handdator

Visa fullständig version : Presenttips (vin) önskas


Ignatius72
2008-07-22, 20:39
Vad heter vinet som får nykteristen att överge sin tro? Jag tänker mig att jag kan lägga upp några hundra. Det enda kravet är att vinet ska vara rött.

Floddan
2008-07-22, 21:06
Jag brukar köpa vin som är så dyrt att personen jag ger de till aldrig skulle köpa de till sig själv. Ett bra dyrt vin skall lukta stall och de kom vi fram till att de gjorde senare på kvällen sist jag gav bort dyrt vin.

Jag tycker du ska gå på magkänsla. Betala 400kr+

Ignatius72
2008-07-22, 21:19
Jag brukar köpa vin som är så dyrt att personen jag ger de till aldrig skulle köpa de till sig själv. Ett bra dyrt vin skall lukta stall och de kom vi fram till att de gjorde senare på kvällen sist jag gav bort dyrt vin.

Jag tycker du ska gå på magkänsla. Betala 400kr+

Här stöter jag isåfall på problem, för så mycket pengar har jag inte att ge bort.

TTT
2008-07-22, 21:24
Chateau Mont-Redon

Strax över 200 kr. Underbart vin och dessutom ser flaskan väldigt trevlig ut. :)

Klo
2008-07-22, 21:44
Amarone! Finns några sorter mellan ca 170-250 på systemet. Amarone classico för 180 kr (har jag för mig) är speciellt prisvärt.

Trassel
2008-07-23, 07:40
Alamos är en favorit hos mig, strax under hundringen.

Björkvedens mästare
2008-07-23, 07:44
Smaktester visar att dyra viner inte är godare än billiga viner, alkisviner för 39:- undantaget då.

Mitt tips är att du köper ett rioja vin, exempelvis El Coto för strax under hundringen.

Ignatius72
2008-07-23, 07:49
Chateau Mont-Redon

Strax över 200 kr. Underbart vin och dessutom ser flaskan väldigt trevlig ut. :)
Ska kolla

Amarone! Finns några sorter mellan ca 170-250 på systemet. Amarone classico för 180 kr (har jag för mig) är speciellt prisvärt.

Amarone hade hag glömt bort.

Tack för alla vänliga tips om de runt hundringen, de kanske jag köper och dricker upp själv. Men då det handlar om en present så finns det en poäng i att den ska kosta lite mer och smaka gott.

Nitrometan
2008-07-23, 08:09
Italienarna säger iaf att Amarone är kungen bland viner.

Jag tycker att det är svårslaget, men det finns givetvis massor med goda viner.

Men Amarone är ett säkert tips.

palme
2008-07-23, 08:24
Köp en vinlåda, räcker hela helgen :)

Drack så gott rödvin på teneriffa men tappa bort ettiketen :( (på tal om ingenting)

Salle
2008-07-23, 09:07
Brown Brothers drygt 100kr, superbt vin.

mela
2008-07-23, 10:06
Om du kan få tag på någons om beställer vin ifrån Servera måste du köpa Mirassou Merlot från Kalifornien. Det är det absolut bästa vinet jag någonsin druckit. Dock säljs det inte på systembolaget.

Annars är Chateau Musar från Libanon ett spännande och lite annorlunda vin. Det skiljer sig ifrån viner som vi vanligvis är vana vid. Lite grumligare, lite mer smak. Bör definitivt ätas med kryddstark mat. Så det beror på om dem som du ska ge vinet till gillar att äta kryddig mat.

Jorgen
2008-07-23, 10:26
Smaktester visar att dyra viner inte är godare än billiga viner, alkisviner för 39:- undantaget då.

Och vem har dom i testpanelen då? Folk som är vana att dricka bra viner eller folk som är vana att dricka sina pissviner för 59 spänn?

Jorgen
2008-07-23, 10:26
Amarone! Finns några sorter mellan ca 170-250 på systemet. Amarone classico för 180 kr (har jag för mig) är speciellt prisvärt.

Italienarna säger iaf att Amarone är kungen bland viner.

Jag tycker att det är svårslaget, men det finns givetvis massor med goda viner.

Men Amarone är ett säkert tips.

+1 Amarone är fina grejor.

Torwald
2008-07-23, 10:27
Tror jag tipsade om den i någon annan presenttråd också, men Alpha Zeta (http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=12343&Butik=0&SokStrangar=) tycker jag är ett trevligt vin.

Ganymedes
2008-07-23, 10:37
Nu är det inte det du är ute efter iofs, men jag måste bara skriva att jag tycker att dyrare viner ofta (inte alltid) är lite "svårare" att dricka än lite enklare. För mig som gärna njuter vin och har gjort så under lång tid, reagerar jag på ett visst sätt på den sortens vin. Medan en som, enligt post 1, troligen aldrig druckit vin, förmodligen inte kommer gilla det alls.

