handdator

Visa fullständig version : Jag spillde nyss


sundvall
2008-07-24, 23:17
Satana! Jag spillde nyss ut min gainer när jag satt vid min bärbara dator, kan tänka mig att det var runt 1dl mjölk som hamnade över den, över tangentsatsen så att säga. Jag drog ur den snabbt som fan, torkade av den, torkade av bordet osv. Sen när jag satte i den igen så märkte jag att knapparna jag tröck registrerades som andra, dvs pressade jag ner A så kom "xx45435" upp ungefär, en bokstav skickade ut 4-5 andra siffror och bokstäver. Jag har märkt att detta händer när vätska kommer i kontakt med sånna här saker, hände samma sak med min mobil förra veckan.

Nu till frågan, går det att fixa? Hur fan gör jag nu? lägger den på tork? På vilket sätt? Datorfan kostade mig en hel del bara för ett år sen, den får fan inte paja nu.

Koloiter, hjälp!!

Jay-Z
2008-07-24, 23:21
Stäng av den till att börja med så skiten får torka.

Be.

Sätt på den imorgon och se om den funkar.

jocke12
2008-07-24, 23:22
Kan du plocka bort tangenterna så gör det och gör rent bakom. Se till att låta allt torka innan du försöker göra något med den, bara. Tappade min fjärrkontroll i en kopp te en gång i tiden. Efter att inte ha fungerat på två dagar gick den bara igång. Konstigt det där. :) Surt om den går sönder. Hoppas du slipper det.

hampfuz
2008-07-24, 23:26
Hårtork!

Noctrl
2008-07-24, 23:28
Jag har precis svättat sönder min andra MP3-spelare, hoppas att torka och vänta några dagar funkar på den med :P

Lycka till med datorn.

tobbo
2008-07-24, 23:29
Tappade min digitalkamera i vattnet och den dog på direkten men jag tänkte att den kanske skulle börja funka igen efter att den hade torkat så jag ställde den vid datorn så jag kunde testa sätta igång då och då, och efter 3 månader så funka den igen. :S

sundvall
2008-07-24, 23:30
Kan du plocka bort tangenterna så gör det och gör rent bakom. Se till att låta allt torka innan du försöker göra något med den, bara. Tappade min fjärrkontroll i en kopp te en gång i tiden. Efter att inte ha fungerat på två dagar gick den bara igång. Konstigt det där. :) Surt om den går sönder. Hoppas du slipper det.

Nja plocka bort tangenterna kan jag inte, eller hm... jag har inte direkt försökt. Går det på bärbara? Trodde det bara var möjligt på vanliga tangentbord jag, men så är ju jag n00b också. Har vigt ut den och lagt den upp och ner med skärm samt tangentbord neråt nu iallafall, ska låta den ligga till imorgon och se hur den fungerar då.

Min mobil som det kom fukt i förra veckan kom iallafall till himlen, den fuckade ur totalt, hoppas det inte blir samma sak med datorn nu.

Apos78
2008-07-24, 23:31
Tappade min digitalkamera i vattnet och den dog på direkten men jag tänkte att den kanske skulle börja funka igen efter att den hade torkat så jag ställde den vid datorn så jag kunde testa sätta igång då och då, och efter 3 månader så funka den igen. :S

Det gäller att ha tålamod :).

Whistler
2008-07-24, 23:34
Att försöka plocka bort tangenter på laptops kan vara lite vådligt, då de ofta har små fina knäppfästen som håller fast dem. Risken är att man drar av dem och inte kan få dit tangenten när man dragit loss den.

Har du ingen garanti kvar på datorn så går du till apoteket och ber om "isopropylalkohol" eller "isopropanol" som de oftast kallar den. Säg att du ska ha den för tekniskt bruk, så får du köpa en liten flaska för en knapp hundring. Denna häller du sedan över tangentbordet så löser den upp det mesta därunder. Låt dunsta och ventilera väl. En del rekommenderar t-röd, då det har nästan samma innehåll, men det löser upp färgen på tangenterna så det avråder jag från.

Annars täcker väl drummelförsäkringar sånt här. Kolla med ditt försäkringsbolag.

sundvall
2008-07-25, 00:01
Nu har jag skruvat upp hela bakre delen på datorn också, dvs under den, så jag ser moderkortet och hela skiten, ska jag blåsa både där samt på tangentbordet med hårtorken? Och hur länge isf?

dam00r
2008-07-25, 01:58
Hahaha, jag med. Mobilen rakt ner i en stor kopp med latte :D

Dags att köpa en större mobiltelefon hör jag

Björkvedens mästare
2008-07-25, 02:15
Risken är stor att saker och ting ärgar på kretskorten och vips efter ett halvår så funkar bara hälften av datorn. Gillar din rubrik, inspirerande :thumbup:

Granatgiraffen
2008-07-25, 07:23
tangentbordet på bärbara brukar ofta var fästa med någon skruv på baksidan av datorn plus ett par fästen. Sök efter modellen på nätet och hur man lossar på tangentbordet. Om du får loss det så kan du göra rent det genom att spola halvvarmt vatten över det och låta det torka. I värsta fall byta ut det helt, kostar nog inte så mycket.

