handdator

Visa fullständig version : Underarmsträning utan att vrida handleden?


aggression
2008-07-25, 19:39
Tänkte bara höra om någon vet bra underarmsträning där man inte böjer handleden eftersom det gör ont i min högra handled när jag kör underarmscurl och revers curl och allt annat där man böjer handleden. Det enda jag kan komma på är grippers samt wrist roller, men det enda jag har i ägo är grippers från stadium som inte är särskilt jobbiga att trycka ihop.

Jag har hört om något captain of crush som ska vara lite jobbigare, men det finns så många av den så jag vet inte vilken jag ska beställa för jag vill inte ha en för svår och inte en för lätt. Har också hört att dom hjälper greppet, det har jag också problem med när jag kör t.ex marklyft utan mixat grepp så där kanske jag kan slå 2 flugor i en smäll genom att träna med sånna.

Tack på förhand

Hemi
2008-07-25, 22:34
Du kan rotera handleden med hantel med vikter i ena änden.
Åt ena hållet.
Åt andra hållet.
Använda dig av slägga framåt/bakåt.
Pinch.
Här finns ett gäng övningar med fina namn som någon grepper eller bryter kan rada upp.

Hänga i kanter med fingrarna. Vi klättrare gör så, men brukar inte vara så populärt annars.

Ovansidan på fingrarna kan tränas med exempelvis gummiband.

Sedan, vet du varför det gör ont? Jag har ont i underarmscurl men det går alltid över efter ett par pass. Tror det har att göra med förkortning av något slag. Flera har problem i bicepscurl av den anledningen men det brukar gå att träna bort, enligt min erfarenhet.

Arf Pingvin
2008-07-25, 22:38
Platecurl. Du håller en viktskiva mellan tumme och handen, håller handleden rak och curlar: http://www.youtube.com/results.php?search_query=platecurl+arne48

Grippers behöver du nästan alltid två. Köp tex Captain of Crush 1 och 2. Ettan kanske du klarar direkt och tvåan får du jobba på. När tvåan är lagom så kan du använda ettan för uppvärmning.

Hemi
2008-07-25, 22:46
Du kan rotera handleden med hantel med vikter i ena änden.

Edit:
Rotera underarmen skall det vara. Handleden hålles rak.

Sheogorath
2008-07-27, 16:18
Edit:
Rotera underarmen skall det vara. Handleden hålles rak.

Tillägg: Utåtrotation (supination, d.v.s. tummen rör sig bort från kroppen) lägger emfas på biceps brachii om armbågen är böjd och emfas på m. supinator (som sitter i underarmen) om armbågen är sträckt. Jag har utåtrotation med böjd arm som en del i bicepsträningen. Inåtrotation (pronation) aktiverar uteslutande muskler i underarmen om jag inte misstar mig.

stevebc
2008-07-27, 16:31
Greppträning: bar hold, dumbbell holds, farmer's walk, enhandsmarklyft m.m.