handdator

Visa fullständig version : Deff pre/during/post workout shake ???


themanwhosoldtheworl
2008-07-27, 09:46
Har försökt söka!

Min fråga är, ska man verkligen inta kolisar/vitargo i sin pre/during/post workout drink.
Jag styrketränar minst 3-4 ggr i veckan och avslutar varje pass med 20 min hiit.

Hitills har jag kört (funkar bra)
pre workout: rage+glutamine
during 12 gram EEa
post 40 gram doublepro
1-2 timmer efter träning vanligt mat med kolisar.
Efter det lågkolhydrat resten av tiden.

Är ovanstående upplägg optimalt?

Till frågan, har jag läst rätt att fettoxidationen sjunker om jag blandar in lite vitargo pre during och i post workout shaken?

Eller tar snabba kolisar ut sin rätt genom att man orkar mycket mer?
Sist men inte minst läste jag inte för länge sen i en megasuperduperbodybuilding tiding att man hade studier på att man gjorde av med mer energi genom att bara inta Eea efter träning än om man blanda in snabba kolisar i eea.:Virro

Vore jätte tacksam om KING GRUB tyckte till något.:hbang:

PS har 4 kg vitargo som väntar på bulk perioden :(

King Grub
2008-07-27, 09:51
Ta EAA före träning - det är då det stimulerar proteinsyntesen efter passet. I övrigt tycker jag inte det finns någon speciell anledning att hålla i sig kolhydratlösning under ett vanligt styrkepass, särskilt inte under kalorirestriktion. Fyll på efter.

Både protein och kolhydrat hämmar fettoxidationen.

Glutamin är pengarna i sjön.

themanwhosoldtheworl
2008-07-27, 09:52
Glömde
Målet är tappa fett så mycket som möjlig.
175cm
84kg
10-15 procent fett
Ganska kolhydrat känslig

themanwhosoldtheworl
2008-07-27, 09:59
pre workout: rage+ glutamine Slänga dem i toan
5min innan 12 gram EEa
post 40 gram doublepro + 40gram vitargo??
1-2 timmer efter träning vanligt mat med kolisar.

Är detta mer optimalt ?? hur mycket kolisar förresten??

themanwhosoldtheworl
2008-07-27, 10:45
Ta EAA före träning - det är då det stimulerar proteinsyntesen efter passet. I övrigt tycker jag inte det finns någon speciell anledning att hålla i sig kolhydratlösning under ett vanligt styrkepass, särskilt inte under kalorirestriktion. Fyll på efter.

Både protein och kolhydrat hämmar fettoxidationen.

Glutamin är pengarna i sjön.


Hämmar både protein och kolhydrat hgh och testo efter träning ??
eller hur funkar det exakt?(har funderat på mina frågor hela veckan)

Vad säger du grub en söndag morgon?
även andra kunniga får gärna svara självklart

Sverker
2008-07-27, 11:32
Varför bekymrar du dig för hgh och testosteron:confused:

Är det inte bättre att ge kroppen det bränslet som fungerar bäst till din träning. Så att kroppen verkligen får arbeta på träningen och möjlighet att återhämta sig till nästa träningspass.
Speciellt när hgh inte påverkar muskeltillväxten på en färdigvuxen individ utan är mer betydelsefull för fettförbränningen.
Är du rädd om testosteronet tror jag mer att du ska träna kort och intensivt.

Elfsberg
2008-07-27, 14:40
Är ovanstående upplägg optimalt?

Det finns idag inget optimalt "upplägg".

Om jag får bidra med en högst personlig åsikt så är det extremt onödigt att hälla i sig flytande kalorier under deff då de har en absolut urusel mättnadskänsla, och allt som oftast är det hungern som är det främsta problemet under deff.. :) Mat efter passet fungerar precis lika bra.

Jag har däremot en polare som påstår sig bli helt "stoppad" av proteindrinkar, han tappar aptiten i flera, flera timmar så det finns väl kanske fall där det är en absolut bra metod också.

themanwhosoldtheworl
2008-07-28, 23:54
Varför bekymrar du dig för hgh och testosteron:confused:

Speciellt när hgh inte påverkar muskeltillväxten på en färdigvuxen individ utan är mer betydelsefull för fettförbränningen.
Är du rädd om testosteronet tror jag mer att du ska träna kort och intensivt.

Ja jag räknas väl som färdigvuxen(31år). Och frågan gällde hur man fick optimal fettförbränning. Hur stor betydelse har det om man intar kolisar efter träning ? Hämmar det HGH och därmed fettförbräningen??

themanwhosoldtheworl
2008-07-29, 00:00
Det finns idag inget optimalt "upplägg".

Om jag får bidra med en högst personlig åsikt så är det extremt onödigt att hälla i sig flytande kalorier under deff då de har en absolut urusel mättnadskänsla, och allt som oftast är det hungern som är det främsta problemet under deff.. :) Mat efter passet fungerar precis lika bra.

Jag har däremot en polare som påstår sig bli helt "stoppad" av proteindrinkar, han tappar aptiten i flera, flera timmar så det finns väl kanske fall där det är en absolut bra metod också.

Varför skulle det inte finnas optimala upplägg för specefika mål?
Frågan var om man skulle ha kolhydrater efter träning med proteinet/aminisyror eller ej. In om mat eller proteinpulver mättade bäst *popcorn*

Tack att du dela med dig ändå :thumbup:

Elfsberg
2008-07-29, 01:00
Hur ska du nånsin veta vad som är optimalt? Har du ett eget laboratorium, kanske? Tänkte väl det.. ;)

Ska du banta? Då handlar det, något förenklat, om hur du fördelar energin för maximal prestation och maximal återhämtning.

