handdator

Visa fullständig version : Sälja datorn. Vill tömma utan att formatera. Hur?


Aeis
2008-07-22, 19:53
Ska sälja min dator och vill tömma den utan tjafset med att formatera.
Vill ej att nästa ägare ska kunna få fram vad jag har haft på datorn (dokument, bilder etc.) Har nämligen hört att även fast man kastat saker i papperskorgen går det att få fram av kunniga personer.

Någon som har tips inför försäljningen av datorn?

hahavaffan
2008-07-22, 19:54
Då plockar du ur hårddisken. Annars kan han relativt enkelt få fram dina saker.

Rokksan
2008-07-22, 20:02
Om du kör en lo-format tror jag det blir ganska svårt att återskapa gammal data.

Aeis
2008-07-22, 20:11
Om du kör en lo-format tror jag det blir ganska svårt att återskapa gammal data.

Vad är det och hur gör jag? :)

Dreas
2008-07-22, 20:23
Att få bort sakerna helt och hållet är svårt, att få sakerna att vara näst intill omöjliga att få tag på går nog. Vet dock inget bra sätt att göra det, finns så sjukt många bra recoveryprogram nuförtiden.

Trance
2008-07-22, 20:39
Man laddar hem ett program som är gjort för att ta bort filer permanent genom att skriva över datan efteråt. Finns garanterat massor och någon snäll själ kanske vet om något eller orkar gå igenom de man hittar på google och kolla om något är vettigt.

Om du nu verkligen vill ta bort dem då.

heltborta_
2008-07-22, 23:11
Hur stor är hddn?

MacGyver
2008-07-23, 00:20
Som någon skrivit innan så måste du skriva över disken med ett saneringsprogram, t ex "WipeDrive".

elo_
2008-07-23, 07:10
dariks boot and nuke (DBAN) funkar bra.

"Darik's Boot and Nuke ("DBAN") is a self-contained boot disk that securely wipes the hard disks of most computers. DBAN will automatically and completely delete the contents of any hard disk that it can detect, which makes it an appropriate utility for bulk or emergency data destruction.

DBAN is a means of ensuring due diligence in computer recycling, a way of preventing identity theft if you want to sell a computer, and a good way to totally clean a Microsoft Windows installation of viruses and spyware. DBAN prevents or thoroughly hinders all known techniques of hard disk forensic analysis."

http://dban.sourceforge.net/

för att vara HELT säker på att inget kan återskapas från hårdskivan så måste du köra en low-level format. Detta innebär att varje bit på hårdskivan skrivs över av en slumpmässig 1/0. Detta görs vanligtvis 3-4 gånger. Detta innebär förstås att du måste installera om windows efteråt.

Racso
2008-07-23, 11:15
för att vara HELT säker på att inget kan återskapas från hårdskivan så måste du köra en low-level format. Detta innebär att varje bit på hårdskivan skrivs över av en slumpmässig 1/0. Detta görs vanligtvis 3-4 gånger. Detta innebär förstås att du måste installera om windows efteråt.


Hur gör jag detta om jag jag har XP? Krävs det något program eller finns det redan i XP?

King Grub
2008-07-23, 11:42
http://hddguru.com/content/en/software/2006.04.12-HDD-Low-Level-Format-Tool/

elo_
2008-07-23, 12:08
Hur gör jag detta om jag jag har XP? Krävs det något program eller finns det redan i XP?

läs in dig på DBAN. http://dban.sourceforge.net/

tanka ner ison. bränn med t.ex. ImgBurn som ISO, boota med skivan.

i princip så körs DBAN som en linux live-cd, som man bootar maskinen med, där kör man t.ex. en three sweep DoD wipe. Ingen kommer någonsin hitta något mer på den disken. Det här är absolut det bästa sättet jag har hittat för att säkert avlägsna ALL data från hårdskivan. Igen, när du har rensat hårdskivan så måste du installera windows på nytt, eller låta köparen göra det själv.

Racso
2008-07-23, 12:23
Grymt, tack för tipsen!

Nalfaren
2008-07-24, 17:09
OBS, dessa Formaterar datorn som du inte ville.

elo_
2008-07-24, 17:19
OBS, dessa Formaterar datorn som du inte ville.

whoops.

i sanning. :em:

hur som helst, så rekommenderar jag att ALDRIG NÅGONSIN F- EVER lämna ut en begagnad hårdskiva som är oformatterad! man skall ALLTID tömma sina hårdskivor eller allra helst, inte sälja dem över huvudtaget.

Aeis
2008-07-24, 17:46
Fick just en lysade idé för att lyckas spara över de filer jag tagit bort från hårddisken.

Jag raderar allt i datorn utom en 4 GB film.
Sedan kopierar jag filmen X antal gånger tills jag fyllt upp hela hårddisken.

Då borde väll filmen sparas över de andra filerna så att de inte går att få fram igen?

WHITEFOLKS
2008-07-24, 20:05
Kör på det här istället ;)

http://www.heidi.ie/node/6