handdator

Visa fullständig version : Träning fast muskelverk i sekundär muskel?


manekin
2008-07-24, 22:46
Hej, är säkert inte ensam om detta:
Ibland brukar jag ha träningsverk efter tricepspasset, och när jag ska
köra bröst (hantlar) på fredagen känner jag fortfarande muskelverken i tricepsen. Frågan är, är det bara att köra eller måste jag helt lägga om mitt träningschema? Vad händer med musklerna (som visseligen tränas sekundärt) om man kör fast man har lite träningsverk?

tacksam för svar,
/manekin

mini
2008-07-24, 22:55
Vanligen kan du träna som vanligt med träningsvärk. Det kan ofta till och med kännas positivt för återhämtningen.

Elfsberg
2008-07-25, 03:20
Träningsvärken är väl ingen fara, det handlar allt som oftast om vana, förutsatt att den inte är för extrem.

Däremot är det ingen höjdare att köra igenom t.ex. axlar och triceps dagen före bröst om du vill använda dig av ordentliga pressövningar och inte bara isolationsövningar. Samma gäller rygg/biceps, mage/baksida lår/knäböj/marklyft.

manekin
2008-07-25, 11:51
allright, det låter bra. Jag kör iof:
triceps - onsdag
axlar - torsdag
bröst hantelpress - fredag
Känner att jag får bättre kontakt med brösten om jag är trött i tricepsen, vet inte om det bara är psykologist eller inte men så känns det. Dock är jag som sagt orolig för om muskelutvecklingen i tricepsen & axlarna hämmas....

burre
2008-07-25, 11:58
Kasst upplägg. Kör någon av de klassiska splittarna. Sök runt och du skall finna.

manekin
2008-07-25, 13:30
varför kasst?

manekin
2008-07-25, 14:13
Anledningen att jag frågar är att jag inte kan spendera 1.5h på gymmet varje gång utan kör 50min pass istället där jag kör igenom en muskelgrupp/gång.
Detta delvist också för att få en piggare start på dagen.
Mån - bröst (övningar med stång mestadels) /mage
Tis - Rygg / biceps (stång)
Onsd - Triceps / Mage
Tors - Axlar
Fre - Bröst (hantlar) / Biceps (hantlar)
Sön - Ben / Mage

Någon som har några vettiga tips/ideér?

babidi
2008-07-25, 19:50
träna alla muskler lika mycket. när du tränar bröst trycker du mycket saker ifrån kroppen vilket gör att triceps arbetar precis som du på ditt rygg pass drar mycket saker till kroppen vilket gör att biceps arbetar. Att kombinera de muskelgrupperna rekommenderas.

pass 1: bröst/triceps/någon del av axeln
pass 2: rygg/biceps/någon del av axeln
pass 3: ben/mage

Jorgen
2008-07-25, 20:00
när du tränar bröst trycker du mycket saker ifrån kroppen vilket gör att triceps arbetar precis som du på ditt rygg pass drar mycket saker till kroppen vilket gör att biceps arbetar. Att kombinera de muskelgrupperna rekommenderas.

Varför?

Ajin
2008-07-25, 23:32
träna alla muskler lika mycket. när du tränar bröst trycker du mycket saker ifrån kroppen vilket gör att triceps arbetar precis som du på ditt rygg pass drar mycket saker till kroppen vilket gör att biceps arbetar. Att kombinera de muskelgrupperna rekommenderas.

pass 1: bröst/triceps/någon del av axeln
pass 2: rygg/biceps/någon del av axeln
pass 3: ben/mage

Jasså? Jag föredrar att träna antagonisterna, dvs. hela armen på ett pass t.ex.

Deceiver85
2008-07-26, 00:10
Varför?

Ifall man ska köra en tresplitt så kan det vara praktiskt och tidseffektivt att köra t.e.x bröst, axlar & triceps eftersom man kan träna alla tre muskelgrupper mer eller mindre samtidigt beroende på övning. Men nu var det inte mig du frågade iofs...

:banned på mig

babidi
2008-07-26, 18:22
Varför?

som du ofta säger så ska man lägga lika mycket vikt på alla sina muskler, om man då kör ett arm pass och sedan ett rygg/bröst pass och avslutar med ett ben/mage pass så kommer armarna få mycket mer träning då de används i de flesta rygg och bröst övningar.

pass 1: triceps biceps
pass 2: rygg bröst triceps biceps
pass 3: mage ben

förstår du vad jag menar? om man splittar som jag så blir det

pass 1: rygg biceps underarmar
pass 2: bröst triceps axlar
pass 3: ben mage

alla muskelgrupper får ungefär lika mycket träning.


nu blir det :banned på mig

Jorgen
2008-07-26, 19:13
som du ofta säger så ska man lägga lika mycket vikt på alla sina muskler, om man då kör ett arm pass och sedan ett rygg/bröst pass och avslutar med ett ben/mage pass så kommer armarna få mycket mer träning då de används i de flesta rygg och bröst övningar.

pass 1: triceps biceps
pass 2: rygg bröst triceps biceps
pass 3: mage ben

förstår du vad jag menar? om man splittar som jag så blir det

pass 1: rygg biceps underarmar
pass 2: bröst triceps axlar
pass 3: ben mage

alla muskelgrupper får ungefär lika mycket träning.


nu blir det :banned på mig
Det hade inte funkat för mig, köra biceps på ryggdagen går bara inte.

Rygg, triceps, mage.
Ben.
Bröst, biceps, axlar.

Hade varit mycket bättre för min del.

manekin
2008-07-27, 19:37
okej visst, men hur många pass kör ni då varje vecka.... tex du Jörgen, tre?
Känns lite väl lite eller? Jag kan INTE vara på gymmet så länge, och vill hellre köra 50min pass typ 6ggr i veckan....