handdator

Visa fullständig version : Kcal i en burk avrunnen tonfisk


Haeffner
2008-07-23, 22:19
Jag har nästan en kärlek till konserverad tonfisk. Den i olja vill säga då den i vatten blir så torftig att man vill avlida. Jag pressar alltid ut då mycket av oljan som bara är möjligt och det antar jag att mer eller mindre alla tonfiskätare gör...

Är det någon som gjort någon bra analys av var vi hamnar i Kcal, g. protein & fett på en ordentliugt avrunnen burk tonfisk? Skulle vara ytterst intressant.

Alfred Nobel
2008-07-23, 22:25
Jag tror det står på burken. Jag är tveksamt till att de räknar med oljan? Näringsinformationen gäller förmodligen avrunnen tonfisk i olja. Men jag kanske har fel.

Haeffner
2008-07-23, 22:29
Jag tror det står på burken. Jag är tveksamt till att de räknar med oljan? Näringsinformationen gäller förmodligen avrunnen tonfisk i olja. Men jag kanske har fel.

Tror dessvärre du har fel där.
Tonfisk i sig är ytterst fettsnålt men tillar man på näringsinfon på en burk så har man en hel del fett.

machine gun
2008-07-23, 22:33
http://192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx Sök på tonfisk, så finns "Tonfisk i olja konserv avrunnen".

Alfred Nobel
2008-07-23, 22:38
Tror dessvärre du har fel där.
Tonfisk i sig är ytterst fettsnålt men tillar man på näringsinfon på en burk så har man en hel del fett.

Ja och den fettmängden är förmodligen baserad på tonfisken som är avrunnen.

Eddie Vedder
2008-07-24, 04:03
Du lär ju aldrig kunna få den fettfri ändå. Är du rejält nojjig får du väl hälla ut så mycket du kan i en burk och väga den oljan.

Icefire
2008-07-24, 08:52
Har inget svar på den ursprungliga frågan, men vill man ha full koll kan man ju köpa tonfisk i vatten och själv blanda med olja.

Eddie Vedder
2008-07-24, 17:51
Har inget svar på den ursprungliga frågan, men vill man ha full koll kan man ju köpa tonfisk i vatten och själv blanda med olja.

+1

Eller gärna blanda med något GOTT. Det är sjukt gott med tonfisk och majonnäs t.ex. Solrosoljan i tonfiskburken är dessutom ett tämligen värdelöst fett.

Inte i närheten av smaken från majonnäs, majonnäs har en (enligt mig) bättre fettsammansättning samt att man då kan hålla bättre koll om det känns väsentligt. Även smör/margarin tycker jag om att blanda med tonfisken, kanske matlagningsyoghurt eller créme fraiche och dijonsenap?*drool*