handdator

Visa fullständig version : Vastus Lateralis


Muscleboiiii
2008-07-26, 15:08
Vilken övning tycker ni är den bästa för Vastus Lateralis? Spelar det någon roll hur bred din fotställning är? hur många reps är optimalt för ökning av Vastus Lateralis-massan?


http://training.seer.cancer.gov/module_anatomy/images/illu_lower_extremity_muscles.jpg

C.E.J.
2008-07-26, 15:10
Finns ingen specifik övning eller repsantal som är ändlöst oslagbart bäst för den eller nån annan muskel.

Muscleboiiii
2008-07-26, 15:13
Nej, men jag tänkte ifall någon hade något tips på en övning som dem tycker tar bra på just den muskeln..

Officer
2008-07-26, 15:16
Nej, men jag tänkte ifall någon hade något tips på en övning som dem tycker tar bra på just den muskeln..

Knäböj

Muscleboiiii
2008-07-26, 15:17
Knäböj

OK, spelar bredden på fotställningen någon/stor roll på vilka lårmuskler som aktiveras mest?

Martin Löwgren
2008-07-26, 15:24
Nej, men jag tänkte ifall någon hade något tips på en övning som dem tycker tar bra på just den muskeln..
Knäböj. Fotställningen spelar mindre roll.

Sniggel
2008-07-26, 18:32
Nej, lycka till med att försöka prickskjuta v. lateralis utan att få med medialis, intermedialis och r. femoris. +1 på knäböj.

pragmatist
2008-07-26, 19:05
Hacklift med smal fotställning.

Ja, jag vet, det borde inte funka rent biomekaniskt och antagligen är det placebo, men nog farao tyckte jag att det funkade. :D

Dan S
2008-07-26, 19:09
tar enbart på medialis om jag sätter går ass to the ground och kör upp 10 cm, sedan ned, id en ställningen, inte fulla knäböjar utan längst ner till en decimeter upp, tar ENBART i MEDIALIS för mig, så kanske det går att pricka.

Kristus
2008-07-26, 19:57
Benspark mied inåtviklade fötter prickskjuter den muskeln bra enligt mig

Jorgen
2008-07-26, 20:01
Benspark mied inåtviklade fötter prickskjuter den muskeln bra enligt mig

Hur går det till?

major Pectoralis
2008-07-26, 20:05
Frontböj, skulle jag lägga min röst på. Hur många repetitioner, antal set osv. beror på. Finns ingen som kan svara på det. 5-10 repetitioner tror jag dock mest på generellt för massa men, som sagt, det beror på.

PiNG.
2008-07-26, 20:17
Hur går det till?

Man står kanske som att man är kissnödig? *jorgen*

Jorgen
2008-07-26, 20:20
Man står kanske som att man är kissnödig? *jorgen*

Står du upp när du kör benspark?

Anders The Peak
2008-07-26, 22:29
Djupa hacklift tar bra på Vastus.... Pumpa på som om det var i legextensionen.

C.E.J.
2008-07-26, 22:31
Står du upp när du kör benspark?

Han menar nog att när man är kissnödig så står man med knäna/fötterna vinklade inåt, och att man ska ha bena vinklade så i bensparken för att det ska ta extra på V.L.

:)

Deceiver85
2008-07-26, 22:43
1) Knäböj
2) Frontböj
3) Hacklift

Tolkia
2008-07-26, 22:47
Han menar nog att när man är kissnödig så står man med knäna/fötterna vinklade inåt, och att man ska ha bena vinklade så i bensparken för att det ska ta extra på V.L.
Frågan är hur glada knäna blir av det? Om man inte har pansarknän, då.

PiNG.
2008-07-26, 23:16
Han menar nog att när man är kissnödig så står man med knäna/fötterna vinklade inåt, och att man ska ha bena vinklade så i bensparken för att det ska ta extra på V.L.

:)

Hehe...nä sorry läste benpress. Men ge mig en halvtimme att öva så ska jag fixa en benspark ståendes ;)

Kristus
2008-07-27, 00:41
Såg precis att jag läste fel, sittande benspark med fötterna roterade utåt ska det vara.

Arne Persson
2008-07-27, 07:34
Hacklift med smal fotställning.

