handdator

Visa fullständig version : Hur funkar det igentligen???


tequilla
2003-06-15, 15:22
Var o tränade nyss o höll ¨på o bli galen. Där står jag o tar i allt jag har så har man en enorm biff som tränar armar me samma vikt som jag värmer upp med.

Hur ska man göra igentligen nu? Tränat relativt länge men man får olika info från olika håll.

Ska man träna väldigt väldigt tung o småfuska eller som biffarna träna me lägre vikt men mera kontakt och helt strikta (självklart så tungt man orkar där)?



Ni som tävlar i AF o bodyboulding hur tränar ni?
Styrkelyftarna ska inte ta illa upp, ni e starka men ser inte skönheter i svullen, fet kropp ;)

Grahn
2003-06-15, 15:24
Bara för att han justdå står och kör med en för honom lättare vikt betyder det väl inte att han alltid kör meslätta vikter eller hur?

tequilla
2003-06-15, 15:27
Originally posted by Grahn
Bara för att han justdå står och kör med en för honom lättare vikt betyder det väl inte att han alltid kör meslätta vikter eller hur?


Oki, mitt fel. Borde ha skrivit att jag har kollat in hans träning och flera i samma klass som han och dom tränar så allihoppa.

Dom tar i oxå allt dom har men dom tränar väldigt strikt...
Har själv provat de ett par gånger och man känner men i musklerna.
Övningar som chinns föredrar jag att träna lättare men strikt. FÅr då bättre muskelkontakt..

Grahn
2003-06-15, 15:28
Varför låsa sig vid det ena? Kör ostrikta faser där du går in för att bygga styrka men med jämna mellanrum tar du en fas där du fokuserar mer på kontakt och strikthet.

tequilla
2003-06-15, 15:29
Originally posted by Grahn
Varför låsa sig vid det ena? Kör ostrikta faser där du går in för att bygga styrka men med jämna mellanrum tar du en fas där du fokuserar mer på kontakt och strikthet.


Låter som en bra idee. Har du själv provat o köra så och vad har du fått för resultat av strikta perioden?

Grahn
2003-06-15, 15:31
Jag kör så ja :) resultat är att man inte får helknasiga utföranden, man får inte lika mkt skador osv.

tequilla
2003-06-15, 15:31
Originally posted by Grahn
Jag kör så ja :) resultat är att man inte får helknasiga utföranden, man får inte lika mkt skador osv.


Muskelvolymen då?

Grahn
2003-06-15, 15:35
Att köra strikt ger inga stora muskler, att köra tungt ger stora muskler. Men det betyder inte att du får en stor biceps för att du rycker upp stången med ryggen.

Du använder den ostrikta fasen för att öka din styrka, styrka ger muskler. Men om dina framsteg helatiden baseras på "fusk" så kommer du att stagnera eller göra dig illa. Därför förankrar du dem genom lättare och strikatare perioder där du ändå kör tungt pga att du ökat styrkan i det tidigare fuskandet.

Förstår du hur jag menar?

tequilla
2003-06-15, 15:38
Originally posted by Grahn
Att köra strikt ger inga stora muskler, att köra tungt ger stora muskler. Men det betyder inte att du får en stor biceps för att du rycker upp stången med ryggen.

Du använder den ostrikta fasen för att öka din styrka, styrka ger muskler. Men om dina framsteg helatiden baseras på "fusk" så kommer du att stagnera eller göra dig illa. Därför förankrar du dem genom lättare och strikatare perioder där du ändå kör tungt pga att du ökat styrkan i det tidigare fuskandet.

Förstår du hur jag menar?


Japp, förstår..
Har du några övningar där du vill ha mera muskelkontakt eller kör du alla lika hårt resp strikt?

Grahn
2003-06-15, 15:39
Personligen börjar jag med basövningar där jag mer går in för styrka och går sedan på isolationsövningar där jag kör striktare och går in mer för kontakt.

tequilla
2003-06-15, 15:40
Originally posted by Grahn
Personligen börjar jag med basövningar där jag mer går in för styrka och går sedan på isolationsövningar där jag kör striktare och går in mer för kontakt.


