handdator

Visa fullständig version : Viktminskning! Angående de sista kilona


Tanden
2008-07-24, 03:03
Hej!

Snabb fråga:

Har deffat ett bra tag nu, har alltid varit överviktigt. Gått ner 20kg hittills och har ca, 10kg kvar till min målvikt.

Jag har nu börjat märka att de sista kilona tar längre tid men även att de sista kilona är mer synliga. Känns som att två kilos viktminskning just nu syns mer än 5kg i början av min deff. Tycker det är lite intressant, så jag vill bara veta vad detta beror på.

Tacksam för svar!// Knasig deffare

Janie
2008-07-24, 03:30
Om du har tränat mer än tidigare - så har du nog fått mer muskelmassa.... så trots få kilon som du går ner; förändringen är större än i början eftersom du blir mer "fit" ............ muskler väger mer än fett.

thompaboy
2008-07-24, 08:57
Om du har tränat mer än tidigare - så har du nog fått mer muskelmassa.... så trots få kilon som du går ner; förändringen är större än i början eftersom du blir mer "fit" ............ muskler väger mer än fett.

Har han gått ned 20 kilo kan han knappast fått mer muskelmassa då han legat på kaloriunderskott. Ju mindre man äter och väger desto mindre kommer man förbränna. Eller så äter han helt enkelt mer i förhållande till vad han gör av med nu jämfört med tidigare.

Whistler
2008-07-24, 09:22
Har du en förbrukning och ett intag som vid dietens början innebär underskott på 1000kcal om dagen, dvs 7000kcal i veckan och då går ner ett kilo i veckan och behåller motionsmängden och matintaget på samma nivå genom hela dieten så sjunker gradvis din basala energiåtgång.

Ett kilo fett motsvarar ungefär 7000kcal. Tio kilo är således 70 000kcal och tjugo 140 000kcal. Ska du ner ytterligare tio kilo så krävs en total energiförlust på 210 000kcal, vilket för enkelhetens skull skulle ta 30 veckor.

Problemet är ju att din energiåtgång minskar för varje kilo du går ner, och därmed minskar ju ditt underskott, vilket leder till att takten för nedgången blir långsammare och långsammare.

Thlumman
2008-07-24, 10:17
1 kg är en större del av dig nu än vad 1 kg var när du började deffa, klart det syns mer nu

Sniggel
2008-07-24, 18:38
Väger man 100 kg och har 40% kroppsfett och tappar 5 kg (fett) hamnar man på ungefär 37% kroppsfett. Går man ner till 80 kg enbart genom fettförlust hamnar man på 25% - 5 ytterligare (fett)kilon hamnar man på en fettprocent på 20% vid 75 kg. Allt förutsatt att man enbart tappar fett hela tiden.
Den visuella skillnaden mellan 20 och 25 (20% skillnad) är mycket större än 37 och 40 (7.5% skillnad) trots att det är 5 kilos skillnad mellan båda fallen.

Det är därför man inte ska ge upp i början bara för att man inte märker någon utseendeskillnad för effekten i spegeln accelereras om man fortsätter tappa fettet i samma takt.