Ja, jag vet, det borde inte funka rent biomekaniskt och antagligen är det placebo, men nog farao tyckte jag att det funkade. :D

Tyvärr spelar det ingen roll, jag har gjort en pilotEMGstudie med bl.a olika fotställningar i Hackliften. Tyvärr så spelade det ingen roll för M. vastus medialis aktivering. Busted!;) *rolleyes*

Beepfaaarp
2008-07-27, 08:39
Jag upplever att det är Pronation/Supination som påverkar men jag skulle inte rekommendera någon att experimentera.
Jag har olika långa ben som lett till att jag har pronerad fot på det längre benet och normal fotställning på det andra. Jag står med fötterna såhär \\ . Klart kraftigare utsida på det längre högerbenet och omvänt förhållande på det kortare vänstra.
Fast det skulle ju lika gärna kunna va just benlängdskillnaden som påverkat och inte fotställningen.

Allan
2008-07-27, 08:43
Det som bevisligen funkar är ohyggliga mängder knäböj. Det finns de som påstår att frontböj skulle kunna ge lite mer beroende på att man förskjuter stångens lodlinje, men det är förmodligen försumbart.
På samma vis som att överarmar ser olika ut, ser också ben olika ut. Vissa har helt enkelt anlagen för att få ett särskilt utseende, men först och främst måste det till rejält med volym

Arne Persson
2008-07-27, 09:06
Det som bevisligen funkar är ohyggliga mängder knäböj. Det finns de som påstår att frontböj skulle kunna ge lite mer beroende på att man förskjuter stångens lodlinje, men det är förmodligen försumbart.
På samma vis som att överarmar ser olika ut, ser också ben olika ut. Vissa har helt enkelt anlagen för att få ett särskilt utseende, men först och främst måste det till rejält med volym

Bara att instämma! Djupa knäböj är det som gäller! Kolla vilken valfri tyngdlyftare som helst. Dom har brutala svep på sina lår.

Anders The Peak
2008-07-27, 10:40
Bara att instämma! Djupa knäböj är det som gäller! Kolla vilken valfri tyngdlyftare som helst. Dom har brutala svep på sina lår.


Frågan var ju lateralis .... Arnes påstående är säkert rätt

Sniggel
2008-07-27, 17:54
Benspark mied inåtviklade fötter prickskjuter den muskeln bra enligt mig

Du roterar ett ben som inte ens är direkt ihopkopplat med muskeln hur skulle det kunna påverka? Förmodligen är det placebo.

C.E.J.
2008-07-27, 20:24
Frågan är hur glada knäna blir av det? Om man inte har pansarknän, då.

For the record vill jag klargöra att detta inte var en uppmaning från min sida, vill inte bli associated med "fotvridarna" :D Allan & Arnes "tungt och mycket" ftw *drool*

Anders The Peak
2008-07-27, 21:36
Leg extension med raka fötter tar bra på vastus lateralis, vastus medialis, något mindre på rectus femoris och vastus intermedius.

Leg extension med fötterna "tårna" vinklade inåt tar ordentligt på vastus lateralis och vastus intermedius och något mindre vastus medialis och rectus femoris.

Leg Extension med fötterna "tårna" vinklade utåt tar ordentligt på vastus medialis vastus intermedius samt rectus femoris och något mindre på vastus lateralis.

Det här blir rätt kul att följa.....

Diggler
2008-07-27, 23:41
Knät är en gångjärnsled, och utan att vara doktor eller dyl, skulle jag ändå starkt avråda från att belasta tungt samtidigt som du vinklar fötterna åt olika håll. Oavsett om det är så att det skulle ta mer på någondera huvud av lårmuskeln, så är det försumbart i jämförelse med att ha hela knän.

Deceiver85
2008-07-27, 23:49
Leg extension med raka fötter tar bra på vastus lateralis, vastus medialis, något mindre på rectus femoris och vastus intermedius.

Leg extension med fötterna "tårna" vinklade inåt tar ordentligt på vastus lateralis och vastus intermedius och något mindre vastus medialis och rectus femoris.

Leg Extension med fötterna "tårna" vinklade utåt tar ordentligt på vastus medialis vastus intermedius samt rectus femoris och något mindre på vastus lateralis.

