handdator

Visa fullständig version : Mår sjuktdåligt efter energiboost..


Fredspipan
2008-07-24, 22:35
För andra dagen i rad har jag efter en energiboost på 920kcal som består av frukt, mörkchoklad, nötter och linfröolja hamnat i sängen i minst en halvtimme p.g.a att jag mår skit. Blir illamående och ligger och grimaserar.. :(

Det är efter linfröoljan(30g) som jag börjar må dåligt, snapsar alltid oljan efter att allt är uppätet.

Vad beror detta på? Rent psykiskt känner jag mig aldrig äcklad av smakerna förrens en stund efteråt i samband med illamåendet. Känns som ett fysiskt illamående. :(

machine gun
2008-07-24, 22:39
30 g olja kan nog få vemsomhelst att må illa. Om du nu nödvändigtvis vill ha i dig allt det där, kanske det är bättre att dela upp det under dagen.

Scratch89
2008-07-24, 22:41
Jag länkar till ett inlägg skrivet av mig själv:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3107782&postcount=16

Elfsberg
2008-07-25, 03:02
"Energiboost"

Är det utöver den vanliga kosten eller är det det enda du äter under dagen? Vad ska det syfta till?

3.1415926535
2008-07-25, 10:35
Varför äter du så mycket linfröolja? Tänk på att det bildas blåsyra i kroppen av linfröolja, så ett allt för högt intag av linfröolja är inte att föredra. Vad sägs om 10 g linfröolja och 20 g rapsolja? Billigare dessutom.

machine gun
2008-07-25, 10:38
Tänk på att det bildas blåsyra i kroppen av linfröolja

Nej, det gäller bara om man äter linfrön, främst krossade.

EDIT: I övrigt håller jag med, det finns ingen anledning att överkonsumera linfröolja.

Junior
2008-07-25, 12:51
Jag länkar till ett inlägg skrivet av mig själv:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3107782&postcount=16

+1

Ät nötter, laga mat med kokosmjölk, ha på en skvätt "smör o rapsolja" på de lätt kokta grönsakerna, ät mörk choklad, gör grekisk sallad med någon god olivolja på.
Att få i sig gott fett är inte svårt. :eating:

Fredspipan
2008-07-25, 14:54
Nej, det gäller bara om man äter linfrön, främst krossade.

EDIT: I övrigt håller jag med, det finns ingen anledning att överkonsumera linfröolja.Är 30g linfröolja per dag överkonsumtion?
I och med att man får i sig mycket mer omega-6(linolsyra) via kosten än omega-3 tror jag bara att det är bra med ett energi tillskott som till största del består av omega-3. För att jämna ut balansen alltså.

Junior
2008-07-25, 18:22
Inte för att det ger svar på din fråga, men personligen svarade jag för att jag tyckte att det lät äckligt att trycka i sig och att det finns betydligt mindre äckliga sätt att få i sig Omega-3 typ lax, makrill o annan fet fisk som kan vara riktiga delikatesser.

Energin går ju som sagt att få i sig på annat sätt även den (om det inte skulle vara specifikt Omega-3 du är ute efter).

En del saker äter man ju inte för att det är gott utan för att man tycker sig behöva det, men varför lida i onödan? :)

Eddie Vedder
2008-07-25, 20:16
det finns betydligt mindre äckliga sätt att få i sig Omega-3 typ lax, makrill o annan fet fisk som kan vara riktiga delikatesser.

Inte nog med att det är sjukt gott med fisk som du säger. Det är även en överlägsen källa till omega-3 jämfört med linfröolja även om linfröoljans fett består av en större andel omega-3.

Det är dock så att den vegetabiliska formen enbart är alfa-linolensyra och inte EPA och DHA vilka är de omega-3 fettsyrorna till vilka otal positiva hälsoeffekter tillskrivits. EPA och DHA finns färdigt i animalier, kvantitativt mest i feta marina djur.
Från vegetabilier måste vi omvandla det i våran kropp och den omvandlingen är ytterst begränsad, särskilt för män (något bättre hos kvinnor).

Vidare innehåller fisk även mycket annan näring som linfröoljan saknar. Jag ser bara fördelar med fet fisk jämfört med t.ex. kyckling+linfröolja om vi nu ska utgå från två måltider där fett- och proteinhalt blir ungefär densamma.

3.1415926535
2008-07-25, 21:48
Nej, det gäller bara om man äter linfrön, främst krossade.

EDIT: I övrigt håller jag med, det finns ingen anledning att överkonsumera linfröolja.
Ofan, att det bildas blåsyra av linfröolja är allmänt spritt i vegankretsar. Källa?

machine gun
2008-07-25, 23:06
Ofan, att det bildas blåsyra av linfröolja är allmänt spritt i vegankretsar. Källa?

De uppgifter som finns antyder att det mesta av cyaniden blir kvar i presskakan när linfröolja pressas ur fröna, och att oljan därför inte skulle kunna innehålla några större mängder cyanid.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV

Det står dock att det inte är grundligt utrett, så jag antar att det kan förekomma, men i betydligt mindre mängder än i linfrön.

