Visa fullständig version : Kolhydrater från pasta, ris?
Hej,
Undrar lite vilka sorters kolhydrater är mest optimala att få i sig i syftet att minimera fettpålägg vid bulk samt deff.
Vet att GI spelar en viss roll och man bör välja fullkornspasta, fullkornsris osv före vanlig pasta eller ris. Vilken typ av kolhydrater vore mest optimala att inta, kolhydrater från pasta och ris eller kolhydrater från frukt, grönsaker och kött?
Man hör ibland att många ser upp för pasta och väljer andra sorters kolhydrater.
Vad vet ni om detta?
tacksam för svar,
R
Scratch89
2008-07-27, 19:45
De som pratar om att ris och pasta är dålig mat talar i nattmössan; ska man ha ett ordentligt intag av kolhydrat är det bra källor. Ris, pasta, potatis, bröd, frukt och grönsaker är alla bra källor, och bör egentligen inte jämföras på en dålig-bra-skala, utan ses som fullvärdiga källor allihopa.
King Grub
2008-07-27, 19:46
En anledning till att många under diet väljer grönsaker före t ex pasta och ris är mängden kolhydrat; det är lätt att få hundratals kcal från kolhydrat från en relativt liten mängd ris, medan det är svårt att få detsamma från grönsaker.
Att tillfredsställa någon form av kolhydratbehov med kött är nog ännu svårare...
Scratch89
2008-07-27, 19:48
Att tillfredsställa någon form av kolhydratbehov med kött är nog ännu svårare...
En gris som aldrig blivit stressad och som självdött, innan rigor mortis? :D
Det är det som kallas näringstajming :).
Vi har ju pratat om att innehållet i min garderob är privat :D
Enjoy266
2008-07-28, 03:32
Ska du äta ris,pasta ska du enbart ta 1 dl pasta per portion och en halv Dl ris :) ät mindre portioner men oftare så bör inte koldhyratintaget vara något problem
Grönsaker innehåller mest vatten och gör att kroppen blir faktiskt mera hungrig ,så att folk säger att dom blir mätta på grönsaker och sallader , tro inte allt ni läser :) de måste äta upp till 1 kg :)för att klara sig 2-3 timmar energimässigt :)
// mvh johan
Grönsaker innehåller mest vatten och gör att kroppen blir faktiskt mera hungrig ,så att folk säger att dom blir mätta på grönsaker och sallader, tro inte allt ni läser.
Här är jag böjd att applicera det rekommenderade "tro inte allt ni läser" på ovanstående. En dåligt sammansatt kost kan bidra till att man har svårare att hålla sig mätt under längre tid än vad man skulle haft med en bra sammansatt dito (i bantningssammanhang handlar det ofta om att man försöker nolla fettintaget), men det är också allt. "Klara sig energimässigt" kan en genomsnittsperson de facto göra ganska länge helt utan mat (även om det inte är någon bantningsmetod att rekommendera).
Eddie Vedder
2008-07-28, 17:29
Ska du äta ris,pasta ska du enbart ta 1 dl pasta per portion och en halv Dl ris. ät mindre portioner men oftare så bör inte koldhyratintaget vara något problem
Varför skulle kolhydratintaget bli ett mindre "problem" om man åt mindre portioner men oftare? Och är det ens ett problem? Och varför just de små mängderna du nämner? Det är ju nyttig mat både pasta och ris och att småplocka på det där viset finns ju knappast någon anledning till.
Jag uppfattar det i alla fall inte som att trådskaparen vill äta LITE kolhydrater utan bara undrar ifall vissa källor är mer eller mindre bra.
Grönsaker innehåller mest vatten och gör att kroppen blir faktiskt mera hungrig ,så att folk säger att dom blir mätta på grönsaker och sallader , tro inte allt ni läser :) de måste äta upp till 1 kg :)för att klara sig 2-3 timmar energimässigt :)
// mvh johan
På vilket sätt blir man MER hungrig av det? Du pratar i väldigt säkra termer och vad du grundar "de måste äta upp till 1 kg :)för att klara sig 2-3 timmar energimässigt :)" vore extremt intressant att få veta.
// mvh johan
Det är ju skillnad på grönsaker och grönsaker. Att jämställa sallad och gurka med alla andra grönsaker tycker jag är konstigt. Jag håller mig iaf mättare på samma mängd broccoli och blomkål än gurka.
de måste äta upp till 1 kg :)för att klara sig 2-3 timmar energimässigt :)
// mvh johan
Att klara sig energimässigt och att inte känna hunger behöver nödvändigtvis inte vara likställt. Visst går det åt mycket grönt om man ska nå upp till sitt dagliga energibehov/mål men nu handlade det om att hålla sig mätt. Sen får man nog ha lite tilltro till en person som säger att dom är mätt efter en portion med mycket grönsaker.
Jag har inga problem med att hålla mig mätt ge nom att äta en mängd varierande grönsaker. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.