Granatgiraffen
2008-07-25, 07:30
edit
Finns såklart en liten risk att göra rent det med vatten. Men som sista utväg så är det värt att testa. Maila också leverantören och fråga vad dom tar för ett nytt tangentbord. Om du absolut måste arbeta med datorn så kan du ju skaffa ett externt tangentbord så länge.

Imni
2008-07-25, 07:33
Risken är stor att saker och ting ärgar på kretskorten och vips efter ett halvår så funkar bara hälften av datorn. Gillar din rubrik, inspirerande :thumbup:

Man kunde tyda pniken ganska tydligt i den rubriken:D

jaosef
2008-07-25, 07:37
Ugnen på 70 grader å snör in skiten i 4 timmar. Funkar fint som fan! (Gjorde detta med CDI-boxen på min snöskoter, och vips så funkade den igen)

sundvall
2008-07-25, 17:38
Well, drog igång den nu och det är vissa tangenter som registerar fel, tex P och 7. Problemet är att jag i mitt windowslösenord har just P och 7 med så jag kan helt enkelt inte logga in på datorn. Finns det något sätt att komma förbi denna ruta utan att behöva skriva in lösen? kan man avaktivera det på något sätt utan att gå in i windows?

babidi
2008-07-25, 17:56
har du försäkring så kan du ju tappa den ut ur ditt fönster och säga att ramla ner på golvet när du inte va hemma.

sundvall
2008-07-25, 17:59
har du försäkring så kan du ju tappa den ut ur ditt fönster och säga att ramla ner på golvet när du inte va hemma.

Har tyvär inte försäkring.

Granatgiraffen
2008-07-25, 19:44
Well, drog igång den nu och det är vissa tangenter som registerar fel, tex P och 7. Problemet är att jag i mitt windowslösenord har just P och 7 med så jag kan helt enkelt inte logga in på datorn. Finns det något sätt att komma förbi denna ruta utan att behöva skriva in lösen? kan man avaktivera det på något sätt utan att gå in i windows?

Men vafan. Läs mina tips! Jag är bäst. Du har väl något tangentbord hemma som du kan koppla på usb temporärt tills du följer mina andra tips.

edit
Annars, offra 100spänn. Spillskydd dessutom, passar ju dig! http://www.inet.se/datortillbehoer/tangentbord/logitech-deluxe-250-keyboard-svart-oem/9101295/

nossie
2008-07-25, 19:46
+1

på en bärbar och 2 tangentbord :)

sundvall
2008-07-25, 20:38
Haha, jaja nu fungerar den iallafall. Drog igång den och lät den stå ett tag, och nu fungerar helt plötsligt alla tangenterna igen, och ingen registrerar fel.

Tack för alla tips förresten :).

limenka
2011-01-04, 21:51
Bump!

Hände mig precis att jag spillde mjölk över datorn. tangentbordet är helt fuckat!

*Ber*

Morrris
2011-01-04, 21:53
Skaffa en säck med ris och lägg tangentbordet i den.

Kwon
2011-01-04, 21:54
Dags att köpa en större mobiltelefon hör jag

Eller sluta dricka Latte i Hink :D

G_lund
2011-01-04, 21:54
Bump!

Hände mig precis att jag spillde mjölk över datorn. tangentbordet är helt fuckat!

*Ber*


Tjurmjölk?

Åsberg
2011-01-04, 21:55
Bump!

Hände mig precis att jag spillde mjölk över datorn. tangentbordet är helt fuckat!

*Ber*

Sluta spilla saker på datorn väll? *slap*

Rikard Jansson
2011-01-04, 21:57
Jag spillde sylt på mitt tangentbord en gång när jag spelade wow. Hade inte tid att torka bort det, så alla tangenter mellan F9 och Ö ungefär blev oanvändbara. Nu har jag ett nytt :D

Pzorz
2011-01-04, 22:04
Hade inte tid att torka bort det
Jag skulle verkligen vilja se statistiken över folk som inte har haft tid med saker pga WoW. Hur många liv det har förstört. (I ditt fall bara ett tangentbord som tur var)

Rikard Jansson
2011-01-04, 22:06
Jag skulle verkligen vilja se statistiken över folk som inte har haft tid med saker pga WoW. Hur många liv det har förstört. (I ditt fall bara ett tangentbord som tur var)

3 stycken, faktiskt. :)

limenka
2011-01-04, 22:18
T-br är tfc¨k

limenka
2011-01-04, 22:33
Laptopen går att starta, pass för att komma in fungerade men nu är tangenterna som TS beskrev. Pillade bort några av knapparna for att kolla om det är tätt, verkar va det. Nu vilar lillkillen.