handdator

Visa fullständig version : Korrekt vila


ravendb
2008-07-24, 20:18
Hej alla.

Jag undrar hur lång tid bör jag vila mellan varje styrkepass för optimal tillväxt och återhämtning. Vad jag menar är tiden mellan träning av samma muskelgrupp. Blir oerhört tacksam för svar.

Jag tränar nu med tunga vikter, 4-6 repetitioner och 3 set. Jag tillför EsaPro innan och efter passen, samt tar lite extra protein f.m och kväll.

rAjj
2008-07-24, 21:32
Tyvärr har jag inga citat från studier som förmodligen kommer välla in här inom kort. Men jag försöker hålla stenhårt på vilotid också. Lägger upp schemat strikt för att det inte ska påverka varandra etc.

Att hålla 2 dagars mellanrum bör räcka med god kosthållning och gott om sömn.

Är också mycket intresserad av vad som "står i böckerna".

major Pectoralis
2008-07-24, 21:34
Är man återhämtad i en rörelse/muskel kan man träna igen. Detta tar, beroende på hur man tränar osv, 48-72h (+/- 24h).
Sedan finns fler aspekter, t.ex. mentala, som kan kräva längre tid för återhämtning.

ravendb
2008-07-24, 23:25
Tack för svaren. Eftersom jag kör ganska tungt, och en del jag läst säger, 5-7 dagars vila av den tränade muskelgruppen, men då jag känner mig fräsch och utvilad efter 2-3 dagar, så hoppades jag att det var ok att köra nästa pass då.

Whistler
2008-07-25, 00:27
Beror ju på en himla massa påverkande faktorer. Träningsbakgrund? Tidigare intensitet? Nuvarande intensitet?

Jag kör igenom hela kroppen tre gånger i veckan, med tre set per muskelgrupp på de stora grupperna och två set på de små. Andra kanske kör 9 set bröst på ett enda pass och väntar sedan till nästa vecka.

Björkvedens mästare
2008-07-25, 02:26
Det tar 8-10 dagar för mej innan jag kan köra samma övning igen och känna att det går sådär svinbra, men jag är gammal nu (33) annat var det för tio år sedan. Pröva dej fram.