handdator

Visa fullständig version : Stavgång >< Promenad


Danet
2003-06-15, 23:10
Goddagens :rolleyes:

undrade en sak bara.. är det jäääättestor skillnad mellan att gå
stavgång eller en vanlig promenix på morgonkvisten när man
deffar & vill förbränna på det mest effektiva sättet?

jag hörde nånstans att stavgång kan öka förbränningen med upp
till 50-500%. men om det är så vet jag inte...
vet ni?
:confused: :)

shirunai
2003-06-15, 23:32
enligt paulun 50% mer! Han baserar typ allt på forskningar och studier och inte erfarenheter men han är enligt mig väldigt bra och duktig

www.paulun.com

puppas
2003-06-16, 00:00
50% ?
Det får lika gärna vara 500%, tänker aldrig gå ut och gå med stavar. Inte innan jag är minst 80 iaf:whipped:

Fartman
2003-06-16, 00:06
Originally posted by puppas
50% ?
Det får lika gärna vara 500%, tänker aldrig gå ut och gå med stavar. Inte innan jag är minst 80 iaf:whipped:

exakt så resonerar jag också, det ser så fördjävla fånigt ut.. sen att vissa tror att bara genom att hålla i stavarna så förbränner dom mer... dom verkar inte fatta att man måste "staka" med dom också..

Niclaaas
2003-06-16, 00:07
ni förstår ju inte boys! man skulle gå tiiidigt på morgonen och i skogen där ingen såg en om det nu skulle förbränna 500% mer

Karelin
2003-06-16, 00:26
fasen såg ju nått på plus där de påstod att alltihop bara är bluff och att man ökar typ 2%. Och det vet ni väll... Sverker ljuger aldrig :)

puppas
2003-06-16, 00:33
Ska det vara så ! :laugh:


Sorry, jag är trött :sleep:

shirunai
2003-06-16, 05:08
kan förövrigt säga att jag inte heller tänker gå stavgång förens om ett par år :D

Grahn
2003-06-16, 07:26
Går du med rätt puls så spelar det ju ingen roll om du håller i ett par pinnar eller inte, förbränningen är densamma.

Sundblad
2003-06-16, 07:35
Grahn:

Är det verkligen så enkelt?

Puls = Förbränning

Spontant känns det grovt förenklat. Men grejen med stavgång är ju inte bara att det ska bränna fett. Tanken är ju att det även ska stärka ligament och muskler i "hela kroppen" eftersom du aktiverar många fler muskler än vid vanliga promenader.

Och sluta dissa Per Elofssons träningsmetod :thefinger

.: Sundblad :.

Grahn
2003-06-16, 07:56
Asså det är en metod för att "stärka ligament och muskler i "hela kroppen"" för pensionärer eller allmänt icketränande. För dessa individer r ju allt som får dem utanför dörren ett framsteg.

För en tränande individ är det knappast meningsfullt.

Sundblad
2003-06-16, 08:03
Grahn:

Jepp, fast jag skulle stryka "för pensionärer" och bara säga "allmänt icketränade". Har sett några grymma pensionärer på gymmen. Coolaste typerna alla kategorier. Träningskläder från sjuttitalet, lyfter imponerade vikter, väldigt trevliga och är inte det minsta självupptagna.

.: Sundblad :.

Grahn
2003-06-16, 08:15
Sundblad: Sant iofs :)

Amller
2003-06-16, 09:30
Hej!

Senast jag hörde om stavgång så ökad förbränningen med 15 % så det var inte så bra som de trodde men det är ju ändå bättre än att gå utan. Men det var i sep förra året de kom fram till det, kanske har det ändrats.
Sen är det otroligt viktigt att man har rätt inställing och rätt utförande, annars slutar det bara med att man förstör sig mer. Det är tok för många som går helt fel.
Jag är ingen expert, men vi har pratat om det på gymmet, när jag var på utb och ,har även en del som går på jobbet.

Anna

ugly_kid
2003-06-16, 09:30
för er som inte är 70+ och inte vill gå ut och gå med stavar.
Leta upp en brant backe och sen springer ni upp med stavarna och går ner, och upprepa tills ni spyr. eller nästan iaf.
mycket bra träning och ser absolut inte fånigt ut.

Nitrometan
2003-06-16, 09:40
Jag säger bara Martin Lidberg... Grym brottare... Har sett när han sprang uppför en grymt brant backe med viktbelastade stavar. Det såg inte det minsta löjligt ut.

Grymma panschisar... Vi har ett par stycken. Bl.a. en som springer 15 km hemifrån till gymmet, sen kör han 1,5 - 2 h styrkepass och springer hem igen.

Peter
2003-06-16, 11:52
De studier som jag sett tyder på att den ökade förbränningen när man går med stavar beror på att man automatiskt går fortare med stavar i händerna än utan.

Men å andra sidan förbränner man ju ännu mer om man springer med ryggsäck. Eller drar en traktor i ett rep efter sig på sina promenader.

no1fitness
2003-06-17, 02:46
Originally posted by Fartman


exakt så resonerar jag också, det ser så fördjävla fånigt ut.. sen att vissa tror att bara genom att hålla i stavarna så förbränner dom mer... dom verkar inte fatta att man måste "staka" med dom också..

Håller med dig ! Det finns de som t o m släpar stavarna efter sig i spåret...Men det kanske bränner fler kalorier...:confused: :D

z_bumbi
2003-06-17, 14:41
Originally posted by Peter
Eller drar en traktor i ett rep efter sig på sina promenader.

:D