handdator

Visa fullständig version : Schema för golfare.


jens89
2008-07-27, 20:56
Tja,

Jag är 19 år och spelar väldigt mycket golf (blir väl 4-6 rundor i veckan). Jag är väl 195 cm lång och väger 86-87 kilo. Jag har haft ont i ryggen under ett par månader nu och nu kan jag inte blunda längre för att jag måste träna upp den. Jag är värdelös på att fixa träningsprogram även om jag kan alla maskinnamn, muskelnamn o.s.v.. Någon som kan hjälpa mig att sätta ihop något där ryggen prioriteras men även andra golfdelar gynnas, såsom bålen och axelpartiet? Det är alltså enbart för golfen jag vill styrketräna så hur jag ser ut skiter jag i. ;)

Alm
2008-07-28, 07:07
Du bör träna hela kroppen.

Har själv spelat mycket golf och kan bara säga att det kommer gynna dig mycket om du tränar hela kroppen.

Min längd i slagen har ökat dramatiskt senaste åren...

jens89
2008-07-28, 08:14
Något tips på hur jag ska träna med reps å maskiner osv.?

Tolkia
2008-07-28, 08:50
Här finns bra nybörjarförslag (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454).

Jag har hört att golfare har nytta av att träna bålstabilitet, jag vet inte hur sant det är, men det låter väl i och för sig ganska rimligt.

Martin Löwgren
2008-07-28, 09:32
Bröstryggsrörligheten och styrkan i rotationsmusklerna är det jag lägger störst vikt vid när jag tränar golfare (förutom det vanliga styrkeschemat som består av traditionella basövningar och andra funktionella övningar)

rAjj
2008-07-28, 16:47
Min kropp har nog aldrig sagt ifrån direkt, men träningen har blivit ett enormt intresse och en livsstil som har haft mycket positiva effekter på golfen. Trotts att det inte bara är lite styrka som ska till så har man många kilon extra bakom slagen.. Gör som tidigare nämnts, träna hela kroppen och vila ordentligt!
Lycka till!