Det här blir rätt kul att följa.....

Det där låter lika galet som att olika brett grepp i bänkpress skulle ta på utsida eller insidan av bröstet. Men av ren nyfikenhet måste jag ändå fråga, vad är din källa på ditt ovanstående uttalande??

Anders The Peak
2008-07-28, 07:08
Det där låter lika galet som att olika brett grepp i bänkpress skulle ta på utsida eller insidan av bröstet. Men av ren nyfikenhet måste jag ändå fråga, vad är din källa på ditt ovanstående uttalande??

Target Bodybuilding
Författare: Per A.Tesch, PhD

PS man vrider inte på knäna utan vinklar bara fötterna inåt eller utåt.

Allan
2008-07-28, 07:12
Per Teschs teser är applicerbara enbart på folk som är totalt ovana vid träning. Liksom en massa andra teorier

Anders The Peak
2008-07-28, 07:20
Per Teschs teser är applicerbara enbart på folk som är totalt ovana vid träning. Liksom en massa andra teorier
I det här fallet använde han Stephan Haertl, Medicine Dr och tillika den tyske- och Europamästaren i bodybuilding i tungvikten.

Jag kan hålla med om att man kan ifrågasätta värdet av att vrida fötterna utåt eller inåt. Då vanlig benspark aktiverar bra som den är. Vridna fötter inåt eller utåt kopplar möjligtvis ur till viss mån vissa muskler. Men det kan kanske vara något för finliret hos vissa...

z_bumbi
2008-07-28, 07:46
Tesch har väl bara gjort mätningarna på en person och det vid något enstaka tillfälle?

Anders The Peak
2008-07-28, 07:51
Tesch har väl bara gjort mätningarna på en person och det vid något enstaka tillfälle?
Han har mätt och scannat och tagit biopsier från många under årens lopp.
Men vi kan säga så här. Han gillar inte att bli ifrågasatt.

z_bumbi
2008-07-28, 08:56
Han har mätt och scannat och tagit biopsier från många under årens lopp.

Men inte när han klistrade ihop target boken?

Men vi kan säga så här. Han gillar inte att bli ifrågasatt.

Vad har det med saken att göra?

Martin Löwgren
2008-07-28, 09:08
Tyvärr spelar det ingen roll, jag har gjort en pilotEMGstudie med bl.a olika fotställningar i Hackliften. Tyvärr så spelade det ingen roll för M. vastus medialis aktivering. Busted!;) *rolleyes*

Eller lateralis om man har annan fotställning?

Det där är en gammal byggarmyt som väl borde vara borta nu :thumbup:

Martin Löwgren
2008-07-28, 09:10
Leg extension med raka fötter tar bra på vastus lateralis, vastus medialis, något mindre på rectus femoris och vastus intermedius.

Leg extension med fötterna "tårna" vinklade inåt tar ordentligt på vastus lateralis och vastus intermedius och något mindre vastus medialis och rectus femoris.

Leg Extension med fötterna "tårna" vinklade utåt tar ordentligt på vastus medialis vastus intermedius samt rectus femoris och något mindre på vastus lateralis.

Det här blir rätt kul att följa.....

Tror du på det själv?

Mvh Martin

Anders The Peak
2008-07-28, 09:21
Tror du på det själv?

Mvh Martin

I det här fallet använde han Stephan Haertl, Medicine Dr och tillika den tyske- och Europamästaren i bodybuilding i tungvikten.

Jag kan hålla med om att man kan ifrågasätta värdet av att vrida fötterna utåt eller inåt. Då vanlig benspark aktiverar bra som den är. Vridna fötter inåt eller utåt kopplar möjligtvis ur till viss mån vissa muskler. Men det kan kanske vara något för finliret hos vissa...

Han har fått med sig de flesta i av forskarna i världen om studierna.

Jag fetstilade min opinion i fallet

Martin Löwgren
2008-07-28, 09:30
I det här fallet använde han Stephan Haertl, Medicine Dr och tillika den tyske- och Europamästaren i bodybuilding i tungvikten.

Jag kan hålla med om att man kan ifrågasätta värdet av att vrida fötterna utåt eller inåt. Då vanlig benspark aktiverar bra som den är. Vridna fötter inåt eller utåt kopplar möjligtvis ur till viss mån vissa muskler. Men det kan kanske vara något för finliret hos vissa...

