handdator

Visa fullständig version : Visdomstanden - efterspelet.

VanGohran
2008-07-23, 16:41
Hej, jag undrar vad ni har för tips om bra och nyttiga (deff-mat) saker man kan äta när man tagit ut visdomstanden, jag vet själv då jag redan tagit bort den ena att man inte har lust att äta någonting överhuvudtaget, men efter ett par dagar då hungern är som sjukast och du önskar en liten bit, vad finns det för "mjuka" tips..

Glass är onyttigt och dåligt vid deff och soppor och sådant är inte heller så bra då vissa soppor har små grönsaker som lätt kan fastna i "gropen".

Samt en extrafråga, är det bra att käka kesella vid deff, exempelvis en kall kall "burk" kesella istället för glassen?

Tack på förhand!

Tolkia
2008-07-23, 16:49
Edit: Skall man operera bort tänderna och inte bara dra dem kan man i och för sig få lugnande, det är möjligt att man mår sämre efteråt då.

Skall man bara dra ut dem brukar man repa sig relativt snabbt; såret blir ju väldigt mycket mindre då. Däremot får man leva med att vara hyfsat ofräsch i käften ett bra tag. *spy*

Tolkia
2008-07-23, 17:02
VanGohran: Jag tycker att det låter som att du helt enkelt hade väldigt otur förra gången (och med normal mängd tur borde det bli enklare den här gången).

VanGohran
2008-07-23, 17:06
Tack Tolkia för det värmande svaret. Ger mej hopp! ;) Ska plocka tanden om 11 dagar. typ. Annars, fler tips på mat och så? Måste ju överleva de första två dagarna, då ska man ju käka "Mjuk" mat.. Några nyttiga tips?

Tolkia
2008-07-23, 17:10
Tja, omelett kanske (du dissade ju just soppor)? Makaroner är väl inte alltför svårtuggat heller. Fil och yoghurt. Kesella har du redan nämnt.

maximuscle
2008-07-23, 19:51
jag drog ut en visdomstand idag på morgonen och läkarna sa att jag kunnde käka efter 5h. så nu på kvällen har det inte vart nå problem att käka alls.
dock lite svullen .:Virro

Scratch89
2008-07-23, 19:52
Shiet, hoppas att det går bra. Jag är verkligen jättekänslig när det gäller tandläkaren. Sist när jag var där skulle vi bara göra en enkel lagning (dvs, spruta, borra, fylla igen) och jag fick svarta fläckar för ögonen, det började sticka i fingrar och tår och jag blev likblek med tillhörande eftersvettning. Jag skulle behöva elefantnarkos om jag skulle DRA UT några tänder.

Jag käkade fil och flingor och mjukt bröd med bredbara pålägg i två dagar efteråt.

VanGohran
2008-07-23, 20:33
2 samtidigt?? jag tog ut en idag och det va fan bland det värsta jag gjort *gah!* . hoppas det går bra för dig imorn.. :thumbup:

Drog du ut en tand och kunde käka utan problem 5h efter? jag tog ut min vid 0800 (den första) då var det frid och fröjd och när sprutorna kickade igång (3 stycken på olika ställen i munnen som sticker till) så var det mysigt, kroppen tog en paus .. typ. Jag bestämde mig även för att gå till skolan efter operationen och jag frågade inte efter smärtstillande. I skolan stannade jag till klockan 1200. Då narkosen släppte, jag tog bussen med en mindre svullnad, fy helvete. Den känslan av att bussen körde in i varenda grop som existerade på vägen och varenda sten, allt hoppade, trycket, njaeee, ingen fin känsla. Väl hemma käkade jag vaniljglass. 6h senare, åt jag lite vaniljglass med krossade jordgubbar, ständigt rädd för att "krosset" ska fastna i "gropen".

Dagen efter svalde jag (inte tuggade) ett par makaroner. på kvällen svalde jag lite keso med makaroner. Dagen därpå kunde jag öppna munnen lite men varken sova på kvällarna för trycket i gropen. Jag kände pulsen och svullnaden trädde fram och började göra ont. Började äta mer normalt men kunde inte gapa så mycket.

Det enda problemet senare var att man inte kunde gapa så stort eller anstränga munnen för mycket genom att prata eller dylikt, svullnaden gjorde att musklerna blev trötta snabbt och till slut kunde du inte riktigt prata utan att det gjorde ont utan fick ta det lugnt och gapa, lite efterblivet..

Summa summarum; Till nästa tand (11 dagar) så har jag redan fixat fram ett playstation2 med ett par spel och även funderat lite på mat, det lutar åt kall kesella den första dagen och möjligtvis andra dagen också, osäkert. F.ö. Ni som ska ta ut tanden, ni måste ha något att göra, det blir skittråkigt att ligga och glo på tv eller sitta vid datorn, man tröttnar till slut, har ni något nördigt att göra, gör det. Ta fram era gamla NES eller vad som helst.. Sova, var ett problem för mej, denna gången ska jag fråga om smärtstillande eller eventuellt sömntabletter.