Oki, låter vettigt de dära oxå..
Har du ngn bild på dig här så man kan få se resultatet?

Langster
2003-06-15, 15:41
Jag anser att skivstångscurl ska vara en tung övning där man kan cheata lite.
Jag kör alltid så tungt jag bara kan och det medför en del fusk, men armarna växer bra och blir starkare hela tiden. Istället för att köra olika perioder av striktare och tyngre kan man köra olika övningar samma träningspass, av vilka vissa är tunga och vissa är strikta.

Att dina kompisar blir biffiga trots att de kör strikt hela tiden kan ha helt andra orsaker, de kanske helt enkelt har tränat längre än dig, äter bättre än dig, är större än dig från början osv...

Langster
2003-06-15, 15:42
Grahn beskrev samma sak som jag om olika övningar innan jag hann se det.

Grahn
2003-06-15, 15:44
Originally posted by tequilla



Oki, låter vettigt de dära oxå..
Har du ngn bild på dig här så man kan få se resultatet?

nope :)

tequilla
2003-06-15, 15:44
Originally posted by Langster
Jag anser att skivstångscurl ska vara en tung övning där man kan cheata lite.
Jag kör alltid så tungt jag bara kan och det medför en del fusk, men armarna växer bra och blir starkare hela tiden. Istället för att köra olika perioder av striktare och tyngre kan man köra olika övningar samma träningspass, av vilka vissa är tunga och vissa är strikta.

Att dina kompisar blir biffiga trots att de kör strikt hela tiden kan ha helt andra orsaker, de kanske helt enkelt har tränat längre än dig, äter bättre än dig, är större än dig från början osv...


De e inte direkt några kompisar utan några man ser i gymmet.
Dom har tränat längre än min men många har tränat längre än dom :-/
Tränar på ÖKK i örebro och det finns en grupp där som känner varrandra o alla kör M3, Audi TT... såg tom en porsche o alla är biffiga på ett snyggt sätt. Stora deffinerade muskler.
Tänkte att de kanske var ngn hemlighet att tränar hårt men mera strikt än vad vi vanliga gör (jag iaf)

tequilla
2003-06-15, 15:46
Originally posted by Grahn


nope :)

Synd, man vill gärna se hur den som ger råd o tipps har lyckats själv.. :rolleyes:

Langster
2003-06-15, 15:54
Originally posted by tequilla


Synd, man vill gärna se hur den som ger råd o tipps har lyckats själv.. :rolleyes: Finns bilder på mig i medlemsbilder-delen av forumet, men när du ser dem kommer du inte vilja ta några fler råd från mig! :em:

Spud
2003-06-15, 16:07
Originally posted by tequilla

Tränar på ÖKK i örebro och det finns en grupp där som känner varrandra o alla kör M3, Audi TT... såg tom en porsche o alla är biffiga på ett snyggt sätt

spelar det någon roll vilka bilar de kör? :)

Langster: sluta vara så blygsam, du är biff!

tequilla
2003-06-15, 16:11
Originally posted by Langster
Finns bilder på mig i medlemsbilder-delen av forumet, men när du ser dem kommer du inte vilja ta några fler råd från mig! :em:

Du duger i krig ;)
Nejdå, såg dina bilder o de såg riktigt bra ut..
Vad kör du för övningar på bröst? O kan du fråga tjejer hur hon tränar magen? :notme:

Langster
2003-06-15, 16:11
Originally posted by Spud


spelar det någon roll vilka bilar de kör? :) Det är klart att vissa bilar är mer anabola än andra! :cheers:

tequilla
2003-06-15, 16:13
Originally posted by Spud


spelar det någon roll vilka bilar de kör? :)

Langster: sluta vara så blygsam, du är biff!

De var grymma bilar, klart de spelar roll..
Dom var inte alltså bara framgångsrika i gymmet utan även i livet utanför, inte många som lyckas me de.. sånnt ser man upp till!

