handdator

Visa fullständig version : Deff -08


Jag86
2008-07-24, 15:04
Jag behöver lite hjälp med mitt kostupplägg och massor utav tips på vad jag ska äta. Jag är 180cm lång och väger lite för mycket, kanske strax över 80 kg, vägrar ställa mig på en våg. Jag tänkte nu satsa på att gå ner i vikt och bli ruskigt vältränad. Men behöver då lite hjälp!

Mitt matupplägg ser ut ungefär såhär:
Frukost: Gröt med bär (ska försöka adda ett ägg här)
Mellis: Hembakat bröd med groddar och creem cheese, 30gram valnötter
Lunch: Bulgur, kidneybönor, kikärtor, dressing
Mellis: Hembakat bröd med groddar och creem cheese
Kvällsmat: Vegetariskpaj med spenat, tofu, fetaost
Efter träning: Proteindrink/ Knäckemackor och yoghurt
Övrigt: Vatten, kaffe, te, äpple

Det jag vill är att skaffa mig bra vardagsrutiner gällande träning och kost. Idagsläget är jag alldeles för oplanerad och lite för impulsiv. Därför behöver jag många tips på bra mellanmål och kalla luncher jag kan ta med i farten. Kruxet är också att det måste vara tokigt billigt, har ett matkonto på knappt 1000:- i månaden. Dessutom försöker jag äta så lite kött som möjligt och vill i största mån äta så naturligt som möjligt. Alltså hellre mat än pulver!
Skit krånglig jag vet men annars är det ingen utmaning! :)

Hoppas nu att ni kan hjälpa en vilsen själ =)

Whistler
2008-07-24, 15:14
Du vill inte äta pulver, för det är inte naturligt, och du vill inte äta kött, för det är inte... naturligt?

Jag förstår inte vad din frågeställning är, du verkar ha det mesta klart för dig.
Det enda du behöver för att gå ner i vikt är att äta mindre än du förbrukar.

Jag86
2008-07-24, 15:22
Jag sa att jag var krånglig =)

Att äta mindre än man förbrukar är ju ett första steg. Grejen är att jag har hört att för att täcka behovet av vitaminer och mineraler så kan du som minst äta 1300 kcal. Och då ska allt vara väldigt planerat. Det är åt det hållet jag vill gå. Alltså hur får jag i mig alla vitaminer, mineraler och annat jox som kroppen behöver när jag minskar mitt kaloriintag. Tror knappast att mitt kostupplägg är det mest effektiva ur det synsättet...

Gymfjollan
2008-07-24, 16:36
är du vegetarian elr beror det på att kött är "dyrt" ?

Jag86
2008-07-25, 16:09
Jag är inte vegetarian på heltid men försöker undvika det i största möjliga mån. Dels pågrund utav att jag inte tycker om smaken speciellt och dels av etiska skäl.

Mega_man1000
2008-07-25, 19:03
tränar du något nu? eller ska du checka med kolo innan du börjar?:)