DING DING DING, Tips från coachen!

VanGohran
2008-07-23, 20:44
Hahaha, precis, men något måste man äta, och du vill inte stå framför ett tomt kylskåp utan lust att handla med en enorm svullnad, därför planeras det innan, Kesella, soppor och äggröra (hittils iaf) Fyll gärna på med fler tips ni som plockat ut tänderna!

Icefire
2008-07-24, 09:15
Koka gröt lite lösare än normalt och ät den när den svalnat en aning. Mosa en banan till.

frokenbarr
2008-07-24, 10:08
Som någon nämnde tidigare är det är skillnad att dra ut en visdomstand och att operera bort den, som man hör på orden. Jag opererade ut en visdomstand som satt helt fel och jag kunde inte käka på en vecka och fick käka morfinliknande tabletter för smärtan.

har man tur kanske man går ner lite som tröst. :)

maximuscle
2008-07-24, 15:11
Drog du ut en tand och kunde käka utan problem 5h efter? jag tog ut min vid 0800 (den första) då var det frid och fröjd och när sprutorna kickade igång (3 stycken på olika ställen i munnen som sticker till) så var det mysigt, kroppen tog en paus .. typ. Jag bestämde mig även för att gå till skolan efter operationen och jag frågade inte efter smärtstillande. I skolan stannade jag till klockan 1200. Då narkosen släppte, jag tog bussen med en mindre svullnad, fy helvete. Den känslan av att bussen körde in i varenda grop som existerade på vägen och varenda sten, allt hoppade, trycket, njaeee, ingen fin känsla. Väl hemma käkade jag vaniljglass. 6h senare, åt jag lite vaniljglass med krossade jordgubbar, ständigt rädd för att "krosset" ska fastna i "gropen".

Dagen efter svalde jag (inte tuggade) ett par makaroner. på kvällen svalde jag lite keso med makaroner. Dagen därpå kunde jag öppna munnen lite men varken sova på kvällarna för trycket i gropen. Jag kände pulsen och svullnaden trädde fram och började göra ont. Började äta mer normalt men kunde inte gapa så mycket.

Det enda problemet senare var att man inte kunde gapa så stort eller anstränga munnen för mycket genom att prata eller dylikt, svullnaden gjorde att musklerna blev trötta snabbt och till slut kunde du inte riktigt prata utan att det gjorde ont utan fick ta det lugnt och gapa, lite efterblivet..

Summa summarum; Till nästa tand (11 dagar) så har jag redan fixat fram ett playstation2 med ett par spel och även funderat lite på mat, det lutar åt kall kesella den första dagen och möjligtvis andra dagen också, osäkert. F.ö. Ni som ska ta ut tanden, ni måste ha något att göra, det blir skittråkigt att ligga och glo på tv eller sitta vid datorn, man tröttnar till slut, har ni något nördigt att göra, gör det. Ta fram era gamla NES eller vad som helst.. Sova, var ett problem för mej, denna gången ska jag fråga om smärtstillande eller eventuellt sömntabletter.

DING DING DING, Tips från coachen!

så klart det känns lite när man öppnar munnen. men idag dagen efetr har jag käkat precis som en vanlig dag bara att det tar lite längre att käka maten. just nu sitter jag och käkar fitness flakes med mjölk och en cocosboll *popcorn* kanske jag som haft tur bara då ;)

Tolkia
2008-07-24, 15:23
Räkna med att du kan få lite besvär med käken efteråt om du legat och gapat i 1,5 timme. Det försvinner dock så småningom. Fått värktabletter?

VanGohran
2008-07-24, 15:52
Alvedon och liknande tyckte jag var värdelöst. Citodon tog skruv. Jag fick en rejäl laddning Citodon att ta med mig hem båda gångerna jag opererade bort visdomständer. Första dygnet kändes det som om en liten gnom satt och grillade korv över öppen eld inne munnen. Men sedan blev det snabbt och dramatiskt bättre och bättre. Jag fick antibiotika utskrivet i förebyggande syfte som jag tog en vecka medan det läkte, så det inte blev några bakterieproblem heller.

Räkna med en trevlig upplevelse när du vaknar; munnen full av levrat blod och en smak av slakthus. :D

Citodon fick du utskrivet direkt efter operationerna eller?

King Grub
2008-07-24, 16:02
Suppositorier ftw.

Tolkia
2008-07-24, 16:03
Nå, men när du kan svälja.

Beroende på vad du fick för bedövning etc. under/före operationen kan det (låt oss hoppas) vara så att du mår extra crap-igt nu av det (en klen tröst, men dock). Men det låter något lite som om du blivit opererad av en slaktare med förskärare?

Edit:
Suppositorier ftw.
Jao!