Om du tänkt ge bort vinet som present förstår jag att du vill kruta på lite, så att det ser lite snyggt ut. Men om det verkligen handlar om att "lura över" någon till vinets förlovade värld, tror jag inte det är priset som är faktorn. Och det säger en tvättäkta "hellre dyrt än billigt"-kille. :)

När jag lärde min fd. flickvän att dricka rött, var det Lagunilla som hon tyckte bäst om. Och den kostar runt 70 kr... Och då fick hon även jämföra med betydligt finare viner. Om nu det tillför något...

Trassel
2008-07-23, 11:54
Nu är det inte det du är ute efter iofs, men jag måste bara skriva att jag tycker att dyrare viner ofta (inte alltid) är lite "svårare" att dricka än lite enklare. För mig som gärna njuter vin och har gjort så under lång tid, reagerar jag på ett visst sätt på den sortens vin. Medan en som, enligt post 1, troligen aldrig druckit vin, förmodligen inte kommer gilla det alls.

Om du tänkt ge bort vinet som present förstår jag att du vill kruta på lite, så att det ser lite snyggt ut. Men om det verkligen handlar om att "lura över" någon till vinets förlovade värld, tror jag inte det är priset som är faktorn. Och det säger en tvättäkta "hellre dyrt än billigt"-kille. :)

När jag lärde min fd. flickvän att dricka rött, var det Lagunilla som hon tyckte bäst om. Och den kostar runt 70 kr... Och då fick hon även jämföra med betydligt finare viner. Om nu det tillför något...

Tänkte också lite på det, att vinsmaken ändrar sig en hel del, i början är det ju de "lättdruckna" man tycker är goda.

Ignatius72
2008-07-25, 07:10
Jag köpte Marqués de Arienzo Gran Reserva (6110) och en Rocca Guicciarda Riserva 2005 (2723).
jag tänkte köpa en Amarone men min fru tyckte att det var höjden av fantasilöshet. Väl på festen höll värden ett mindre tal om hans fascination för- just det, Amarone viner.

Nitrometan
2008-07-25, 08:30
Väl på festen höll värden ett mindre tal om hans fascination för- just det, Amarone viner.

Exactly.

Gillar man italienska viner så är Amarone en höjdare.

Italienare brukar hävda att de är bäst alla kategorier - men det behöver man ju inte lyssna på.

Hoppas de blev glada för dina köp.

Klo
2008-07-25, 11:57
haha wtf klantarsel :D

hultman
2008-07-25, 12:13
Pio Cesares Barbaresco (379 spänn) är nog det mest prisvärda rödvinet på systembolaget just nu. Se till att köpa några innan jag köpt upp hela systembolagets lager ;)

Olegh
2009-11-11, 22:28
Exactly.

Gillar man italienska viner så är Amarone en höjdare.

Italienare brukar hävda att de är bäst alla kategorier - men det behöver man ju inte lyssna på.

Hoppas de blev glada för dina köp.

Bümp och angående det fetstilta:

Jag själv dricker inte vin men tänkte köpa en flaska till farsgubbens bemärkelsedag. Jag vet att han gillar rioja, men samtidigt att han inte är någon vidare kännare.
Tror ni att en Amarone ändå skulle kunna falla i god jord, så att säga?

Yes
2009-11-11, 22:45
Ja, det är ett säkert kort. Kan rekomendera en Masi Amarone Costasera, som råkar vara mitt favoritvin.

hahavaffan
2009-11-11, 22:59
Ja, det är ett säkert kort. Kan rekomendera en Masi Amarone Costasera, som råkar vara mitt favoritvin.Det dricker mina päron också ofta, så det måste vara gott. :thumbup:

Olegh
2009-11-11, 23:09
Låter kanon :) Just Masi Amarone Costasera verkar dock inte finnas tillgänglig på det lokala bolaget.

chidde
2009-11-11, 23:11
Italienare brukar hävda att de är bäst alla kategorier - men det behöver man ju inte lyssna på.


fransmän är också jäkligt duktiga på det fenomenet, och de borde man lyssna lika mycket (lite?) på


jag tänkte köpa en Amarone men min fru tyckte att det var höjden av fantasilöshet.

där måste jag hålla med din fru faktiskt, så fort sammanhanget exklusiva viner kommer på tal så ploppar amarone upp, om jag skulle gett bort vin i present så hade jag köpt nåt fint.. men som jag vet mottagaren aldrig har provat eller hört talas om. det är ju det som är kul med vin, att upptäcka nya favoritdruvor och områden etc

om du vill stanna i italien och undvika amarone kanske ett barolo-vin kan vara ett bra förslag? ta reda på lite fakta om vinet, vinmakaren etc och skriv ett trevligt kort.. => grym present :cool:

Lando
2009-11-11, 23:31
Amarone är grymt säkert kort om personen i fråga är lite ovan vid dyrare viner, mycket kraft, alkoholstarkt och stor sötma borgar för att det kommer upplevas som ett "stort vin" av många. Det har så att säga hög "freakfaktor" ;)