handdator

Visa fullständig version : Teoretiska frågor och funderingar.


skoggshuggaren
2008-07-26, 23:14
När ni se mina frågor nu så kanske ni tänker att de har besvarats flera gånger men jag har kollat igenom forum och böcker men aldrig hittat svar till just de här frågorna.

1. Låt oss säga att man ungefär ligger på "energibalans" alltså så att man stannar i vikt. Man går varken ner eller upp i vikt. Men om man äter rätt och tränar bra kan det vara så att dina muskler blir lite större samtidigt som andelen fett blir lite mindre?

2: a) Om svaret är Nej på fråga ett, är det inte meningslöst att träna 6-15 reps om man ligger på energibalans när man skulle bli starkare ifall man körde 1-5?*screwy*

b) Om svaret är ja på fråga ett, Förlorar man mer fett och får mer muskler ifall man tränar på 6-15 reps än om man tränar på 1-5 reps?

3. Om man ligger på ett "energi-överskott" alltså att man går upp i vikt. Borde man inte gå upp precis lika mycket i vikt om man kör 1-5 reps än om man kör 6-15 reps ifall man äter/gör av med lika mycket?

4. Om det är så... Blir det så att musklerna "ser" större ut av att träna på 6-15 reps eller blir det mer fett på kroppen när man går upp ifall man tränar på 1-5? Jag förstår inte varför man kör 6-15 reps ifall det inte skulle bli någon skillnad.

5. Om man nu ligger på ett "underskott" så att man går ner i vikt. Typ deffar. Man kan inte bygga muskler då har jag hört men kan man bli starkare? Beror det på vilken nivå man ligger på?

6. Om det inte går att bli starkare när man ligger på ett underskott... Sparar man mer muskler ifall man kör 6-15 reps när man deffar än om man kör 1-5 reps? Eller gör det inte någon skillnad?

7. Förlorar man mer styrka i deff ifall man kör 6-15 reps?

:cool:

Hoppas att någon erfaren kan svara fint och bra :)

Tackar!

KaptenKnäsvag
2008-07-27, 00:50
6. Iaf under low-carb deff är det 4-6 reps som gäller för att "bibehålla" mest massa.

pragmatist
2008-07-27, 07:08
1. Låt oss säga att man ungefär ligger på "energibalans" alltså så att man stannar i vikt. Man går varken ner eller upp i vikt. Men om man äter rätt och tränar bra kan det vara så att dina muskler blir lite större samtidigt som andelen fett blir lite mindre?

Så är det, ja. Man ligger ju aldrig på exakt energibalans utan varierar mellan överskott och underskott under dygnet. När man ligger på överskott (t.ex. efter större måltider) så bygger man lite mer muskler och när man ligger på underskott förlorar man lite fett. Så i princip kan man ligga på energibalans sett över hela dygnet och "byta" fett mot muskler, sakta men säkert.

Problemet är bara att all praktisk erfarenhet visar att det inte är särskilt effektivt. Men visst, håll på i 20 år så får du förstås resultat. :D

b) Om svaret är ja på fråga ett, Förlorar man mer fett och får mer muskler ifall man tränar på 6-15 reps än om man tränar på 1-5 reps?

6-15 bygger förmodligen bättre än 1-5, men det beror också på antalet set, träningsfrekvens o.s.v. Tyngdlyftare bygger väldigt imponerande ben genom att träna 1-3 reps per set i snitt.

3. Om man ligger på ett "energi-överskott" alltså att man går upp i vikt. Borde man inte gå upp precis lika mycket i vikt om man kör 1-5 reps än om man kör 6-15 reps ifall man äter/gör av med lika mycket?

I kroppens värld finns det inget som heter "precis lika mycket", det är för många olika faktorer inblandade. Men i princip så kommer storleken på energiöverskottet i förhållande till energiförbrukningen vara avgörande för hur stor en viktökning blir, ja.

5. Om man nu ligger på ett "underskott" så att man går ner i vikt. Typ deffar. Man kan inte bygga muskler då har jag hört men kan man bli starkare? Beror det på vilken nivå man ligger på?

Man kan visst både bygga muskler och bli starkare på underskott (vilket många nybörjare också gör). Det är bara väldigt svårt i längden, särskilt om man redan har ganska mycket muskler och är ganska stark.

7. Förlorar man mer styrka i deff ifall man kör 6-15 reps?

Om du förlorar styrka när du deffar beror det troligen på hur länge du deffar snarare än hur många reps du kör med. Deffar man väldigt lång tid så tenderar det straffa sig på styrkeresultaten.

