handdator

Visa fullständig version : Fett->Muskel ratio vid olika stora kcal överskott.

Ajin
2008-07-24, 18:12
Det är common sense att ett kaloriöverskott resulterar i viktuppgång, vilket i kombination med (och även utan, under vissa omständigheter) styrketräning medför inte bara fett utan även muskler.

Antag nu att man vid ett dagligt överskott på 500kcal efter ett år har lagt på sig 60%fett och 40%muskelmassa av det man har ökat i vikt, är ration mellan fett/muskler annorlunda om man skulle ligga på ett överskott beståendes av, säg, 200 eller 300 kcal? Dvs en långsammare viktuppgång?

Ellis Wyatt
2008-07-24, 18:20
Ja, så torde vara fallet. Annars vore det ju i princip möjligt att träna äta 7000 kcal över underhåll varje dag i 2 veckor och samtidigt träna aphårt, och ha 14 * 0.4 kg muskler.

Ajin
2008-07-24, 20:33
Ja, men nu är ju ditt exempel ett extremt extremfall. :)
Jag tänkte mer på rimliga summor, min fråga i baktanken är i princip:

Är det värt att överäta så pass att man faktiskt börjar bli lite småfet, och sedan deffa, eller är en långsam uppgång gynnsammare/en "snabbare" väg för muskelmassa?

50cent
2008-07-24, 21:44
jag undrar också samma sak, har länge funderat på ett optimalt överskott och det verkar som att ju mer över +200kcal du äter blir ration över muskler:fett sämre. Men borde det inte finnas någon studie eller liknande där man undersöker hur olika överskott påverkar muskeltillväxten eller är allt bara teorier och det finns ingen riktig fakta?

polka_griis
2008-07-24, 21:59
Det är common sense att ett kaloriöverskott resulterar i viktuppgång, vilket i kombination med (och även utan, under vissa omständigheter) styrketräning medför inte bara fett utan även muskler.
Lite off-topic kanske men under vilka omständigheter då?

Ajin
2008-07-24, 23:07
Överätning, så vitt jag vet, ger muskelmassa-tillväxt även utan muskelstimulering, i alla fall under en viss tid.

Inge Enveten
2008-07-24, 23:19
Intressant tråd. även jag undrar. Alltså ännu en som skulle uppskatta svar.

Whistler
2008-07-24, 23:43
Långsammare uppgång ger mindre fettmängd i förhållande till ökningen i fettfri massa, då du kan tillgodogöra dig fler fall av förhöjd proteinsyntes.

Snabbare uppgång leder dock till högre mängd fettfri massa, men även mer fettmassa.

Är ration det viktiga för dig så är nog en långsammare uppgång att föredra. Är mängden massa du lägger på dig viktigare så bör du lägga på dig snabbare.

Eddie Vedder
2008-07-25, 04:08
I denna tråd förekommer samma diskussion just nu.:) King Grub ger bra svar där.:thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=116488

creperiet
2008-07-25, 09:42
Dock inte svar på den frågan jag något otydligt formulerade. Svar kommer senare om än inte studiegrundade.