handdator

Visa fullständig version : Hög intensitiet innan frukost?


Barbastark
2008-07-28, 10:53
Hej! Just nu kör jag enbart morgonpromenader innan frukost (brukar ta en koppa kaffe och 150g keso innan dock) där jag håller en puls på 105-115 slag i minuten. Men läste i en deff guide här att det är mer effektivt för fettförbränningen att lägga pulsen på 75% alltså ca 150 slag för mig.

Men det framgick inte om man skulle göra detta 2 timmar efter måltid som vanligt konditionsträning eller om man skulle göra detta innan frukost.

Någon som kan hjälpa mig?

Exhale_
2008-07-28, 11:07
Fettförbränningen regleras av energiintaget.
Så länge du ligger på ett lika stort underskott så förbränner du lika mycket fett under en dag. Detta oavsett om du kör ett maratonlopp innan frukost eller dina vanliga promenader.

Min poäng är alltså att även om du kanske förbränner mer fett vid ett högre pulsintervall så regleras det under dagen. Med andra ord tycker jag att du ska fortsätta med dina morgonpromenader om du tycker de är sköna som det är.

King Grub
2008-07-28, 11:16
Om du trivs med att göra det före frukost, är det inga hinder eller problem i alla fall. På ett sätt kan träning före frukost innebära större förbränning än att göra det senare: om det får en att masa sig upp ur sängen en eller ett par timmar tidigare så det blir så mycket mer aktivitet under dygnet, i stället för att ligga och grisa.

Barbastark
2008-07-28, 13:47
För lästa väldigt mycket om morgonpromenader och träning på morgonen innan frukost för ca 3 år sedan, och det är därifrån jag hämtat min kunskap. Och då sades det att om man kör intensivare än 120 slag i minuten innan frukost så bränner det mer muskler än fett och har dålig effekt och att promenader var idealet.

Är detta alltså felaktigt och att man istället lika kärna och köra hårt innan man ätit något och bränna mer fett utan att det påverkar muskelmassan?

King Grub
2008-07-28, 13:50
Högsta fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet av 59-64% av maximal syreupptagningsförmåga, i fastande tillstånd.

King Grub
2008-07-28, 13:55
Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27. Optimizing fat oxidation through exercise and diet.

Eddie Vedder
2008-07-28, 17:15
Är detta alltså felaktigt och att man istället lika kärna och köra hårt innan man ätit något och bränna mer fett utan att det påverkar muskelmassan?

Ja det kan man göra. Inget krav på att du måste äta din keso före heller om du nu inte vill. Och det där med att man borde äta en måltid två timmar innan konditionsträning är heller inget som direkt stämmer.

Skulle jag göra det skulle nog träningen inte alls gå särskilt bra. Då har jag ju massa mat i mag- tarmkanalen som bara gör mig tung och är i vägen.

Inget av det du säger är alltså på något sätt fel men det är inte heller alternativen och jag föreslår att du känner efter själv vad du trivs med och sedan testar och utvärderar o.s.v.:)

Lycka till!:thumbup:

Motoranimal
2008-08-02, 10:11
Jag har hörde nyligen att eftersom testosteronhalterna var mycket högre direkt när man vaknade, var det mycket effektivare att gå tidigt eftersom testosteronet gjorde att man brände mer. Ärd det någon som har sett någon studie på exakt hur testosteron påverkar fettförbränningen?

King Grub
2008-08-02, 10:18
Ärd det någon som har sett någon studie på exakt hur testosteron påverkar fettförbränningen?

Inte.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/99/5/1930

Barbastark
2008-08-03, 10:56
Jag läste i en annan tråd att vassle protein ökar insulinutsöndringen. Insulin är väll muskelsparande men hindrar även fettförbränningen. Men jag har även läst att proteinet har fettförbrännande effekt på grund av att det släpper ut hormon osv.

Min fråga är då om ett litet proteintillskott innan "före frukostpasset" skulle hämma eller gynna fettförbränningen, samt om det sparar muskelmassa eller om det är onödigt??

King Grub
2008-08-03, 11:11
Det hämmar den akuta fettoxidationen.

Med hänsyn till dom flesta aspekter är diskussionen om fettförbränning av träning onödigt, då träning inte ökar dygnets fettförbränning överhuvudtaget. Det är ett sätt att öka energiförbrukningen.

Barbastark
2008-08-03, 11:27
Det hämmar den akuta fettoxidationen.

Ok. Så sämre för fettförbränningen att ta en proteindrink innan promenixen.

Men hur stor skillnad är det och är det värt att ta en drink om man prioriterar sparandet av muskelmassa men ändå vill bränna lite fett?

MAXX
2008-08-03, 11:38
Ja det kan man göra. Inget krav på att du måste äta din keso före heller om du nu inte vill. Och det där med att man borde äta en måltid två timmar innan konditionsträning är heller inget som direkt stämmer.

Skulle jag göra det skulle nog träningen inte alls gå särskilt bra. Då har jag ju massa mat i mag- tarmkanalen som bara gör mig tung och är i vägen.

Inget av det du säger är alltså på något sätt fel men det är inte heller alternativen och jag föreslår att du känner efter själv vad du trivs med och sedan testar och utvärderar o.s.v.:)

Lycka till!:thumbup:

mat i tarmarna kommer du nog ha ändå eftersom det tar 3 dygn för maten att passera igenom systemet.

däremot är det inte så skönt att träna medans maten håller på att smältas i magsäcken.

inte 100% säker men tror det är så rätta mig om jag har fel grub :p

Apos78
2008-08-03, 13:07
mat i tarmarna kommer du nog ha ändå eftersom det tar 3 dygn för maten att passera igenom systemet.

däremot är det inte så skönt att träna medans maten håller på att smältas i magsäcken.

inte 100% säker men tror det är så rätta mig om jag har fel grub :p

I längsta fall tar det upp till 72 h. Beror på vad du ätit. Sen är det skillnad på att födan fortfarande finns i systemet och att vara relativt nyäten med mat i mage och tunntarmsområdet. Helt tom är man ytterst sällan :).