handdator

Visa fullständig version : Tallriksmodellen med ärtsoppa


PingvinFlickan
2008-07-25, 19:29
Jag har, i strävan efter att tappa lite fettvikt, börjat äta efter tallriksmodellen med 50% grönsaker, 25% protein och 25% kolhydrater. Nu har jag gjort ett storkok ärtsoppa och funderar på hur jag ska komplettera med andra livsmedel och i så fall hur mycket av dem för att få den fördelning jag eftersträvar. Jag räknar en portion som 3 dl ärtsoppa.
Är det någon som har förslag?

3.1415926535
2008-07-25, 19:48
Är väl bara att äta grönsaker vid sidan av. Jag gillar grönsaker som kan ätas med händerna till soppa, såsom morotsstavar, paprikastavar, broccoli, vitkål, cocktailtomater osv.

Endura
2008-07-25, 22:05
Jag har, i strävan efter att tappa lite fettvikt, börjat äta efter tallriksmodellen med 50% grönsaker, 25% protein och 25% kolhydrater.

betyder ovanstående uppdelning att du eftersträvar helt fettfri mat eller skrev du bara lite galet? :confused:

Scratch89
2008-07-25, 23:09
Komplettera med lite kött (fläsk?) och pannkakor, så har du en komplett måltid.

Prankie
2008-07-25, 23:10
Tror hon menar 25% kött/fisk/quorn, 25% pasta/ris/potatis och 50% grönsaker på en tallrik.
Hur energifördelning kommer se ut beror givetvis vad det är för livsmedel hon väljer. Håller med pi att det är bara lägga till grönsaker då energifördelning i ärtsoppa ser ganska bra ut, du kan t.o.m skära grönsaker till småbitar och få till en grönsaksrik ärtsoppa. Själv brukar jag köra med lite extra tärnad kött i soppan för att öka på proteininnehållet också.

3.1415926535
2008-07-25, 23:36
Tallriksmodellen anger bara volym på en tallrik, inte energifördelning, vilket gör det till ett dåligt mått. Därför anges inte fett.

jenni
2008-07-26, 09:57
lägg till kött/fisk/kyckling och fett, tex en smörgås med avocado

Apos78
2008-07-26, 20:26
Tallriksmodellen anger bara volym på en tallrik, inte energifördelning, vilket gör det till ett dåligt mått. Därför anges inte fett.

Tallriksmodellen är en bra måttstock att börja med för någon som innan inte haft någon koll alls på sitt intag. Med personer som inte har några egna kunskaper om kost men ett stort behov för förändring går det inte att prata om energifördelning i siffror det första man gör. Alla är bekanta med en tallrik och med den som referens över fördelningen tillsammans med information om vad som kanske bör ökas/minskas så går det att bygga en bra grund. Allt måste såklart bygga på en anamnes över nuvarande kostvanor. Att fett inte anges är givetvis för att du sällan äter fett ensamt.

Per B
2008-07-26, 20:35
Jag har blandat vegetarisk ärtsoppa med havregryn (som jag tillagar som gröt i mikron först), och sen äter jag det med massor av grovkornig stark Skånsk Senap... riktigt gott! *drool* Nu har jag ätit detta efter träningspass för att få i mig bra med både kolhydrater OCH protein, men faktum är att jag tycker att det mättar grymt bra i förhållande till energiinnehållet. Kombinationen baljväxter och spannmål gör ju också att man täcker in aminosyrebehovet väldigt bra. Så det är mitt tips. Tillsätt gärna lite raps- eller olivolja för smaken och för att få lite fett. Vill du öka andelen protein kan du blanda i lite kvarg eller grynost (keso).

Ät sen rejält med frukt och grönsaker separat så har du nog en ganska väl sammansatt måltid. Allt behöver ju faktiskt inte ligga på tallriken. ;)

Eddie Vedder
2008-07-26, 20:42
Vill du öka andelen protein kan du blanda i lite kvarg eller grynost (keso).