Fredspipan
2008-07-26, 09:39
Inte för att det ger svar på din fråga, men personligen svarade jag för att jag tyckte att det lät äckligt att trycka i sig och att det finns betydligt mindre äckliga sätt att få i sig Omega-3 typ lax, makrill o annan fet fisk som kan vara riktiga delikatesser.

Energin går ju som sagt att få i sig på annat sätt även den (om det inte skulle vara specifikt Omega-3 du är ute efter).

En del saker äter man ju inte för att det är gott utan för att man tycker sig behöva det, men varför lida i onödan? :)Äter fisk flera dagar i veckan. Vit fisk, lax och tonfisk.

Fisk innehåller alldelles för lite energi för att kunna ingå i min energiboost.

Kischen
2008-07-26, 09:47
För andra dagen i rad har jag efter en energiboost på 920kcal som består av frukt, mörkchoklad, nötter och linfröolja hamnat i sängen i minst en halvtimme p.g.a att jag mår skit. Blir illamående och ligger och grimaserar.. :(

Det är efter linfröoljan(30g) som jag börjar må dåligt, snapsar alltid oljan efter att allt är uppätet.

Vad beror detta på? Rent psykiskt känner jag mig aldrig äcklad av smakerna förrens en stund efteråt i samband med illamåendet. Känns som ett fysiskt illamående. :(

Jag får liknande symptom efter att jag lassat i mig massa lax.
Är illamåendefaktorn generellt större om en måltid innehåller mycket fett?

Eddie Vedder
2008-07-26, 09:51
Fisk innehåller alldelles för lite energi för att kunna ingå i min energiboost.

Håll dig till fet fisk då. Och du har ju i en annan tråd skrivit om en rejält gräddig måltid så varför inte laga en rätt baserat på t.ex. lax och den god gräddsås.

Lax, kokt potatis och gräddfilssås är ju SJUKT gott t.ex. Ibland tror jag du säger emot varenda förslag du får bara för att vara motsträvig. Jag förstår det inte riktigt. Jag nämner vad bra det är med fet fisk och pratar om bl.a. vit fisk och tonfisk. Varför inte svara på det jag faktiskt skriver.

Visst kan du fylla upp din energimängd med rent (äckligt) fett om du vill det. Men faktum kvarstår att det enda JAG nämnde var kvalitén som källa till omega-3 och där är fiskfettet ÖVERLÄGSET fettet från vegetabilier. Inklusive linfröolja.

z_bumbi
2008-07-26, 09:58
Exakt varför äter du en energiboost, hur mycket kalorier får du i dig utöver den och hur vande du dig vid den?

Junior
2008-07-26, 11:11
Äter fisk flera dagar i veckan. Vit fisk, lax och tonfisk.

Fisk innehåller alldelles för lite energi för att kunna ingå i min energiboost.

Det var för omega-3´s skull jag tog upp fisken som exempel, det fanns några andra förslag på hur du skulle täcka energibehoved i min post vill jag minnas. :)

Fredspipan
2008-07-26, 11:27
Exakt varför äter du en energiboost, hur mycket kalorier får du i dig utöver den och hur vande du dig vid den?Jag äter energiboost för att smidigt få i mig ett överskott av energi.
Min kost brukar bestå av: Frukost(1000kcal), Middag(1000-1800kcal), Kvällsmat(1000kcal). Vilket alltså blir ca 3000-3800kcal.

Min energiboost ger mellan 500-1000kcal beroende på hur mycket jag vill ha och kan alltså med den komma upp i närmare 5000kcal. :)

Eftersom att boosten består av goda livsmedel, nötter som tuggas med banan, mörkchoklad, apelsiner/clementiner och så vidare är det inget man direkt behöver vänja sig vid. Det är gott helt enkelt. :)

Även linfröoljan är inga problem att få i sig utan att lida, det är först efteråt man blir lite illamående. :(

Fredspipan
2008-07-26, 11:33
Håll dig till fet fisk då. Och du har ju i en annan tråd skrivit om en rejält gräddig måltid så varför inte laga en rätt baserat på t.ex. lax och den god gräddsås.

Lax, kokt potatis och gräddfilssås är ju SJUKT gott t.ex. Ibland tror jag du säger emot varenda förslag du får bara för att vara motsträvig. Jag förstår det inte riktigt. Jag nämner vad bra det är med fet fisk och pratar om bl.a. vit fisk och tonfisk. Varför inte svara på det jag faktiskt skriver.

Visst kan du fylla upp din energimängd med rent (äckligt) fett om du vill det. Men faktum kvarstår att det enda JAG nämnde var kvalitén som källa till omega-3 och där är fiskfettet ÖVERLÄGSET fettet från vegetabilier. Inklusive linfröolja.Jag brukar oftast äta en gräddsås till fisk. Jag har inte invänt emot att fisk är vare sig nyttigt eller bättre för intaget av omega-3.
Jag säger bara att byta ut min energiboost mot fisk och gräddsås inte är ett bra alternativ för att öka energiintaget för mig då jag inte vill äta fisk 7ggr i veckan utöver de 3-5ggr jag redan äter det.