Han har fått med sig de flesta i av forskarna i världen om studierna.

Jag fetstilade min opinion i fallet

Skönt med en läkare som även är bodybuilder :thumbup: "Jag som din doktor rekommenderar att du tar dessa piller innan träning :cool:

On topic: Jag förstår men säger som Allan (och arne) - det där är sånt finlir och har säkert enbart effekt på nybörjare.

Men kul ändå :)

Allan
2008-07-28, 09:47
I det här fallet använde han Stephan Haertl, Medicine Dr och tillika den tyske- och Europamästaren i bodybuilding i tungvikten.



Som bara kört benspark för benen då, antar jag? Huruvida man kan uppmäta en kontakt i muskeln måste väl anses rätt oväsentligt - frågan är om den ger styrka och/eller volym. Jag känner ju folk som av olika anledningar enbart kört benspark för benen, och kan då inte säga att jag sett någon som helst volymökning av vastus, även om de blivit starkare.

Anders The Peak
2008-07-28, 09:51
Som bara kört benspark för benen då, antar jag? Huruvida man kan uppmäta en kontakt i muskeln måste väl anses rätt oväsentligt - frågan är om den ger styrka och/eller volym. Jag känner ju folk som av olika anledningar enbart kört benspark för benen, och kan då inte säga att jag sett någon som helst volymökning av vastus, även om de blivit starkare.
Nu var det inte riktigt så jag uttryckte mig men man kan tolka det så om man vill.
Självklart behöver man köra tunga benövningar och där är såklart knäböjen kungen, men de flesta brukar pumpa låren med hjälp av leg extension....Vad orsaken till det, varför man gör det vet jag inte. Men det kan säkert någon annan svara på.

Martin Löwgren
2008-07-28, 10:05
Nu var det inte riktigt så jag uttryckte mig men man kan tolka det så om man vill.
Självklart behöver man köra tunga benövningar och där är såklart knäböjen kungen, men de flesta brukar pumpa låren med hjälp av leg extension....Vad orsaken till det, varför man gör det vet jag inte. Men det kan säkert någon annan svara på.

För att många tror att pumpen de får av vissa övningar är samma sak som muskeltillväxt *kissass*

:thumbup:

jwzrd
2008-07-28, 10:16
Man känner skillnad i låren om man vinklar olika, frågan är om det ger skillnad i effekt också. Det jag tycker verkar göra störst skillnad (både för mig - då mätt i träningsvärk - och som jag tycker andras utveckling blir av ändringen) är att gå över från överjävligt tung benpress och halv knäböj till fulldjup knäböj (eller motsvarande maskiner där man helt enkelt kan göra hela rörelsen). Jag kan tänka mig att djupa utfall fungerar bra också.

Om jag får drista mig till att spekulera så tror jag hemligheten ligger i att inte "låsa" höften och backa bakåt/nedåt som bambi. Man orkar mer första biten på det viset och det känns naturligtvis rejält i låren även då... men effekten verkar utebli. Kanske är det en rörlighetsgrej också. Vissa - de som är mindre rörliga - behöver bita lite i det sura och jobba upp sin rörlighet. Jag vet att det tar emot för kroppsbyggare eftersom de redan i utgångsläget är perfekta och kan alla rörelser direkt (bara det uppstår kontakt!)... men det är värt det tror jag.

Anders The Peak
2008-07-28, 10:22
Nu var det inte riktigt så jag uttryckte mig men man kan tolka det så om man vill.
Självklart behöver man köra tunga benövningar och där är såklart knäböjen kungen, men de flesta brukar pumpa låren med hjälp av leg extension....Vad orsaken till det, varför man gör det vet jag inte. Men det kan säkert någon annan svara på.
Nu vet jag Rectus femoris aktiveras bäst av leg extension....
Fast sissy i hacklyften är också bra för den.

Martin visst bygger pumpen om du tror något annat så bör du omvärdera din uppfattning.

Martin Löwgren
2008-07-28, 10:25
Nu vet jag Rectus femoris aktiveras bäst av leg extension....
Fast sissy i hacklyften är också bra för den.

