag är tragiskt... *screwy*

sleep is the enemy
2008-07-28, 14:16
Vad som är synnerligen tragiskt i dessa moderna tiderna, är att man är
tvungen att påpeka sådant som förr i tiden var självklarheter.
Jag menar, hade du på 40-talet sagt till en husmor eller bonde att dom
bör promenera minst 30 min. om dagen, så hade dom trott att du skämtat.

Jag tror nog dock inte de rörde sig främst pga. att de ville få motion...

tjabon
2008-07-28, 15:09
Jag tror nog dock inte de rörde sig främst pga. att de ville få motion...

Nej de var tvungna att få mat på bordet...:)

Ett exempel från "forntiden"
En fiskare i Ölmstad vittjar näten vid Vättern tidigt på morgonen.
Han drar sin kärra med fisk (~50 kg) uppför backen (100 m. ö.h.).
Sedan drar han kärran ca: 10 km till Gränna, där han säljer fisken på torget.
Framåt eftermiddagen traskar han hem igen.
Varje dag....

sleep is the enemy
2008-07-28, 16:23
Nej de var tvungna att få mat på bordet...:)

Ett exempel från "forntiden"
En fiskare i Ölmstad vittjar näten vid Vättern tidigt på morgonen.
Han drar sin kärra med fisk (~50 kg) uppför backen (100 m. ö.h.).
Sedan drar han kärran ca: 10 km till Gränna, där han säljer fisken på torget.
Framåt eftermiddagen traskar han hem igen.
Varje dag....

Jag menade att du skrev att det förr tiden var självklarhet att man rörde på sig, och det är tragiskt att det inte är det nu längre. Alltså tycker du det är tragiskt att vi fortfarande inte tvingas slita så som du beskrev hela dagarna. För det var ju just det skälet till att de gick (motionerade).

Hemi
2008-07-28, 17:56
Vad som är synnerligen tragiskt i dessa moderna tiderna, är att man är
tvungen att påpeka sådant som förr i tiden var självklarheter.
Jag menar, hade du på 40-talet sagt till en husmor eller bonde att dom
bör promenera minst 30 min. om dagen, så hade dom trott att du skämtat.

Tycker det räcker med 70-talet-tidigt 80 om vi snackar om landsbyggden i alla fall. Även om man inte var bonde så gick man mer ändå, till lanthandeln exempelvis, ersatt med Ica maxi, Hemköp osv i sta'n idag dit man tar bilen istället. Sedan var man bara ute mer, i skogen, överallt. Det var mer inne att vara ute. Aktiviteter fanns det, lita på det. Men många är bortglömda eller anses råtöntiga i dag.

Att det inte fanns datorer, och TV-spel, och de som fanns spenderade man ingen längre tid på och bara 2 kanaler på TV'n som började kl 17 med "språka" eller "Mitt Nytt" ja, vad skulle man göra inomhus? Spela Fia med knuff?

tjabon
2008-07-28, 20:18
Det är faktiskt rätt intressant att se hur månniskan "utvecklats" de
senaste 30-40 åren:
I andra änden av spektrat har vi överfeta amerikaner med fettvalkar
i knäna, som tar med sej mini-moppe i SUV-en till sitt ICA-Maxi så att
dom ska slippa GÅ runt och shoppa....:)

sunkan
2008-07-28, 20:22
Det är faktiskt rätt intressant att se hur månniskan "utvecklats" de
senaste 30-40 åren:
I andra änden av spektrat har vi överfeta amerikaner med fettvalkar
i knäna, som tar med sej mini-moppe i SUV-en till sitt ICA-Maxi så att
dom ska slippa GÅ runt och shoppa....:)

Du driver med mig?:confused:

machine gun
2008-07-28, 20:37
Det är en ganska intressant kontrast när man å ena sidan jobbar med att försöka motivera människor till att komma ut och röra sig åtminstone 10 min per dag (man måste börja nånstans!) och å andra sidan umgås man med träningsnarkomaner som känner sig lata när de bara tränat 15 timmar en vecka...

Nintendo Wii är lösningen för den förlorade generationen.

tjabon
2008-07-28, 20:59
Du driver med mig?:confused:

Som alltid, så har jag referenser:
http://calorielab.com/news/2005/10/07/obese-americans-eating-more-fast-food-meals-in-car/

Scrolla en bit ner till foto nr. 2...........:)