handdator

Visa fullständig version : Kondition :/?


youngpitz
2008-07-23, 18:52
Tjena

nu i mitten av augusti så börjar boxningssäsongen igen då.

min kondition e skit, ja måste bara få bättre kondition för o börja matcha, den ändå konditionsträning som ja typ vet elle känner till är att vara ute o springa, men finns nån mer effektivare konditionsträning? Jag tränar gym 5 gånger iveckan nu oxå, kan jag köra kondition samma pass som jag tränar styrka?

Har någon ett konditionsschema som ni kan dela med er utav ?

haha ja behöver verkligen de här

Tack på förhand!

Lexidos
2008-07-23, 18:56
För kondition: Spring distans, intervall, backar.
Särskilt intervall rekommenderar jag.. jobbigt som ***!

machine gun
2008-07-23, 19:05
Kör intervaller lika långa som boxningsronderna, med samma vila som rondvilan brukar vara. Intervaller behöver inte vara löpning, de kan lika gärna göras i form av säckträning, där du kör snabba intensiva slagserier i 2-3 min, sen vilar och börjar om. Då övar du samtidigt upp mjölksyratåligheten i axlarna. Hopprep är bra intervallträning också, ger både kondition och träning för vader och fotarbete. Att t.ex. springa 15 km distans är ingenting du tjänar på för boxningen.

regus
2008-07-23, 19:24
Jag tror att det kan vara bra att lägga in lite löpning i lugnt tempo på ca halvtimmen. I alla fall i början så man får upp någorlunda kondition. Annars får du inte ut speciellt mycket av intervallerna.

Sen är det säkert bra att springa en mellan halvtimman och 45 minuter när man får upp konditionen till en ganska bra nivå. Konditionen som man får när man springer 5-10km (en siffra ur huvudet) fungerar jävligt bra i ringen. Även om ronderna är 2-3 minuter långa.

Edit: Så mitt tips är.. Spring som fan, på olika sätt och träna din boxning i högt tempo

machine gun
2008-07-23, 19:26
Jag tror att det kan vara bra att lägga in lite löpning i lugnt tempo på ca halvtimmen. I alla fall i början så man får upp någorlunda kondition. Annars får du inte ut speciellt mycket av intervallerna.

Sen är det säkert bra att springa en mellan halvtimman och 45 minuter när man får upp konditionen till en ganska bra nivå. Konditionen som man får när man springer 5-10km (en siffra ur huvudet) fungerar jävligt bra i ringen. Även om ronderna är 2-3 minuter långa.

Edit: Så mitt tips är.. Spring som fan, på olika sätt. Samtidigt som du tränar din boxning i högt tempo

True that. Lite uthållighet skadar inte heller. Omväxling är nog det bästa. Kanske mer fokus på intervallerna än på distanslöpningen för en boxare dock.

regus
2008-07-23, 19:30
True that. Lite uthållighet skadar inte heller. Omväxling är nog det bästa. Kanske mer fokus på intervallerna än på distanslöpningen för en boxare dock.

Det skulle säkert funka.

Annars skulle du kunna leka efter en ganska beprövad metod som typ dom
flesta boxare/thaiboxare/random kampsportsnisse dom senaste 100 åren har spelat med. Ta en lätt (men du ska ändå bli andfådd/trött) morgonjogg på typ en halvtimma för att sedan på kvällen träna boxning/göra något annat högintensivt.

Funkat bra förut, funkar antagligen bra nu med.