Guddi
2008-07-27, 09:00
Du glömde en pragmatisk ;)
4. Om det är så... Blir det så att musklerna "ser" större ut av att träna på 6-15 reps eller blir det mer fett på kroppen när man går upp ifall man tränar på 1-5? Jag förstår inte varför man kör 6-15 reps ifall det inte skulle bli någon skillnad.Sök på sarcoplasmatisk och myofibrill/sarcomer hypertrofi så hittar du svaret. I kort så är det skillnad på var hypertrofi sker och 6-15 reps kommer att leda till en typ av hypertrofi som får muskelns volym att öka mer än den hypertrofi som sker vid 1-5 reps.

Dan S
2008-07-27, 10:26
skogshuggaren du är 15 bast, jag kan bränna fett och bygga muskler samtidigt, och det kan du säkert också, jag är 16.

Sniggel
2008-07-27, 18:23
1. Låt oss säga att man ungefär ligger på "energibalans" alltså så att man stannar i vikt. Man går varken ner eller upp i vikt. Men om man äter rätt och tränar bra kan det vara så att dina muskler blir lite större samtidigt som andelen fett blir lite mindre?

Ja, se pragmatists svar.

2: b) Om svaret är ja på fråga ett, Förlorar man mer fett och får mer muskler ifall man tränar på 6-15 reps än om man tränar på 1-5 reps?

Det går inte att svara på denna frågan. Folk fungerar olika och någon kanske tränar effektivare på 6-15 reps medans en annan tränar effektivare på 1-5. Eller lägg till alla andra 100-tals faktorer så kan man inte ge ett svar som alltid stämmer.

3. Om man ligger på ett "energi-överskott" alltså att man går upp i vikt. Borde man inte gå upp precis lika mycket i vikt om man kör 1-5 reps än om man kör 6-15 reps ifall man äter/gör av med lika mycket?

Jo i princip. Dock så kan man nog svara nej på frågan också. Med det menar jag att om just du bygger mer muskelmassa på att träna 6-15 reps kommer mer av överskottsenergin gå till att bygga muskelmassa än fett, och dessa olika alternativ kostar olika mycket energi. jag har tyvärr inte blivit klok på vad som kostar mest att "bygga", fett eller muskler, men det skiljer sig åt iaf.

4. Om det är så... Blir det så att musklerna "ser" större ut av att träna på 6-15 reps eller blir det mer fett på kroppen när man går upp ifall man tränar på 1-5? Jag förstår inte varför man kör 6-15 reps ifall det inte skulle bli någon skillnad.

6-15 reps brukar ge större sarkoplasmisk tillväxt än 1-5. Se Guddis svar. Om jag ska lägga in min egen erfarenhet så tycker jag dock att repsantalet och vilken effekt det har spelar mindre roll om man inte får resultat av att träna på ett sätt (t ex 6-15) men får effekt på ett annat (t ex 1-5) så ska man inte hänga upp sig så mycket på att "man går miste om den sarkoplasmiska effekten". Har man testat det, upprepade gånger, vid olika träningserfarenhet i olika upplägg och det inte funkar, så funkar det inte, eller så har man fortfarande fel upplägg :P

5. Om man nu ligger på ett "underskott" så att man går ner i vikt. Typ deffar. Man kan inte bygga muskler då har jag hört men kan man bli starkare? Beror det på vilken nivå man ligger på?

Ja starkare kan man bli, och ja det spelar roll vilken nivå man ligger på. Nervimpulser styr musklerna och de kan bli mycket effektivare på att utnyttja muskelns styrkepotential.

6. Om det inte går att bli starkare när man ligger på ett underskott... Sparar man mer muskler ifall man kör 6-15 reps när man deffar än om man kör 1-5 reps? Eller gör det inte någon skillnad?

Folk har olika åsikter om detta också :p

7. Förlorar man mer styrka i deff ifall man kör 6-15 reps?

Det låter sannolikt. Det kan ju dock vara så att om man kör med 1-5, vilket ju ofta ger mer för styrkan, kanske det blir för lite stimulans (volym) för musklerna och då tappar man mer muskelmassa vilket gör att man blir svagare. Men det hela handlar ju som alltid att anpassa volym, intensitet och träningsfrekvens för den individ, dess period och dess nuvarande kost och det är långt ifrån lätt för en nybörjare.

Vill tillägga: Förvänta dig att folk svara lite olika på dina frågor och ibland kommer med svar som motsäger någon annans inlägg. Styrketräning är ingen exakt vetenskap.