handdator

Visa fullständig version : Mike Mentzer


gnustalf
2002-05-12, 16:36
Finns det någon här som tränar enligt Haevy Duty metoden som är utformad av mike Mentzer? Själv har jag precis börjat och är väldigt begeistrad inför den här sortens högintensitetsträning.

Cuddly
2002-05-12, 19:00
Ursprungligen skickat av gnustalf:
<STRONG>Finns det någon här som tränar enligt Haevy Duty metoden som är utformad av mike Mentzer? Själv har jag precis börjat och är väldigt begeistrad inför den här sortens högintensitetsträning.</STRONG>

HIT tror jag helt och fullt på även om HD är i HIT:s utkanter. I HD II gick det lite väl långt tycker jag personligen.

Hursomhelst är det viktigaste att man kontinuerligt blir starkare/större (om det är målet). Hur man uppnår sitt mål är underordnat att man verkligen gör det.

Thomas

stefannn
2002-05-12, 19:08
mike mentzer var grym...

Cuddly
2002-05-13, 09:30
Ursprungligen skickat av stefannn:
<STRONG>mike mentzer var grym...</STRONG>

Jo, dessvärre är han nu grymt död också. Trist att dö så ung, men inte helt ovanligt i proffskretsar.

Thomas

deicider
2002-05-13, 12:00
Jo, dessvärre är han nu grymt död också. Trist att dö så ung, men inte helt ovanligt i proffskretsar.

Thomas


Jaha,vem mer syftar du på,speciellt från Mikes era?Alla byggarlegender lever fortfarande.
Bröderna Mentzer dog inte pga sin livstil utan av ärftliga sjukdomar.

JP
2002-05-13, 13:54
Ja, faktum är att man nästan blir rädd, och inte så lite avundsjuk, när man ser hur vissa av gubbarna ser ut (och verkar må) vid åldrar mellan 50 och 75! Trots troligt bruk av AAS med mera verkar de oförskämt friska och krya för sin ålder.

jwzrd
2002-05-13, 21:08
Jag kan inte påstå att jag kör riktigt HeavyDuty, men jag kör mycket få set. Exempel: 2 set för biceps, 4-5 för bröst, 2-3 för quadriceps osv.

Cuddly
2002-05-13, 22:16
Ursprungligen skickat av INSANO-6:
<STRONG>Jaha,vem mer syftar du på,speciellt från Mikes era?Alla byggarlegender lever fortfarande.
Bröderna Mentzer dog inte pga sin livstil utan av ärftliga sjukdomar.</STRONG>

Det är helt fantastiskt att det alltid är "ärftliga sjukdomar" som är skulden när byggare avlider i tidig ålder. Någon koppling till flerårigt missbruk av tillväxtbefrämjande droger kan aldrig misstänkas?

Jag kommer inte så här på rak arm på någon från Arnolds era som avlidit (Mohammed Benaziza var väl lite senare?). Däremot finns det ju byggare från den tiden som lider av sviterna i form av sjukdomar. Arnold själv har ju gjort ett otal by-pass hjärtoperationer.

Thomas

[ 13 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Cuddly ]

deicider
2002-05-13, 23:34
Det är helt fantastiskt att det alltid är "ärftliga sjukdomar" som är skulden när byggare avlider i tidig ålder. Någon koppling till flerårigt missbruk av tillväxtbefrämjande droger kan aldrig misstänkas?


Mikes båda föräldrar dog relativt unga.Var de också dopingmissbrukare?
Förresten så var Mike känd som väldigt konservativ när det gäller doser av steroider.
Däremot finns det ju byggare från den tiden som lider av sviterna i form av sjukdomar. Arnold själv har ju gjort ett otal by-pass hjärtoperationer.

Det var ingen by-pass operation:
"Schwarzenegger was released from USC University Hospital two weeks ago following elective open heart surgery.

Starnes, chief of cardiothoracic surgery at University Hospital, led a team of three surgeons who replaced a defective aortic valve in the actor's heart.

The aortic valve prevents blood from flowing back into the left ventricle of the heart. Starnes implanted a healthy human tissue valve."