Langster
2003-06-15, 16:15
Originally posted by tequilla


Du duger i krig ;)
Nejdå, såg dina bilder o de såg riktigt bra ut..
Vad kör du för övningar på bröst? O kan du fråga tjejer hur hon tränar magen? :notme: Thanks! För bröst kör jag bänkpress, snedbänk, hantelpress, dips och lite flyes. Dock inte alla de övningarna samma träningspass.
Camilla kör mycket magmaskiner, nästan inga crunches.

tequilla
2003-06-15, 16:17
Originally posted by Langster
Thanks! För bröst kör jag bänkpress, snedbänk, hantelpress, dips och lite flyes. Dock inte alla de övningarna samma träningspass.
Camilla kör mycket magmaskiner, nästan inga crunches.

Hur ser din träningsschemma ut?

Langster
2003-06-15, 16:20
Har sett likadant ut länge nu.

Mån: ben och mage

Tis: vila

Ons: axlar och triceps

Tors: rygg och mage

Fre: vila

Lör: bröst och biceps

Sön: vila (ibland lite kondition)

Kör kondition ibland efter styrketräningen oxå.

Sjölin
2003-06-15, 16:34
Vill man ha volym är ett strikt utförande, samt reps runt 8-15. Styrkan ligger på reps under 6. Detta gäller mig. Men eftersom kroppen vänjer sig med allt så skall man periodisera träningen.

Det råd som gäller för alla är att testa sig fram men tänk på att det tar ett tag innan man ser resultaten.

Tänk på att kosten och vilan är ett mycket viktigt element i träningen. kosten är 50%, vilan och träningen 25% var. Så har du som mål att bygga volym ännu vikitgare med kosten än om man bara sysslar med styrka.

Langster
2003-06-15, 16:38
Originally posted by Sjölin
Vill man ha volym är ett strikt utförande, samt reps runt 8-15. Styrkan ligger på reps under 6. Detta gäller mig. Men eftersom kroppen vänjer sig med allt så skall man periodisera träningen.

Det råd som gäller för alla är att testa sig fram men tänk på att det tar ett tag innan man ser resultaten.

Tänk på att kosten och vilan är ett mycket viktigt element i träningen. kosten är 50%, vilan och träningen 25% var. Så har du som mål att bygga volym ännu vikitgare med kosten än om man bara sysslar med styrka. Märkligt det där, biceps är det som växer bäst på mig och där kör jag väldigt sällan över 6 reps. Självklart kan det vara individuellt, men jag tvivlar på att nån INTE blir större av att köra tungt!
Kosten och vilan är självklart väldigt viktiga, men det är träningen som gör jobbet för att musklerna ska växa, man kan äta massor med bra mat utan att bli muskulär för det om man inte tränar. Tycker inte man kan dela in sånna saker i "viktighetsgrad"...

Sjölin
2003-06-15, 17:04
Originally posted by Langster
Märkligt det där, biceps är det som växer bäst på mig och där kör jag väldigt sällan över 6 reps. Självklart kan det vara individuellt, men jag tvivlar på att nån INTE blir större av att köra tungt!
Kosten och vilan är självklart väldigt viktiga, men det är träningen som gör jobbet för att musklerna ska växa, man kan äta massor med bra mat utan att bli muskulär för det om man inte tränar. Tycker inte man kan dela in sånna saker i "viktighetsgrad"...

Biceps kör jag inte heller speciellt mycket eftersom ryggövningar tar hand om det. "Viktighetsgrad" blir viktigare och viktigar efter hur gammal man är samt hur länge man tränat och på vilken nivå man är. Jag håller på med Strongman och sköter jag inte sömen. Går träningen uselt. Kosten har börjat blivit mer och mer viktig eftersom det jag ätit under dagen är avgörande under träningen.

men jag tvivlar på att nån INTE blir större av att köra tungt!