Martin visst bygger pumpen om du tror något annat så bör du omvärdera din uppfattning.

Varför skulle rectus femoris (som är den enda muskeln i quadriceps som även har en funktion över höftleden - alltså en tvåledsmuskel) aktiveras bäst utav en isolations-enleds-övning?

Det skulle jag gärna vilja höra

Huffo the A-LagaRe
2008-07-28, 10:31
Giganternas kamp denna tråd.

Anders The Peak
2008-07-28, 10:41
Varför skulle rectus femoris (som är den enda muskeln i quadriceps som även har en funktion över höftleden - alltså en tvåledsmuskel) aktiveras bäst utav en isolations-enleds-övning?

Det skulle jag gärna vilja höra
Om du jämför aktiveringen med Knäböj/frontböj/Hacklyft men inte Sissy böj och hackböj med stång . Svar: Ja.

major Pectoralis
2008-07-28, 10:45
Det intressanta i sammanhanget är att man ofta kan se på en väldeffad och muskulär atlet om de t.ex. spelat fotboll och i så fall vilket deras skottben varit. På det benet brukar de nämligen ha ett tydligt markerat "stråk" mitt på det ena låret som de inte har på det andra. Det verkar således som att förhållandevis små skillnader kan göra en skillnad i det visuella intrycket av fysiken. Samtidigt är det inte omöjligt att alltihop är en ren tillfällighet.

Martin Löwgren
2008-07-28, 10:47
Om du jämför aktiveringen med Knäböj/frontböj/Hacklyft men inte Sissy böj och hackböj med stång . Svar: Ja.

Förklara gärna mig för mig (igen) varför aktiveringen av m. rectus femoris (som är den enda muskeln i quadriceps gruppen som förutom sin funktion över knäleden även har en funktion över höftleden - alltså en tvåledsmuskel) skulle bäst aktiveras utav en isolations-enleds-övning?

Vastus musklerna är rena enledsmusklerr som verkligen är anpassande för att utveckla kraft i just legextention så jag vill gärna höra din förklaring till det påståendet innan du går in på andra övningar. Nu pratar vi legextention och ett svar från dig vill jag ha.

Mvh Martin

Sheogorath
2008-07-28, 10:47
Varför skulle rectus femoris (som är den enda muskeln i quadriceps som även har en funktion över höftleden - alltså en tvåledsmuskel) aktiveras bäst utav en isolations-enleds-övning?

Det skulle jag gärna vilja höra

Därför att den förkortas passivt över höften i den eccentriska fasen av t.ex. benpress, hack och knäböj och naturligtvis inte bidrar till extensionen i höften i den koncentriska fasen. Den förkortas över en led och förlängs över en annan. I bensparken är den försatt i ett läge där den inte förkortas passivt över höften och därmed får den (i teorin) en större förmåga att utveckla kraft när den utför extension i knäet. Så kan jag tänka mig att resonemanget går.

Jay-Z
2008-07-28, 10:47
Om jag får drista mig till att spekulera så tror jag hemligheten ligger i att inte "låsa" höften och backa bakåt/nedåt som bambi.

Menar du mer OL-böj och mindre styrkelyftsböj?

Martin Löwgren
2008-07-28, 10:57
Därför att den förkortas passivt över höften i den eccentriska fasen av t.ex. benpress, hack och knäböj och naturligtvis inte bidrar till extensionen i höften i den koncentriska fasen. Den förkortas över en led och förlängs över en annan. I bensparken är den försatt i ett läge där den inte förkortas passivt över höften och därmed får den (i teorin) en större förmåga att utveckla kraft när den utför extension i knäet. Så kan jag tänka mig att resonemanget går.

Intressant teori. Problemet ligger bara i att vastus medialis och lateralis både urspringer från baksidan av femur (linea aspera) den ena medialt och den andra lateralt. Denna fiberriktning ger ett extremt bra förhållande att utveckla kraft just i benspark höftleden är låst. Rectus femoris kan inte alls utveckla samma kraft där som den kan under knäböj när höften rör sig och den kan använda sina hävarmar.

Är det någon del av quadriceps som benspark träffar (den träffar alla) men då är det vastus muskulaturen.

