handdator

Visa fullständig version : Hjälp angående min vikt


Bevingad_Vampyr
2008-07-24, 19:30
Hej jag heter Mattias och jag är 170cm och väger 54. Mitt bmi ligger på 18.3 :/
Enligt mig själv så äter jag hyffsat mycket men jag har alltid haft svårigheter med att gå upp i vikt. Vad föreslår ni att jag ska prova för något ? För jag måste ha något vid sidan om känns det som.

King Grub
2008-07-24, 19:33
Hej Mattias!

Här är en tråd som startades förra veckan av någon med samma problem som du:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=116181

En hel del tips där.

Bevingad_Vampyr
2008-07-24, 19:35
Hej Mattias!

Här är en tråd som startades förra veckan av någon med samma problem som du:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=116181

En hel del tips där.

Tackar så mycket

Bevingad_Vampyr
2008-07-24, 19:47
Men jag undrar hur en stadig frukost ska se ut? Jag äter för tillfället ½l a fil med 1dl mussli, 1glas juice och två rostade mackor.

King Grub
2008-07-24, 19:50
Det ser väl helt okej ut. Det är dygnsintaget kontra dygnsförbrukningen som avgör om du går upp eller inte, inte en enskilt måltid.

Det finns inget speciellt du "måste" äta bara för att det är frukost; du kan äta makaroner och köttbullar till frukost om du vill, och fil och flingor till middag. Klockan spelar ingen roll.

Bevingad_Vampyr
2008-07-24, 20:06
Det ser väl helt okej ut. Det är dygnsintaget kontra dygnsförbrukningen som avgör om du går upp eller inte, inte en enskilt måltid.

Det finns inget speciellt du "måste" äta bara för att det är frukost; du kan äta makaroner och köttbullar till frukost om du vill, och fil och flingor till middag. Klockan spelar ingen roll.

OKej, vad hade du föreslagit för något? Vill så gärna gå upp i vikt och har sen mars börjat träna lite med. Haft lite uppehåll någon vecka oc så men har fått ordning på ett tränings schema.

Alfred Nobel
2008-07-24, 20:12
OKej, vad hade du föreslagit för något? Vill så gärna gå upp i vikt och har sen mars börjat träna lite med. Haft lite uppehåll någon vecka oc så men har fått ordning på ett tränings schema.

Du måste helt enkelt ligga på ett energi-/kaloriöverskott och det gör du enklaste genom att äta mycket och ställa dig på vågen, visar den mer än gårdagen gör du rätt, annars får du helt enkelt äta mer. Ett tips om du vill få dig lättätna kalorier är nötter.

Bevingad_Vampyr
2008-07-24, 20:15
Du måste helt enkelt ligga på ett energi-/kaloriöverskott och det gör du enklaste genom att äta mycket och ställa dig på vågen, visar den mer än gårdagen gör du rätt, annars får du helt enkelt äta mer. Ett tips om du vill få dig lättätna kalorier är nötter.

Men jag är inte särskilt förtjust i nötter, men hur mycket nötter om dagen skulle jag i så fall äta och vilken tid på dagen ?

Alfred Nobel
2008-07-24, 20:19
Men jag är inte särskilt förtjust i nötter, men hur mycket nötter om dagen skulle jag i så fall äta och vilken tid på dagen ?

Ät den mängden du behöver för att gå upp i vikt. Du kan öka i vikt på kyckling och ris också, det gäller bara att du inte förbrukar mer energi än vad du får i dig. Tiden på dygnet du äter spelar ingen roll, det förklarade tom King Grub för dig.

Käka smörgåsar med fet ost, kaviar, leverpastej, marmelad, lax, köttbullar eller det du nu gillar istället för nötter. Vad du äter spelar ingen roll om målet är att gå upp i vikt.

Trance
2008-07-24, 21:21
Styrketräning kommer förmodligen hjälpa dig genom att ge ökad aptit.

young_george
2008-07-24, 21:29
Men jag är inte särskilt förtjust i nötter, men hur mycket nötter om dagen skulle jag i så fall äta och vilken tid på dagen ?

Om du är direkt osugen på det så kommer det antagligen aldrig hålla i längden. Försök istället hitta något du vill äta.

För att varje dag tvinga i sig mat man inte vill ha krävs en hel del

Bevingad_Vampyr
2008-07-25, 07:33
Om du är direkt osugen på det så kommer det antagligen aldrig hålla i längden. Försök istället hitta något du vill äta.

För att varje dag tvinga i sig mat man inte vill ha krävs en hel del

Kan ju äta det, men det är inte favorit tilltugget direkt.

Bevingad_Vampyr
2008-07-25, 07:34
Styrketräning kommer förmodligen hjälpa dig genom att ge ökad aptit.

Förmodligen, får hoppas på det bästa, men så aktiv brukar jag inte vara så att jag skulle göra av med så mkt energi anser jag iaf.

King Grub
2008-07-25, 07:37
Hursomhelst får du acceptera fakta: du gör av med mer energi än du äter. Hade du ätit tillräckligt för att gå upp i vikt, hade du också gjort detta. Du äter för lite. Jag tvivlar inte alls på att du själv anser att du redan äter mycket... men den mängd du anser vara stor är ändå för liten, om du inte går upp i vikt trots att du så önskar. Så är det bara. Det finns inget annat att göra än att äta mer, om du vill ändra på den situationen, annat än att röra på dig mindre, men det brukar inte vara vare sig önskvärt, möjligt eller alltid hälsosamt.