handdator

Visa fullständig version : Tjock av att sitta stilla framför dator/TV-spel?


Nitrometan
2008-07-25, 09:44
En undersökning som presenteras i senaste numret av The Journal of Pediatrics visar att de ungar som rörde på sig mindre än rekommenderat och satt längre framför dator/TV-spel än rekommenderat var i genomsnitt tjockare än de som följde rekommendationerna.

Häpnadsväckande. Kan det bero på att de inte gjorde av med de kalorier de stoppade i sig?

Combined Influence of Physical Activity and Screen Time Recommendations on Childhood Overweight
Abstract: http://www.jpeds.com/article/S0022-3476(08)00176-5/abstract
Objectives
To examine the combined influence of physical activity and screen time (television and video games) on the odds of being overweight and to evaluate the utility of current public policy recommendations.

Study design
Physical activity was assessed by a pedometer and screen time was assessed by survey in a sample of 709 children age 7 to 12 years. The percentage of subjects meeting current physical activity and screen time recommendations was calculated. Cross-tabulated physical activity–screen time groups were formed depending on whether or not the children were meeting current recommendations. Logistic regression was used to examine the influence of physical activity and screen time on the odds of being overweight.

Results
Children meeting physical activity and screen time recommendations were the least likely to be overweight. Approximately 10% of the boys and 20% of the girls meeting both recommendations were overweight, compared with 35% to 40% of those who did not meet either recommendation. Screen time and physical activity appeared to be equivalent risk factors for boys, even though physical activity in girls was more strongly associated with body mass index.

Conclusions
Children not meeting the physical activity or screen time recommendations were 3 to 4 times more likely to be overweight than those complying with both recommendations.

Här finns fulltext som pdf: http://download.journals.elsevierhealth.com/pdfs/journals/0022-3476/PIIS0022347608001765.pdf

Och här är fulltext-artikel: http://www.jpeds.com/article/S0022-3476(08)00176-5/fulltext

shut teh face
2008-07-25, 09:47
De är väl klaaaeeert.

Men för min egen del, så hjälpte datorn mig att gå ned i vikt när jag var slyngel. Att sysselsätta sig med kompisar över nätet hjälpte mig att inte tänka på mat.
Skulle jag traska omkring hemma utan dator skulle jag nog ätit istället (om ingen kompis kunde umgås IRL).

C.E.J.
2008-07-25, 11:54
Häpnadsväckande. Kan det bero på att de inte gjorde av med de kalorier de stoppade i sig?

Låter rätt långsökt, jag tror det är strålningen från skärmarna som orsakar problemet :Virro

Sundsarn
2008-07-25, 12:18
Låter rätt långsökt, jag tror det är strålningen från skärmarna som orsakar problemet :Virro

Nja, det är direkt beroende på märket på processorn, manliga intelanvändare visade sig ha större chans att bli överviktiga än användare som har IBM och Via- processorer. För kvinnliga användare under 37 år var det istället amdprocessorerna som hade samma effekt som intels motsvarighet på det manliga könet. Intelprocessorerna visade sig dessutom ha en positiv inverkan på insulinkänligheten under en 24 timmar lång period efter senast kollobesök.

:MrT:

frambogir
2008-07-25, 12:37
Vilket skitsnack, när jag spelar tvspel är jag så galen att jag hoppar och skriker! Gör nog av med en hel del energi skulle jag tro :)

Nitrometan
2008-07-25, 12:56
Vilket skitsnack, när jag spelar tvspel är jag så galen att jag hoppar och skriker! Gör nog av med en hel del energi skulle jag tro :)
Pratar du tyska?

jzAufWvuXEk

Timme
2008-07-28, 10:53
Pratar du tyska?

[.yt]jzAufWvuXEk[/yt]

Den är fin *cupid*

Scratch89
2008-07-28, 11:05
Vi kanske ska bifoga en bild på Grub?

AJO
2008-07-28, 11:49
De är väl klaaaeeert.

Men för min egen del, så hjälpte datorn mig att gå ned i vikt när jag var slyngel. Att sysselsätta sig med kompisar över nätet hjälpte mig att inte tänka på mat.
Skulle jag traska omkring hemma utan dator skulle jag nog ätit istället (om ingen kompis kunde umgås IRL).

Innan folk hade datorer i hemmen, var man utomhus på fritiden :eek:

beckman88
2008-07-28, 12:00
Fattar inte varför en sådan studie ens genomförs, eller ännu mindre varför du tar up pdet i en tråd? det är väl självklart att barn är tjockare som sitter inne och spelar hela dagarna och äter likadant som unge som spelar fotboll och hoppar runt hela dagarna*screwy*

erks
2008-07-28, 12:08
Mr Obvious?

tp_88
2008-07-28, 12:12
Jag sitter still mycket, och är tjock. Verkar stämma.

Fattar inte varför en sådan studie ens genomförs, eller ännu mindre varför du tar up pdet i en tråd? det är väl självklart att barn är tjockare som sitter inne och spelar hela dagarna och äter likadant som unge som spelar fotboll och hoppar runt hela dagarna*screwy*
Fast tror du man äter likadant om man sitter vid datorn "hela tiden", som om man rör på sig "hela tiden"? Det tror inte jag. Skulle ungarna ätit lika mycket tror jag inte studien skulle gjorts, då det är ganska vedertaget att aktivitet ökar förbränningen.

beckman88
2008-07-28, 12:16
det är ganska vedertaget att aktivitet ökar förbränningen.

Det var väl det studien gick ut på att bevisa?

babidi
2008-07-28, 12:16
Mr Obvious?
http://media.ebaumsworld.com/picture/truestrican/CAPTAINOBVIOUS.png

tp_88
2008-07-28, 12:20
Det var väl det studien gick ut på att bevisa?
Det tror inte jag.

Jag vet inte, men jag har svårt att tro att kidsen sprang runt och räknade kcal för att sedan rapportera in. Snarare tror jag man ville ha reda på om barn som spelade mycket dator blev fetare än barn som levde ett mer aktivt liv. Antagligen äter dom flesta som sitter still mest hela tiden mindre än dom som rör på sig.

beckman88
2008-07-28, 17:18
[QUOTE=tp_88;3114176]
barn som spelade mycket dator blev fetare än barn som levde ett mer aktivt liv. QUOTE]

Ser jag som väldigt uppenbart.

AJO
2008-07-28, 18:57
Ser jag som väldigt uppenbart.

Det gjorde kanske de som gjorde undersökningen med. Nu har de en studie som stödjer deras tes.

tp_88
2008-07-28, 19:49
Ser jag som väldigt uppenbart.
You lost me..