handdator

Visa fullständig version : Förenklat sätt att hålla koll på intaget?


Jakan
2008-07-26, 16:41
Jag hade tänkt börja med mina nya matvanor nu på måndag, varit och handlat alla möjliga saker och proppat alla håligheter i köket fulla med nyttig mat.

En grej som dock precis slog mig var, hur är det möjligt att ha precis koll på vad man äter? 1 talrik alfonsgröt mäter man ju bara upp en viss mängd och sen var det klart, men om jag får för mig att ta en knäckemacka till gröten innehållande 1 skiva skinka, 1 skiva ost, lite paprika och tomat då? Hur gör ni får att enkelt och effektivt uppskatta energimängden i den lilla ostbiten tex, eller den ensamma skinkan? För att inte tala om mjukosten man kanske har på, eller kvarg. Slänger ni en klick på vågen och skrapar bort den sen och placerar den fint på mackan? *gah!*

Blev verkligen förbryllad nu, kändes ju som det skulle vara enkelt att hålla koll på vad man åt ända tills jag kom på det här.

Nån som har ett riktigt smart tips på hur ni gör, eller är det kanske så att man alltid måste gå in på livsmedelsverkets databas när man känner för en extra gurkskiva?

King Grub
2008-07-26, 17:00
Det är inte möjligt att ha "precis koll". Det närmaste man kommer är att väga allt man stoppar i munnen och jämföra med en livsmedelstabell, men även då kan man räkna med att det kan fela upp eller ned med ett tvåsiffrigt procentvärde, då dels siffrorna i tabellerna bara är rena genomsnitt och dels då näringsvärdena i ett visst livsmedel varierar rejält t o m från förpackning till förpackning. Om 100 gram havregryn du väger upp en gång ger 300 kcal, kanske samma uppvägning dagen därpå ger 380 kcal.

Apos78
2008-07-26, 17:10
Blev verkligen förbryllad nu, kändes ju som det skulle vara enkelt att hålla koll på vad man åt ända tills jag kom på det här.

Nån som har ett riktigt smart tips på hur ni gör, eller är det kanske så att man alltid måste gå in på livsmedelsverkets databas när man känner för en extra gurkskiva?


Fundera inte så mycket på att hålla koll på minsta gurkskiva utan fokusera på att få helheten hyffsat bra. Du kommer bokstavligen att bli galen om du ska bokföra precis allt som hamnar i magen och det är förmodligen inget hållbart koncept i längden. Tror inte det är många här som har sådan järnkoll som du eftersträvar men en viss uppfattning om vad man äter är nog inte helt fel.

omnibus
2008-07-26, 18:00
Slänger ni en klick på vågen och skrapar bort den sen och placerar den fint på mackan? *gah!*

Du lägger mackan på vågen, skriver upp vikten på den, nollar vågen, på med pålägg #1 skriv upp, nolla and repeat. Till slut ligger mackan där med alla pålägg klar att äta :)
Detta behöver du givetvis inte göra varje morgon om du tar ungefär lika mycket varje dag.

Lava
2008-07-26, 18:52
En grej som dock precis slog mig var, hur är det möjligt att ha precis koll på vad man äter?

Nån som har ett riktigt smart tips på hur ni gör, eller är det kanske så att man alltid måste gå in på livsmedelsverkets databas när man känner för en extra gurkskiva?


Kan reggning på denna sida vara något för dig?:

http://www.eworkouts.se/nutrition.aspx

Där kan du snabbt och enkelt lägga in vad du ätit till frukost, lunch, middag, mellanmål 1 & 2, kväll och nattmål.
Du får då utträknat dagens ungefärliga intag av kcal, protein, kolhydrat, fett.
Uppgifterna presenteras både teoretiskt samt i form av ett lättöverskådligt cirkeldiagram.
Saknas något livsmedel i basen kan du själv lägga in uppgifterna på ditt konto.

Sniggel
2008-07-26, 18:55
Ja det går att ha koll utan att räkna. Om man iakttar sig själv och tänker tillbaka på vad man äter under en dag, eller under flera dagar så får man ett hum om hur många måltider man äter först och främst. Sen kan man ju känna efter hur hungrig amn brukar vara och hur ofta man är det osv.

När man har koll på detta, vilket jag tycker man borde ha utan att behöva tänka efter. Kan man t ex om man vill gå upp i vikt, börja äta sig mätt oftare, eller äta sig mer mätt vid varje tillfälle. Har själv prövat denna metod med goda resultat och kunde styra viktuppgången så snabbt jag ville utan problem.

Fredspipan
2008-07-26, 19:00
Faktiskt är det väldigt bra att hålla koll på hur mycket ost, smör och andra energirika pålägg väger.
Äter du en 6-8mackor med lagom mycket smör och ost kan du säkert komma upp till +500kcal enbart på påläggen.

Kommer inte ihåg de exakta värdena men när jag började räkna in mjölk, smör och ost i mitt totala energiintag visade det sig att de stod för uppåt 1000kcal på en dag.

Kan vara lite tråkigt om man försöker bulka och tror man ligger på 1000kcals överskott per dag men struntat räkna in mejeriprodukterna och det i själva verket visar sig att man ligger på 2000kcals överskott per dag. ;)

zanzi
2008-07-26, 20:12
Att väga förpackningarna nån gång i veckan/månaden måste vara det enklaste.

Dan S
2008-07-26, 21:10
jag är så van vid det att jag vet att ungefär den där ostbiten ger ungefär det här värdet, sedan äter jag lite till för att få marginal på det hela. och vara säker på att jag fått i mig nog.

Sniggel
2008-07-27, 18:33
jag är så van vid det att jag vet att ungefär den där ostbiten ger ungefär det här värdet, sedan äter jag lite till för att få marginal på det hela. och vara säker på att jag fått i mig nog.

En ostskiva väger 15g ju :D (ok mina ostskivor iaf)