handdator

Visa fullständig version : Ringa från utlandet utan att det syns


populous
2008-07-23, 09:19
Ska åka bort ett par veckor och blir tvungen att ringa hem till Sverige en gång. Det är olämpligt att dem jag ringer till får veta att jag är i utlandet så kan man dölja det på nåt sätt?

Nitrometan
2008-07-23, 09:25
Använd din mobil.

Granatgiraffen
2008-07-23, 09:51
Om du ska åka om ett tag, skaffa iptelefoni av något slag.

edit
Finns väl kanske tjänster i det landet så det ser ut som om du ringer från hemligt nummer också?

Nitrometan
2008-07-23, 09:53
Om du ska åka om ett tag, skaffa iptelefoni av något slag.
Ja, just det. Skype (SkypeOut) funkar ju. De brukar ju bjuda på lite samalstid när man är ny också.

Nitrometan
2008-07-23, 09:54
Finns väl kanske tjänster i det landet så det ser ut som om du ringer från hemligt nummer också?
Brukar kräva nån form av abbonemang.

Granatgiraffen
2008-07-23, 10:13
Brukar kräva nån form av abbonemang.

Jag tänkte från hotell/kompis/whatever. :/

Gäller det hela arbetsförmedlingen eller så? Ni är för goa ni smitare.

Nitrometan
2008-07-23, 11:45
Gäller det hela arbetsförmedlingen eller så? Ni är för goa ni smitare.
Jag tror han ska ringa och sjukanmäla sig.

*host host* jag kan inte komma idag *krax*

populous
2008-07-23, 12:28
Jag tror han ska ringa och sjukanmäla sig.

*host host* jag kan inte komma idag *krax*

Ja det stämmer :)
Planerade semestern lite knasigt så jag kommer hem tre dagar efter efter jag börjat och har inga kvar att dagar att ta ut.

Hemligt nummer kan man ju alltid använda från mobilen, men frågan är ju om det inte syns landskoden ändå. Eller om de ber mig ringa igen :S

Nitrometan
2008-07-23, 12:30
Om du ringer på mobilen syns ditt nummer. Inget utlandsprefix för det land du befinner dig i.

Lellan
2008-07-23, 22:55
Moraltanten i mig ryser. Hoppas du blir intensivt magsjuk 3 sista dagarna av vistelsen... :devil:

(jo, det är i sin ordning att önska olycka på folk.. :em: )

shut teh face
2008-07-24, 00:29
chilla lelle

Lellan
2008-07-24, 00:39
chilla lelle

Att vara ocool är en del av min "charm". Lev med det, jag tycker om mig själv. :)

Poxeman
2008-07-24, 00:43
Moraltanten i mig ryser. Hoppas du blir intensivt magsjuk 3 sista dagarna av vistelsen... :devil:

(jo, det är i sin ordning att önska olycka på folk.. :em: )

+1

Nelli
2008-07-24, 03:13
Ja - om du har nagon hemma som verkar trolig (och vill stalla upp) kan du ju be dem ringa...

Jompan
2008-07-24, 05:55
Om du tar ut fler lediga dagar än vad du har sparade, tas väl de lediga dagarna från de du ännu inte samlat in. Tänk bara när du är nyanställd kan du ju få ta ut lediga dagar även om de inte ännu är insamlade, dock nallar du då på dagar som du kunnat ta ut ledigt i framtiden, förutsatt att du fortsätter jobba så blir de ju inga problem. Slutar du jobba innan du jobbat in de 3 semesterdagarna, får du då betala tillbaka semesterersättningen har jag för mig.

Fast det kanske du inte känner är ett alternativ? Kanske inte kan kolla med arbetsgivarn om de är ok att göra så? Förklara hur de ligger till?

Har en arbetskamrat själv nu som inte kommer tillbaka när hennes semester är slut, då flyget hem inte skulle gå så att hon kunde komma tillbaka i tid. :)

Nitrometan
2008-07-24, 06:42
Moraltanten i mig ryser. Hoppas du blir intensivt magsjuk 3 sista dagarna av vistelsen... :devil:
Jag håller med dig. Man ska inte ljuga.

Man kan be om fler semesterdagar.

Börje H
2008-07-24, 07:22
Ja det stämmer :)
Planerade semestern lite knasigt så jag kommer hem tre dagar efter efter jag börjat och har inga kvar att dagar att ta ut.


Helt allvarligt, 3 dagar?
Tänk på karensdag + att du inte får full ersättning de följande 2 dagarna. Vad blir totalvinsten?

Jag är då helt på Lellans linje.

William
2008-07-24, 08:44
Om du ringer på mobilen syns ditt nummer. Inget utlandsprefix för det land du befinner dig i.

När jag får mobilsamtal från utlandet syns utlandsprefixet alltid.

Nitrometan
2008-07-24, 08:57
När jag får mobilsamtal från utlandet syns utlandsprefixet alltid.
Är du säker på att det inte är +46 du ser? Det är Sveriges landskod.

Alltså per definition inte ett utlandsprefix.

William
2008-07-24, 09:16
Är du säker på att det inte är +46 du ser? Det är Sveriges landskod.

Alltså per definition inte ett utlandsprefix.

Jättesäker! Fick ett samtal från Serbien igår med dess prefix +381 fullt synligt.

Nitrometan
2008-07-24, 09:49
Jättesäker! Fick ett samtal från Serbien igår med dess prefix +381 fullt synligt.
Från en svensk mobil?

Då har den serbiska operatören implmenterat SS7-signaleringen felaktigt.

OK. Då kan det synas iaf.

Inte mobilen hos fel operatör då.