När jag äter fisk blir det till middagen, d.v.s de 1000-1800kcal jag räknar med varenda dag. Att öka energiintaget under de dagarna med att äta mer fisk och grädde låter inte gott.

Cohen
2008-07-26, 23:07
Vore det helt enkelt inte enklare att äta lite mer varje dag istället för en "energiboost" då och då?

Finns liksom ingen poäng att göra som du gör.

AJO
2008-07-26, 23:11
Gör en smoothie, med en massa nyttiga saker istället. Om du gör det hela aptitligt och "lättätet" så mår du nog inte dåligt.

Fredspipan
2008-07-26, 23:26
Vore det helt enkelt inte enklare att äta lite mer varje dag istället för en "energiboost" då och då?

Finns liksom ingen poäng att göra som du gör.
Frukost(1000kcal), Middag(1000-1800kcal), Kvällsmat(1000kcal).

Orkar inte äta större portioner. Orkar inte äta oftare. Måste ha någonting med högt energiinnehåll med låg massa. Det skall in snabbt utan att man egentligen behöver vara hungrig för att få i sig det. Annars var det ett bra förslag. :)

Deceiver85
2008-07-26, 23:32
Skär ner på portionerna till dryga 800kcal så slipper du proppa i dig mängder av mat. Resten kan du dryga ut med hasselnötter (660kcal / 100gram)

Fredspipan
2008-07-26, 23:46
Skär ner på portionerna till dryga 800kcal så slipper du proppa i dig mängder av mat. Resten kan du dryga ut med hasselnötter (660kcal / 100gram)Skär jag ned på portionerna får jag ju äta oftare. Just nu passar storleken på måltiderna väldigt bra och de håller mig mätt länge. När skolan startar igen kommer jag börja äta mindre och större portioner dock.

Föredrar sötmandlar framför hasselnötter. :)

Apos78
2008-07-26, 23:54
Orkar inte äta oftare.

Orkar verkligen inte eller ids inte? Orkar har tyvärr blivit lite av ett modeord som betyder ids inte/orkar verkligen inte/skiter i det

Eddie Vedder
2008-07-27, 06:08
Skär jag ned på portionerna får jag ju äta oftare. Just nu passar storleken på måltiderna väldigt bra och de håller mig mätt länge. När skolan startar igen kommer jag börja äta mindre och större portioner dock.

Föredrar sötmandlar framför hasselnötter. :)

Ja men ät då sötmandlar istället!*gah!*

Deceiver85 gav ett tips, poängen var givetvis att nötter och frön är energirikt, gott och nyttigt. Nu nämnde han just hasselnötter, kanske för att vara konkret då enbart "nötter" med största sannolikhet hade inneburit att du då ställt följdfrågan "vilka nötter ska jag äta då?".

I varenda tråd du startar tjafsar du bara, din attityd känns allmänt dryg och i ärlighetens namn vet jag inte om du ens är intresserad av att få några svar på frågor utan bara stäler motfrågor och är allmänt anti bara för skojs skull.

Fredspipan
2008-07-27, 11:33
Ja men ät då sötmandlar istället!*gah!*

Deceiver85 gav ett tips, poängen var givetvis att nötter och frön är energirikt, gott och nyttigt. Nu nämnde han just hasselnötter, kanske för att vara konkret då enbart "nötter" med största sannolikhet hade inneburit att du då ställt följdfrågan "vilka nötter ska jag äta då?".

I varenda tråd du startar tjafsar du bara, din attityd känns allmänt dryg och i ärlighetens namn vet jag inte om du ens är intresserad av att få några svar på frågor utan bara stäler motfrågor och är allmänt anti bara för skojs skull.Sluta fabulera. Din uppfattning om mina avsikter är helt felaktig. *whatever*
Jag är inte intresserad av tjaffs med någon, första svaret i tråden var svar nog. Ät mindre olja.
Det framgår redan i första inlägget att jag redan äter nötter och vet att det är energirikt. Jag vet vilka nötter som är bra.
Jag skrev att jag föredrar sötmandlar utan några som helst intentioner. Sluta överanalysera.

Razorman
2008-07-27, 11:46
Gillar du inte cashewnötter? fulla av kalorier och nyttigheter :-)

Nitrometan
2008-07-28, 11:34
I varenda tråd du startar tjafsar du bara, din attityd känns allmänt dryg och i ärlighetens namn vet jag inte om du ens är intresserad av att få några svar på frågor utan bara stäler motfrågor och är allmänt anti bara för skojs skull.

Sluta fabulera. Din uppfattning om mina avsikter är helt felaktig.

QED.




(Qoud est demonstrandum - vilket skulle bevisas)

Apos78
2008-07-28, 22:19
I varenda tråd du startar tjafsar du bara, din attityd känns allmänt dryg och i ärlighetens namn vet jag inte om du ens är intresserad av att få några svar på frågor utan bara stäler motfrågor och är allmänt anti bara för skojs skull.

Absolut inget personangrepp det jag nu skriver men känner på mig att Fredspipan kommer att bjuda brädan på ett stort antal minnesvärda inlägg och vara grunden till mången diskussioner :).

Är det inte härligt med lite kontroverser :hbang: .