Angel
2008-07-24, 16:34
Köp ipren supp, eller ring jourcentralen och be att få något starkare i suppformat.

norsk_gadd
2008-07-24, 16:38
Själv har jag dragit ut tänder, rotfyllt ett par och slipat ner och satt på kronor på ett par. Måste säga att jag inte alls känner igen mig i all den här dramatiken... Det är ju självfallet inte skönt, inte något av ovanstående ingrepp men inte är det så jäklig smärta att man ska behöva en massa smärtstillande.

maximuscle
2008-07-24, 19:33
Själv har jag dragit ut tänder, rotfyllt ett par och slipat ner och satt på kronor på ett par. Måste säga att jag inte alls känner igen mig i all den här dramatiken... Det är ju självfallet inte skönt, inte något av ovanstående ingrepp men inte är det så jäklig smärta att man ska behöva en massa smärtstillande.

håller med dig. mitt ingrepp tog ca 4 min om jag bortser från tiden jag satt och väntade på att sprutan skulle verka. och idag e det dagen efter och jag känner inte mkt alls och käkar helt som vanligt. men att det smakar slkathus som grubb beskrev kan jag hålla med om till fullo....*spy*

King Grub
2008-07-24, 19:37

Om visdomstanden växer horisontellt så den trycker framåt på tänderna och det krävs att tandkirurgen skär upp hela tandköttet bakom tanden och är tvungen att bryta tanden i delar och såga i käkbenet för att få loss eländet, kan jag lova att det känns...

http://www.scullymatheson.com/images/wisdomteeth.gif

norsk_gadd
2008-07-24, 20:58
Om visdomstanden växer horisontellt så den trycker framåt på tänderna och det krävs att tandkirurgen skär upp hela tandköttet bakom tanden och är tvungen att bryta tanden i delar och såga i käkbenet för att få loss eländet, kan jag lova att det känns...

Okej.. I haven´t done THAT one... :em:

Conscience
2008-07-24, 21:37
Omg :O Har två stycken på var sida i överkäken som ska bort. Har bara inte bestämt när än.. :/

Låter inte kul alls det där..

Trassel
2008-07-25, 08:35
Jag trodde att jag haft det jävligt när jag tog ut mina två men det var ingenting mot vad du beskriver.

Min tandläkare ringde mig hem på kvällen (en fredag) bara för att kolla hur jag mådde eftersom han vet hur rädd jag är, han skrev ut treocomp och värken var rätt dräglig efter det.

Hör man sånt här så blir man ju förbannad över yrket din tandläkare har valt.

VanGohran
2008-07-25, 15:30

Precis,

NorskGadd, det är inget en vanlig tandläkare sysslar med utan han verkligen skär upp tandköttet och får sedan sy.. känns lite mer "dramatiskt" med käkoperation än tandutdragning, aight? ;)

Lexidos
2008-07-25, 16:51

För egen del så kändes det inte ett skit under operationen. Det var dock jobbigt veckan efter då man inte kunde äta något o det gjorde ont hela tiden.
En polare hade dock en mardrömsberättelse som involverade: lokalbedövning som inte riktigt funkade, likblekhet, kallsvett o att bli fasthållen i stolen av ett gäng sköterskor..

Angel
2008-07-25, 17:10
Jag har för mig att tandläkare har viss förskrivningsrätt för läkemedel, särskilt då käkkirurger. Dessutom har de ju rätt att admininstrera både det ena och det andra på sin klinik (jag för min del fick en hästdos ibuprofen före operation, standardlokalbedövning och ett recept med mig hem). Vi kan nog lugnt konstatera att du inte hade jättetur.

Ja tandläkare har förskrivningsrätt. Ja har fått både det ena och det andra av min tandläkare. Jag älskar min tandläkare.

Lellan
2008-07-25, 17:44
Palla orka läsa tråden (halsfluss=jag är förlåten) men SUGRÖR var grejen för mig.. BRA uppfinning. På glassbarer finns extra tjocka. :thumbup:

VanGohran
2008-08-03, 21:13
Dags för mej imorgon! woohoo!

Conscience
2008-08-04, 03:20
Dags för mej imorgon! woohoo!

lycka till.

får se om jag får tummen ur o beställa tid för utdragningarna.. btw, vad är kostnaden ca för två tänder?

Mr.Cosybear
2008-08-04, 07:44
lycka till.

får se om jag får tummen ur o beställa tid för utdragningarna.. btw, vad är kostnaden ca för två tänder?

1500 per tand betala jag.

VanGohran
2008-08-04, 09:16
1500 per tand betala jag.

har hört att en tand går på 3000. Jag får dem gratis för att jag är under 18, fyller i december. Tog ut den andra idag, fick några smärtstillande. Operationen verkade gå bra och jag har inga riktiga problem just nu, kan inte prata, tar det lugnt och är lite öm i kinden. Får se hur det går..