handdator

Visa fullständig version : Sjuka knän efter lite träning.


Heggi
2008-07-25, 01:20
Tjena.

Jag är lite överviktig och ville gå ner i vikt så på jag började sporta hårdare och äta mindre och bättre.
på 10 dagar hann jag totalt med:
-Karate 3 * 1,5 timmar
-Joggning 43 km
-Cykling 115 km

jag brukar inte jogga så ofta och jag hade nya skor. De första 2 gångerna jag joggade så domnade fötterna bort och det var lite obehagligt men det var inte så farligt tänkte jag (då sprang jag 5 & 8km).

De 2 senaste gångerna jag joggat (12km och 9km) har jag haft problem med knäna. (vänster är värre än högra)
Jag får sjukt på insidan av knäna när jag springer eller hoppar och ibland kan det sticka till även om jag inte gör något speciellt.
Vad kan det vara för fel?

knäna känns inte helt okej men jag kan inte riktigt beskriva hur. lite som om det är ben mot ben. jag kan dock göra knäböj och alla möjliga streching övningar utan några större problem. knäna knakar inte heller mera än nån annan led tycker jag. Ingen svullnad eller nått sånt har synts till.

Jag testade träna karate igen för 2 dagar sen men då bara lite försiktigt. försökte knappt springa. det blev ganska statiskt träning men ändå tung för benen och det blev kanske inte bättre av det.

Vad tror ni är fel i knäna? vad borde man göra?

funderar lite på att gå till massör eller liknande...
borde man söka hjälp?

eftersom jag försöker vila knäna idag har jag istället gjort pushups/situps + att jag packade en väska full men skräp så jag skulle ha något att lyfta.

hjälp och råd mottas med största tacksamhet.

Heggi
2008-07-25, 01:25
jag kan tillägga att för 4 dagar sen ville min fästmö ut och springa och jag försökte men efter 10 meter så måste jag sluta. prövade igen men jag fick gå istället. blev 6km gång.

jag har haft knäproblemet i snart en vecka.

Guddi
2008-07-27, 09:23
Överbelastning är mest troligt, man kan inte gå från i stort sett ingen träning till att springa en mil utan att först vänja kroppen. Det kan även vara nerpåverkan från ryggen, inte alls lika troligt dock. Vila helt i 2-3 veckor. Är det inte bättre så sök upp en sjukgymnast.

joriice
2008-07-27, 12:53
Överbelastning som sagt.