handdator

Visa fullständig version : Alfa kassan?


itsmylife
2008-07-23, 18:06
Det är så att jag är arebtslös,har skickat iväg papper till alfa kassan och väntar nu på svar om att förhoppningsvis få pengar från dom.
Det jag undrar är att MÅSTE man ha jobbat i 12 månader ör att få a-kassa?
jag jobbade i 8 månader.
innan jag började jobba så var jag sjukpensionär pga skada men när jag började bli bättre så fick jag prova på ett arbete(gick med en grupp som försäkrings kassan samt ams ordnade åt mig,den gruppen ordnade vikarie jobbet) blev vikarie i en skola där jag jobbade i ca 6 månader sendan fick jag ett riktigt jobb och började där dagen efter.. i mina ögon o öron så har jag jobbat i mer än 1 år men kan man skicka ett E301 papper till dom o be dom fylla i och sända det till alfa kassan??
Vad händer om jag nekas att få bidrag från a-kassan??
Jag söker varje dag efter jobb men det är INTE lätt i detta land!!
(ska sticka i väg till norge men behöver ju cash till depositumet där)

machine gun
2008-07-23, 18:08
Jag tror att det räcker med att ha jobbat 6 mån för att få basersättning eller vad det heter, men för att få inkomstgrundad ersättning måste man ha jobbat 12 månader. Så är (var) det iaf för de vanliga a-kassorna.

EDIT: Enklast är förstås att du ringer och pratar med en handläggare.

obesogen
2008-07-23, 18:46
Ibland undrar man ju om folk är blockade till alla andra sidor förutom kolozzeum...


Saxat från alfakassan.se:

Du har rätt till grundersättning om du
uppfyller följande villkor:

Grundvillkoren - som bland annat innebär att du ska vara anmäld som arbetssökande på arbetsförmedlingen
Arbetsvillkoret - som anger i vilken omfattning du måste ha arbetat för att söka ersättning

Grundvillkor

För att ha rätt till ersättning måste vissa grundvillkor vara uppfyllda, du måste

- kunna och vilja ta ett arbete på minst tre timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan

- kunna och vilja ta lämpliga arbeten, inget hinder får finnas för att ta dessa arbeten

- vara anmäld som helt eller delvis arbetslös och arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen

- tillsammans med arbetsförmedlingen upprätta en handlingsplan inom tre månader från arbetslöshetens inträde

- aktivt söka arbete.

Vad är lämpligt arbete?
Arbetsförmedlingens uppgift är bland annat att hjälpa till att hitta ett lämpligt arbete åt den som är arbetslös. Arbetslöshetsförsäkringen är inte en yrkesförsäkring men arbetsförmedlingen tar hänsyn till tidigare yrkesvana och den sökandes förutsättningar för att klara av arbetet.

Anställningsförmånerna ska vara förenliga med gällande kollektivavtal, och arbetsgivaren ska uppfylla kraven i arbetsmiljölagen när det gäller att förebygga ohälsa och olycksfall. Lönen får inte vara avgörande vid bedömningen om ett arbete ska anses vara lämpligt.

Handlingsplan - grundvillkor för rätt till ersättning
För att ha rätt till arbetslöshetsersättning ska den arbetssökande i samråd med arbetsförmedlingen medverka till att en handlingsplan upprättas. Detta ska göras inom tre månader från det att man anmält sig hos arbetsförmedlingen.

Arbetsvillkor

För att uppfylla ett arbetsvillkor ska du, under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten, ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad. Arbetslösheten räknas från den dag du anmäler dig på arbetsförmedlingen.

Du kan även ha rätt att räkna in tid med föräldrapenning eller totalförsvarsplikt med högst 2 månader i arbetsvillkoret. Omfattningen ska motsvara minst 80 timmars förvärvsarbete per månad.

Det finns en alternativ regel som innebär att du ska ha arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period om 6 kalendermånader och var och en av dessa månader ska innehålla minst 50 timmars arbete. Du kan även här räkna in totalförsvarsplikt eller föräldrapenning och då ska du ha arbetat i minst 300 timmar under minst 4 av de 6 kalendermånaderna.

Övergångsbestämmelser
Om arbetet utförts före den 1 januari 2007 är arbete med minst 70 timmar per månad tillgodoräkningsbart, alternativt arbete med minst 45 timmars arbete per månad. Totalsumman i det alternativa villkoret ska dock uppgå till 480 timmar.

Följande sysselsättningar räknas som förvärvsarbete;

* reguljärt arbete
* arbete med lönebidrag och anställning med anställningsstöd, med undantag för anställning med särskilt anställningsstöd
* skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare
* arbete inom Samhall
* semester eller annan ledighet med helt eller delvis bibehållen lön.
* tid med avgångsvederlag
* uppsägningstid med lön /statlig lönegaranti
* tid med föräldrapenningförmån (dock max två månader tillsammans med arbete i fyra månader).
* fullgjord totalförsvarsplikt (dock max två månader tillsammans med arbete i fyra månader).

Överhoppningsbar tid
För att få ersättning ska man uppfylla ett arbetsvillkor inom de senaste tolv månaderna före arbetslösheten. Denna period kan i vissa fall förlängas, så kallad överhoppningsbar tid. Detta betyder att arbete som ligger längre tillbaka än tolv månader kan medräknas i arbetsvillkoret. Den överhoppningsbara tiden kan längst vara i fem år.

Exempel på när denna period kan förlängas är vid sjukdom. Även vård av eget barn som inte fyllt två år, eller adoptivbarn två år efter barnets ankomst till familjen, tid med föräldrapenning, hel närståendepenning, totalförsvarsplikt och i vissa fall heltidsutbildning kan förlänga perioden (en heltidsutbildning som avslutats efter fyllda 25 år eller som har föregåtts av sammanhängande heltidsarbete i minst 5 månader kan i vissa fall räknas som överhoppningsbar tid).

novaline
2008-07-23, 19:44
alfakassan, stackare..räkna med att du kommer få ut ungefär hälften av vad du "bör".