Visst,man kan ju misstänka att de här
byggarna tagit skada av steroider men det verkar ändå inte som om byggare från Arnolds tid är sjukare och dör tidigare än folk i allmänhet.Som JP säger så är de ofta ovanligt friska och vitala.Jag menar absolut inte att steroider inte kan vara mycket skadligt i vissa fall men det är irriterande när folk altid drar en koppling till steroider när något negativt händer.

Cuddly
2002-05-14, 12:26
Ursprungligen skickat av INSANO-6:
<STRONG>[QUOTE]Visst,man kan ju misstänka att de här
byggarna tagit skada av steroider men det verkar ändå inte som om byggare från Arnolds tid är sjukare och dör tidigare än folk i allmänhet.Som JP säger så är de ofta ovanligt friska och vitala.Jag menar absolut inte att steroider inte kan vara mycket skadligt i vissa fall men det är irriterande när folk altid drar en koppling till steroider när något negativt händer.</STRONG>

Det är svårt att säga hur pass friska och vitala byggarna från Arnold-eran är. T.o.m. nu är det ju inte direkt mycket information som kommer ut till allmänheten om detta. Det är ju heller inte så konstigt att f.d. framgångsrika byggare inte vill stoltsera i negativa artiklar som avslöjar eller snarare bekräftar dopningsmissbruk.

Vi kan åtminstone vara överens om att de mängder som nyttjades av tillväxtbefrämjande medel på Arnolds tid är en fjärt i rymden jämfört med vad som dagens proffs använder sig av.

Här är några fler exempel på byggare med troligtvis ärftliga sjukdomar:
http://revampscripts.com/cgi-chartcom/nheadlines.pl?board_number=3576&message=100032&returnpage=1
http://revampscripts.com/cgi-chartcom/nheadlines.pl?board_number=3576&message=103691&returnpage=1

Här ett exempel på vad "roid rage" i kombination med instabilt psyke (kanske ärftligt eller t.o.m. förknippat med droganvändning?) kan ställa till med:
http://revampscripts.com/cgi-chartcom/nheadlines.pl?board_number=3576&message=95468&returnpage=1

Thomas

Allan
2002-05-14, 19:04
Insano, jag har i min ägo ett privat brev från Mike Mentzer där han kraftigt avråder från bruk av illegala substanser över huvudtaget, och där han skriver att hans eget missbruk (han skriver "abuse"), i kombination med misstanke om ärftliga sjukdomar, antagligen skulle ge honom problem om ett par år. Brevet är daterat 26 juli 1992.
Jag tycker också att - utan att vilja beskylla alla för bruk av AAS - det är märkligt att just elitidrottsmän - i alla grenar - verka trilla av pinn lite för tidigt. Det väcker ju en och annan tanke om att elitträning kanske inte är sådär jättenyttigt...

allan

Allan
2002-05-14, 19:06
Heavy Duty är Hardcore på högsta nivå och Mike Mentzer var Gud!!!!

allan

GhostFace
2002-05-14, 19:09
För övrigt skulle nog inte varken Arnolds officiella talesmän el läkare 'offentligt' uttala sig om Arnolds hjärtoperation om det gällde p.g.a. konsekvenserna av ett forna missbruk av AAS.

ekim
2002-05-14, 21:17
Struntar i om mike dog pågrund av aas missbruk eller inte tycker bara det var synd att han dog så ung...Han hade en skit grym fysik bättre än arnolds :eek:

deicider
2002-05-14, 22:54
Det är sant att det ofta är svårt att veta vad som är sant och inte när det gäller kändisar.Men är det verkligen så att byggarstjärnor från 60-talet och framåt dör i större utsträckning än folk i allmänhet?Alla Olympia vinnare lever ju fortfarande,eller hur?

Vi kan åtminstone vara överens om att de mängder som nyttjades av tillväxtbefrämjande medel på Arnolds tid är en fjärt i rymden jämfört med vad som dagens proffs använder sig av.


En intressant artikel:web page (http://www.testosterone.net/html/52bb.html)

Allan,jag är ett stort fan av Mentzer-har läst allt han skrivit och t.o.m mycket av den filosofi han rekommenderar :D Hur kommer det sig att han skrev till dig?