+1 (förutom kvargen förstås;))

Keso som tillbehör bredvid eller i ärtsoppan är jättegott faktiskt.:thumbup: Likaså funkar alltid ägg i soppa tycker jag. Det är ju en klassiker i spenatsoppa och nässelsoppa men även i ärtsoppa funkar det och jag brukar även göra en supergod och superenkel tomatsoppa med ägg i.:)

Till trådskaparen: Är det uteslutet med fläsk i ärtsoppan btw? Du har inte nämnt huruvida det ingår eller ej och inte heller huruvida du VILL ha det i soppan eller ej. Det känns ju annars som ett ganska självklart val. Eller varför inte en ostmacka och ett glas mjölk bredvid?:)

Per B
2008-07-26, 21:23
+1 (förutom kvargen förstås;))
Håller med: kvarg är ingen höjdare. Minikeso däremot, det är en riktig höjdare... jag tycker det är supergott som det är, alternativt ett rejält lass på knäckebröd eller nåt grovt mjukt bröd. *drool*

PingvinFlickan
2008-07-27, 22:13
+1 (förutom kvargen förstås;))

Keso som tillbehör bredvid eller i ärtsoppan är jättegott faktiskt.:thumbup: Likaså funkar alltid ägg i soppa tycker jag. Det är ju en klassiker i spenatsoppa och nässelsoppa men även i ärtsoppa funkar det och jag brukar även göra en supergod och superenkel tomatsoppa med ägg i.:)

Till trådskaparen: Är det uteslutet med fläsk i ärtsoppan btw? Du har inte nämnt huruvida det ingår eller ej och inte heller huruvida du VILL ha det i soppan eller ej. Det känns ju annars som ett ganska självklart val. Eller varför inte en ostmacka och ett glas mjölk bredvid?:)

Keso lät bra, att jag inte tänkte på det... Fläsk är jag inte så förtjust i, inte i rött kött öht. Mackan är i så fall bättre.

Per B: havregryn lät spännande! Smidigt sätt att få fullvärdigt protein.
Många bra förslag här, tack för det!

Sverker
2008-07-28, 06:23
Komplettera med lite kött (fläsk?) och pannkakor, så har du en komplett måltid.



Tänkte direkt att PingvinFlickan behöver lite ris eller pasta tillsammans med lite mjölk eller ost för att komplettera upp proteinet i ärtorna.

Sedan såg jag att Scratch89 skrev pannkakor. Pannkakor är klockrent när det gäller att få upp aminosyrasammansättningen på ärtsoppan:D

Scratch89
2008-07-28, 08:08
Tänkte direkt att PingvinFlickan behöver lite ris eller pasta tillsammans med lite mjölk eller ost för att komplettera upp proteinet i ärtorna.

Sedan såg jag att Scratch89 skrev pannkakor. Pannkakor är klockrent när det gäller att få upp aminosyrasammansättningen på ärtsoppan:D

Pannkakor är ALLTID optimalt! :cool:

Cohen
2008-07-28, 23:39
Pannkakor är ALLTID optimalt! :cool:

Håller med!

Kombinationen ärtsoppa med stark grovkornig senap, en ostsmörgås (gärna med västerbotten) samt en eller två pannkakor med blåbärssylt är mumma.

Rekomenderar verkligen Soldatens färdiga soppa på burk. Dryg, billig och god på samma gång. Dessutom är burken härligt macho-hederlig i designen. Gott är också att krydda upp soppan med lite extra fläsk samt timjan eller mejram.

Tur att det snart är torsdag..!

Eddie Vedder
2008-07-29, 04:13
Pannkakor är klockrent när det gäller att få upp aminosyrasammansättningen på ärtsoppan:D

Så ska man ju inte glömma att pannkakor faktiskt inte bara är en spannmålsprodukt. Pannkakssmeten innehåller ju både ägg och mjölk foch är ju från början en alldeles utmärkt proteinkälla.

Kanske inte så kvantitativt proteinrikt om man ser till E% i förhållande til kolhydrater men fortfarande är det ju som sagt fullvärdigt protein från mjölk och ägg i pannkakor.