handdator

Visa fullständig version : Snabbt och enkelt ikväll (gott?)


Handcuff
2008-07-26, 11:43
Middag light för 2st ikväll. Ska vara okomplicerat och smaka gott. Vinet begränsar urvalet litegrann...ska vara ett vitt och ganska sött vin. (*spy* ).

Typ

Kycklingfilé
Sallad
Sås
Vitlöksbröd

Förslag?

MyungChul
2008-07-26, 11:45
Vitt ganska sött vin.

Fisk och skaldjursgryta med smak av vanilj och tomat serveras med aïoli samt krutonger.

Handcuff
2008-07-26, 11:47
Vitt ganska sött vin.

Fisk och skaldjursgryta med smak av vanilj och tomat serveras med aïoli samt krutonger.

På tok för avancerat. Tyvärr. Ska vara riktigt enkelt med mininmalt med ingredienser och disk (:D).

Icefire
2008-07-26, 11:51
Bra förslag med fiskgryta, annars kan du ugnsbaka laxfilé som du gör en skåra i mitten av och fyller med creme fraiche blandat med räkor och dill eller något annat gott. Förslagsvis kokt potatis och en sallad till.

Eller en personlig favoritsallad:
sallad
gurka
tomat
gröna ärtor
champinjoner
sparris (vit på burk eller färsk kokt)
räkor
Och så gör du en dressing på 1 tsk vit vinäger, 1 msk olivolja och en skivad vitlöksklyfta.
Gott bröd till.

pabb
2008-07-26, 12:49
Kycklingsallad med thousand-island-dressing och vitlöksbröd.

Cilia
2008-07-26, 14:04
På tok för avancerat. Tyvärr. Ska vara riktigt enkelt med mininmalt med ingredienser och disk (:D).
Men vinvalet (precis som du nämnde) begränsar förslagsmöjligheterna. Annars finns det massor av förslag. Varför måste du dricka det vinet till? Kan ni inte ha det till fördrink och sedan dricka vatten till maten? Då har du större spectra av valmöjligheter.

zariaza
2008-07-26, 14:40
Ja, blev nyfiken vad som är så särskilt med just det vinet att det bestämmer maten och inte tvärtom=)

Handcuff
2008-07-26, 14:49
Ja, blev nyfiken vad som är så särskilt med just det vinet att det bestämmer maten och inte tvärtom=)

Ja det är jag med...

Nä men min dineringspartner ville promt dricka ett sånt vin.

Det blir nog i alla fall fyllda kycklingfiléer och en sallad till. Frågan är om man ska ha en sås vid sidan om...och i så fall vad för sås? + Vitlöksbröd.

MyungChul
2008-07-26, 14:53
Jag skulle inte satsa på ett vitlöksbröd om du har något sliskigt vin till. Hellre ett färskbakat(alt. bake off) med någon färskoströra t. ex smaksatt med citron.

Fräscht och lätt, ändå krämigt som skapar en fin kontrast jämtemot det lite sötsyrliga vinet med ton av citrus.

Handcuff
2008-07-26, 14:59
Jag skulle inte satsa på ett vitlöksbröd om du har något sliskigt vin till. Hellre ett färskbakat(alt. bake off) med någon färskoströra t. ex smaksatt med citron.

Fräscht och lätt, ändå krämigt som skapar en fin kontrast jämtemot det lite sötsyrliga vinet med ton av citrus.

Mm...är förtjust i slemmiga vitlöksbröd *drool* . Men jag kör nog på något mindre pikant och mer smakmässigt neutralt bröd till. Finns ingen som helst prestige för kvällen utan det handlar bara om att få sig lite god enkel mat för en trevlig kväll.

Handcuff
2008-07-26, 16:28
Tack ni som gjort ert bästa för att inspirera *cupid*