Allan
2002-05-15, 08:18
Insano,
Jag har en kompis som hjälpte honom med hans postorderverksamhet i Staterna. Jag hade en del frågor om träning och kompisen sa att jag skulle skriva på en annan adress, vilket jag gjorde. Och fick ett trevligt brev tillbaka.

allan

HookersUnited
2003-06-25, 10:47
Originally posted by Allan
Insano,
Jag har en kompis som hjälpte honom med hans postorderverksamhet i Staterna. Jag hade en del frågor om träning och kompisen sa att jag skulle skriva på en annan adress, vilket jag gjorde. Och fick ett trevligt brev tillbaka.

allan

Inte alla som har fått kontakt med Gud!
:bow: Mike Mentzer:bow:

DrP
2003-06-25, 11:36
Han dopade sig, det säger han ju själv (dock kanske de inte var olagliga på den tiden). Sen om han dog av det är ju svårt att veta... Hur som helst var han grym!!!


TS: Jag har sett den videon, och vi kommer tillbaka till den senare. Hur gammal var du när du först började ta steroider, och vilka använde du?

MM: Jag var nitton, och jag tog en eller två Dianabol per dag. Det hade avsevärd effekt på mig, och jag växte mycket snabbare än normalt. Jag fortsatte att använda Dianabol i perioder.
Jag har aldrig tillhört den grupp av kroppsbyggare som tar steroider oupphörligt under flera år - till och med efter att de har slutat tävla. Den längsta period jag tagit steroider är tre månader. Jag tog vanligen steroider två gånger om året: en omgång under vintern när jag byggde upp mig inför tävlingarna och sedan precis före tävlingsperioden. Veckan innan en tävling slutade jag, och höll sedan upp i flera månader.
Nuförtiden hör man om folk som lägger ner närmare en halv miljon kronor på inte bara steroider, utan också tillväxthormon, insulin och andra droger. Jag har inte ens brytt mig om att lära mig namnen på alla de här medicinerna! Jag för min del satsade ett par tusen kronor på steroider, och det var samma sak med alla kroppsbyggare på den gamla goda tiden. Dagens proffs lägger ner enorma summor och uppnår resultat som mest liknar ett sjukdomstillstånd, snarare än en perfekt fysik.

http://www.kolozzeum.com/artiklar/ge_jarnet_och_dra.htm

MAXX
2003-06-26, 20:23
Originally posted by Allan
Heavy Duty är Hardcore på högsta nivå och Mike Mentzer var Gud!!!!

allan
en fråga: hur kan du säga att mr mentzer var gud när du gör allt annat än vad mentzer träningsprinciper innebär. Har fått uppfattningen av att Arnold var din favorit. Tycker mer du liksom Arne tränar efter extrema högsetts program. :D

Allan
2003-06-26, 20:35
Originally posted by MAXX

en fråga: hur kan du säga att mr mentzer var gud när du gör allt annat än vad mentzer träningsprinciper innebär. Har fått uppfattningen av att Arnold var din favorit. Tycker mer du liksom Arne tränar efter extrema högsetts program. :D

Därför att det här är internet, dork!Jag får vara inkonsekvent och larvig och tycka saker utan att behöva motivera varför hela tiden.

Efter denna programförklaring: Jag förespråkar ingen speciell metod. Annat än att man ska köra det som känns bäst för en själv. Jag anser att variation och att ha roligt är de viktigaste faktorerna för framsteg. Samt att man ska köra basövningar i flera år innan man börjar med konstiga specialövningar.

Under flera år har jag periodiserat min träning - jag har perioder när jag kör låååånga pass med myyycket set och inte så ofta. Det kommer vanligen ett avsnitt med korta superintensiva pass efter det - typ heavy duty (men eftersom jag inte dopar mig pallar jag inte linan fullt ut!) och efter det kommer en period med varierad mängdträning.
Det är nämligen så att jag låter inte träningen styra mitt liv; under vissa delar av året jobbar jag mycket och då blir träningen därefter. Men visst har jag kört HD - och Mike Mentzer var en bra kille med stor karisma och modet att utmana Weider-klanen under flera år. Vilket byggningen mådde bra av.


allan

MAXX
2003-06-26, 21:18
men, men ,men... nä nu kom jag inte på nått kaxigt o säga :D
nä, men ta det nu lugnt allan, det var bara en simpel fråga. Bara det att jag inte har fått uppfatningen av att du kör HD(inte harley davidson alltså:) ).
När du skriver så många smarta artiklar och inlägg så får du faktiskt tåla lite frågvisa snorungar:D