Här kan jag nästan bara hålla med men några MEN finns också. Volymen ökar inte maximalt. Efter som volym och styrka inte hör ihop helt och hållet. Volym och styrkan hör bara i hop till en viss del.

tequilla
2003-06-15, 17:07
Originally posted by Langster
Märkligt det där, biceps är det som växer bäst på mig och där kör jag väldigt sällan över 6 reps. Självklart kan det vara individuellt, men jag tvivlar på att nån INTE blir större av att köra tungt!
Kosten och vilan är självklart väldigt viktiga, men det är träningen som gör jobbet för att musklerna ska växa, man kan äta massor med bra mat utan att bli muskulär för det om man inte tränar. Tycker inte man kan dela in sånna saker i "viktighetsgrad"...


Håller me att träningen är viktigare än kosten men om kosten är dålig o du tränar hårt så kan du tappa muskler istället för att bygga..

tequilla
2003-06-15, 17:09
Originally posted by Sjölin
Vill man ha volym är ett strikt utförande, samt reps runt 8-15. Styrkan ligger på reps under 6. Detta gäller mig. Men eftersom kroppen vänjer sig med allt så skall man periodisera träningen.

Det råd som gäller för alla är att testa sig fram men tänk på att det tar ett tag innan man ser resultaten.

Tänk på att kosten och vilan är ett mycket viktigt element i träningen. kosten är 50%, vilan och träningen 25% var. Så har du som mål att bygga volym ännu vikitgare med kosten än om man bara sysslar med styrka.

Får försöka o träna högre reps men striktare ett tag, har gjort de på axlarna hittills o dom har växt bra..

Hur ser träningen ut för dig som tävlar i strongman?

AciDBL00D
2003-06-15, 17:19
tequila ta inte rent för mycket råd av andra prova dig fram se vad som funkar för just dig...

tequilla
2003-06-15, 17:20
Originally posted by AciDBL00D
tequila ta inte rent för mycket råd av andra prova dig fram se vad som funkar för just dig...

Som sagt så har jag tränat axlarna med 10 reps och de har funkat bättre än brösten där jag kör 6-7reps.

Har inte testat förut men högre reps på alla muskelgrupper, kan bli lärorikt :bpump:

Sjölin
2003-06-15, 17:32
Originally posted by tequilla


Får försöka o träna högre reps men striktare ett tag, har gjort de på axlarna hittills o dom har växt bra..

Hur ser träningen ut för dig som tävlar i strongman?

Nu är det inför tävling och då är det tungt 1-6 reps, 3-4 ggr i veckan på gym samt 1 dag enbart strongman träning = de vikter man kör med på tävling. Löper 1-3 ggr i veckan 2,5km på MJUKT underlag.

Sover 8-9 timmar/natt.

Äter 6 - 8 ggr/dag.

Tyvärr har jag tävling inplanerad den 28 juni men har dragit på mig någon halsåkomma som jag hoppas inte kommer behöva pencilin som bot eftersom jag då inte kan träna för en några dagar före tävlingen.

Så denna vecka har jag inte tränat något, men dumt nog jobbat några dagar som inte gjorde halsen så mycket bättre. Kommer inte träna fören jag är helt frisk nu.

Langster
2003-06-15, 17:49
Sjölin, menade inte att kosten och vilan är mindre viktig än träningen heller för maximalt resultat, men träningen är ju det som gör att kraven på kost och vila höjs.

Acidblood har rätt, man ska inte gå helt efter råd från någon, man måste testa sig fram till det som passar för en själv. Eftersom det faktiskt är individuelt vad som funkar för en. Men basövningar och tunga vikter är och förblir det som bygger muskler och styrka.

Sjölin
2003-06-15, 17:50
Originally posted by Langster
Sjölin, menade inte att kosten och vilan är mindre viktig än träningen heller för maximalt resultat, men träningen är ju det som gör att kraven på kost och vila höjs.

Acidblood har rätt, man ska inte gå helt efter råd från någon, man måste testa sig fram till det som passar för en själv. Eftersom det faktiskt är individuelt vad som funkar för en. Men basövningar och tunga vikter är och förblir det som bygger muskler och styrka.

Precis.