Anders The Peak
2008-07-28, 11:03
Intressant teori. Problemet ligger bara i att vastus medialis och lateralis både urspringer från baksidan av femur (linea aspera) den ena medialt och den andra lateralt. Denna fiberriktning ger ett extremt bra förhållande att utveckla kraft just i benspark höftleden är låst. Rectus femoris kan inte alls utveckla samma kraft där som den kan under knäböj när höften rör sig och den kan använda sina hävarmar.

Är det någon del av quadriceps som benspark träffar (den träffar alla) men då är det vastus muskulaturen.

Har någon påstått något annat Martin? Det var en jämförelse mellan diverse böjar det handlade om och där aktiverar leg extension Rectus Femoris bättre.

Med lite teknik kan stressa RF än mer i leg extensionen. Man tar bort ryggstödet och lutar sig bakåt och bildlikt sparkar boll i den.

jwzrd
2008-07-28, 11:09
Menar du mer OL-böj och mindre styrkelyftsböj?

Det beror på vad du menar med SL-böj. Jag själv böjer en stil som ser ut som OL-böj med bred fotstans. Vad kallar du den? OS? =)

Men mja, sätt dig på huk så som ett barn gör. Res dig igen.

Martin Löwgren
2008-07-28, 11:10
Har någon påstått något annat Martin? Det var en jämförelse mellan diverse böjar det handlade om och där aktiverar leg extension Rectus Femoris bättre.

Med lite teknik kan stressa RF än mer i leg extensionen. Man tar bort ryggstödet och lutar sig bakåt och bildlikt sparkar boll i den.

Jag såg bara dig skriva att legextention aktiverar rectus femoris bäst (vid ett normalt utförande) och det ansåg jag felaktigt.

Nu verkar diskutionen ej handlat om då vart det ett missförstånd.

Sheogorath
2008-07-28, 11:25
Det beror på vad du menar med SL-böj. Jag själv böjer en stil som ser ut som OL-böj med bred fotstans. Vad kallar du den? OS? =)

Men mja, sätt dig på huk så som ett barn gör. Res dig igen.

Jag hade kallat den OIK-böj (ont-i-knäna-böj). Men jag är inte anatomiskt funtad för bred OL. Nu inser jag hur meningslös den här posten var man jag trycker "Submit Reply" i alla fall.

jwzrd
2008-07-28, 11:45
Jag hade kallat den OIK-böj (ont-i-knäna-böj). Men jag är inte anatomiskt funtad för bred OL. Nu inser jag hur meningslös den här posten var man jag trycker "Submit Reply" i alla fall.

Hmm, varför ont i knäna?

Sheogorath
2008-07-28, 11:48
Hmm, varför ont i knäna?

Jag får någon slags konstig brytning om jag har fötterna i ett läge där jag utvecklar maximal kraft. Sen är jag också helt för stel i insidans adduktorer. Med lite töjningar och grundstyrketräning hade jag säkert kunnat göra dem med fötterna mer vinklade utåt och ändå få bra tryck men jag nöjer mig med smala OL-böj med bottenstopp och halvbreda SL-böj.

jwzrd
2008-07-28, 11:54
Jag får någon slags konstig brytning om jag har fötterna i ett läge där jag utvecklar maximal kraft. Sen är jag också helt för stel i insidans adduktorer. Med lite töjningar och grundstyrketräning hade jag säkert kunnat göra dem med fötterna mer vinklade utåt och ändå få bra tryck men jag nöjer mig med smala OL-böj med bottenstopp och halvbreda SL-böj.

Ahh, du menar så.

Jag inbillar mig, för att återgå till det centrala ämnet, att vastus lateralis jobbar utvecklar mer kraft än vastus medialus och intermedius när knät är nära maximalt ihopvikt och att det är därför "djupa" benövningar är mer effektiva än "grunda" diton för just svepens utveckling.

Jay-Z
2008-07-28, 12:08
Men mja, sätt dig på huk så som ett barn gör. Res dig igen.


Ja, det var ungefär så jag menade med "OL-böj", hädanefter får den kallas Blöj-böj™. :)

Arf Pingvin
2008-07-28, 18:38
Ja, det var ungefär så jag menade med "OL-böj", hädanefter får den kallas Blöj-böj™. :)

Klockrent :thumbup: