handdator

Visa fullständig version : Volym på ben och ryggträning vid helkroppspass..


Fredspipan
2008-07-24, 15:39
Kör en övning för varje kroppsdel varenda pass förutom ben och rygg.

På ben kör jag just nu:

Quadriceps - varje pass
Vader - Varje pass
Hamstrings - varannat pass

På rygg kör jag:

Lats - varje pass
Ländrygg - varannat pass
Traps - varannat pass

Har tänkt lägga till stela marklyft för hamstrings, vanliga marklyft och goodmornings för korsryggen.

Frågan är då, skall man träna hamstrings och korsrygg varenda pass?
Är det värt att träna ländryggen specifikt när man tränar korsyggen för nedre delen av ryggen?
Hur ofta skall jag träna trapsen?

JockeKillen
2008-07-24, 16:04
jag tränar traps varje ryggpass. Ryggen får ganska mycket smisk faktiskt, marklyft, chins, 2 roddar och shrugs. Än så länge så provar jag bara på hur det upplägget funkar så jag kan iunte säga helt hur effektivt det är.

JockeKillen
2008-07-24, 16:12
Oj glömde helt bort benen, där kör jag benböj, någon övning för hamstring och sen benpressen för att avlsuta.

Fredspipan
2008-07-24, 16:14
Missade du att det var frågan om ett helkroppspass? ;)

Nimille
2008-07-24, 16:17
Vad är det för övningar du kör nu? Jag skulle skippat att träna trapzen extra och köra hamstrings varje pass istället.

Fredspipan
2008-07-24, 16:21
Vad är det för övningar du kör nu? Jag skulle skippat att träna trapzen extra och köra hamstrings varje pass istället.
Quadriceps övningarna: (en per pass)
Benpress,
Utfall,

Kör inte knäböj p.g.a knäproblem.

Hamstrings: (en per pass)
lårcurl,
stela marklyft,

Vader:
Stående vadpress i hacksquatmaskin,
sittande vadpress,

Rygg,
Lats: (en per pass)
Latsdrag samt latsdrag med V-handtag,
stångrodd,

Korsrygg: (en per pass)
Goodmornings,
Marklyft,

Ländrygg: Funderar på att ta bort den från passet.
Hypersträck,

Traps:
Lyft till hakan med hantlar.

Arf Pingvin
2008-07-24, 16:30
Jag tycker du ska lägga till frivändningar. Då behöver du ingen ytterligare träning för trapsen(garanterat), benen får jobba hårt och korsryggen+bålen stabiliserande.

petah
2008-07-24, 17:06
hoppa över att träna trapz specifikt på ett helkropps-pass, de får så det räcker om du frågar mig.

JockeKillen
2008-07-24, 20:25
Missade du att det var frågan om ett helkroppspass? ;)

Ja, det gjorde jag :D

machine gun
2008-07-24, 21:01
Traps:
Lyft till hakan med hantlar.

Är inte det främst en axelövning?

Fredspipan
2008-07-24, 21:11
Är inte det främst en axelövning?
Inte enligt ast sports science. De säger även att trapsen är en del av ryggen vilket jag hört folk säga är felaktigt.

Fatalist
2008-07-24, 21:31
Inte enligt ast sports science. De säger även att trapsen är en del av ryggen vilket jag hört folk säga är felaktigt.

Vad spelar det för roll vilken kroppsdel muskelgruppen tillhör? Kroppen är inte indelad i kroppsdelar på något sätt, det är något vi själva har uppfunnit och delat in den i.

Övningar som involverar trapsen är bra trapsövningar, kort och gott. Shrugs, är väl ganska självklart. Marklyft är rätt tunga för traps om du kommer upp i lite vikt. Ryck, frivändningar, andra explosiva övningar är killers för trapsen.

För mycket kategoriserande och för lite eget tänkande.

JockeKillen
2008-07-24, 23:19
Är inte det främst en axelövning?

Så vitt jag vet så finns det folk som använder den som axelövning men den tar riktigt bra på mellersta o lägre delarna av trapezius.

Whistler
2008-07-24, 23:39
Jag kör tre set på varje större muskelgrupp och två set på varje mindre på mina helkroppspass. En övning per muskelgrupp per pass.

Således kan dag ett se ut så här för ben och rygg:

Knäböj
Latsdrag

Rätt enkelt, eller hur?

Nu har jag visserligen en knäskada, så det brukar oftast bara bli två set med högreps på knäböjen och att jag kör ett set raka marklyft som kompliment. När jag känner mig bra i knäna är det dock tre set som gäller. Varför krångla?