Nu kanske det blir lite off-topic, men jag hoppas du förstår vad jag vill ha sagt..
Det finns miljontals människor som tagit sig hela vägen, upp och ner i vikt, utan några som helst tillskott, och jag tror faktiskt att majoriteten av alla styrketränande inte använder några avancerade tillskott i någon större utsträckning.

Sitta och oroa sig över hgh- och testosteronnivåer hit och dit.. :cryout:
Hade du behövt oroa dig för något speciellt hade du vetat om det. Högst troligen stressar du upp dig onödan och kastar pengarna i sjön.

Ett välbeprövat koncept: kolhydrat och protein före och efter träning, flytande eller fast form.

Sverker
2008-07-29, 06:19
Ja jag räknas väl som färdigvuxen(31år). Och frågan gällde hur man fick optimal fettförbränning. Hur stor betydelse har det om man intar kolisar efter träning ? Hämmar det HGH och därmed fettförbräningen??

Det som är på tapeten just nu är korta intensiva konditonspass för att maximera fettförbränningen. Säkert ligger hgh och testosteronet med någonstans i bakgrunden och har någon effekt, men det viktigaste är att man gör någonting;)

King Grub
2008-07-29, 06:21
Kolhydrat och protein i samband med träningen hämmar den akuta fettoxidationen, men stimulerar GH-frisättning en 5-6 timmar efter passet.

themanwhosoldtheworl
2008-07-29, 09:19
Hur ska du nånsin veta vad som är optimalt? Har du ett eget laboratorium, kanske? Tänkte väl det.. ;)

Ska du banta? Då handlar det, något förenklat, om hur du fördelar energin för maximal prestation och maximal återhämtning.

Nu kanske det blir lite off-topic, men jag hoppas du förstår vad jag vill ha sagt..
Det finns miljontals människor som tagit sig hela vägen, upp och ner i vikt, utan några som helst tillskott, och jag tror faktiskt att majoriteten av alla styrketränande inte använder några avancerade tillskott i någon större utsträckning.

Sitta och oroa sig över hgh- och testosteronnivåer hit och dit.. :cryout:
Hade du behövt oroa dig för något speciellt hade du vetat om det. Högst troligen stressar du upp dig onödan och kastar pengarna i sjön.

Ett välbeprövat koncept: kolhydrat och protein före och efter träning, flytande eller fast form.

Nej jag ska inte banta.
Jag visste inte att man var tvungen att ha lab för att veta vad som var optimalt. Undrar hur de som tränade förut kom på att man skulle äta kolisar och proteien efter träningen :)
Nej jag förstår nog inte vad du vill ha sagt.
Nej jag är inte stressade över något utan nyfiken på kunskap.
ha det

themanwhosoldtheworl
2008-07-29, 09:23
Kolhydrat och protein i samband med träningen hämmar den akuta fettoxidationen, men stimulerar GH-frisättning en 5-6 timmar efter passet.

Börjar bli trött på tacka dig *kissass*
Men tack ännu en gång.
Funderingen dök upp när jag läste i en av mina böcker att kolhydrater efter träning kunde hämma HGH och därför skulle man vänta 2 timmar med kolisarna utan bara inta protein efter träningen.

King Grub
2008-07-29, 09:33
Det man åstadkommer med det är att dramatiskt försämra glykogeninlagringens effektivitet och fördröjer återhämtningen. Väntar man två timmar med kolhydratintag efter träning blir glykogensyntesen nära 50% mindre effektiv.

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/64/4/1480?ijkey=ded49adf87ed8c0f953fbe6e236e0b1a218f6c3 b&keytype2=tf_ipsecsha

Elfsberg
2008-07-29, 13:14
Nej jag ska inte banta.
Jag visste inte att man var tvungen att ha lab för att veta vad som var optimalt. Undrar hur de som tränade förut kom på att man skulle äta kolisar och proteien efter träningen :)
Nej jag förstår nog inte vad du vill ha sagt.
Nej jag är inte stressade över något utan nyfiken på kunskap.
ha det

Man har noga undersökt effekten av kombinationen kolhydrat+aminosyror i samband styrketräning, det kan du vara så säker på. :) Vad jag vill ha sagt är att du sitter och oroar dig över små skitdetaljer som aldrig kommer göra någon skillnad. Höjs det ena värdet, sänks det andra: kör på välbeprövade koncept.

Målet är tappa fett så mycket som möjlig.

Jo, du försöker banta. Det är samma sak som att deffa.

themanwhosoldtheworl
2008-07-29, 16:11
Man har noga undersökt effekten av kombinationen kolhydrat+aminosyror i samband styrketräning, det kan du vara så säker på. :) Vad jag vill ha sagt är att du sitter och oroar dig över små skitdetaljer som aldrig kommer göra någon skillnad. Höjs det ena värdet, sänks det andra: kör på välbeprövade koncept.



Jo, du försöker banta. Det är samma sak som att deffa.

Jag håller med dig helt och hållet.
Du har helt rätt!
Det är jag som har fel:thumbup:

themanwhosoldtheworl
2008-07-30, 09:58
Man har noga undersökt effekten av kombinationen kolhydrat+aminosyror i samband styrketräning, det kan du vara så säker på. :) Vad jag vill ha sagt är att du sitter och oroar dig över små skitdetaljer som aldrig kommer göra någon skillnad. Höjs det ena värdet, sänks det andra: kör på välbeprövade koncept.



Jo, du försöker banta. Det är samma sak som att deffa.

Jag hoppas du forstod ironien. :laugh:
Som sagt nej jag oroar mig inte.
Nej Deffa är inte samma sak som banta.
Ha det

Elfsberg
2008-07-30, 23:17
Okej. Du deffar. Big deal.