handdator

Visa fullständig version : Begränsning i mängd fettmassa en person kan tappa?


AmandaMilton
2008-07-22, 19:18
Hej!

Jag undrar om det finns någon begränsning i hur mycket en person kan tappa i ren fettmassa under en dag/vecka/månad?

Är det ngn skillnad om personen är normalviktig eller överviktig?

Säg att en person är 30kg överviktig, hur mkt, teoretiskt, skulle den personen kunna tappa?

Vadrför ges ofta rådet att en vik(fett)minskning på 0,5kg/v är lagom?

King Grub
2008-07-22, 19:20
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96477&highlight=hypophagia

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88779&highlight=hypophagia

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94059&highlight=hypophagia

AmandaMilton
2008-07-22, 19:32
Tack för trådarna !

Har jag förstått det rätt; innebär det alltså att en person med 30 kgs övervikt teoretiskt kan släppa 30*0,10gr fett= 3kg fett per dag?

King Grub
2008-07-22, 19:37
70 x 30 = 2100 kcal.

Ett kilo kroppsfett består av ca 7500 kcal.

2100 kcal är strax över 230 gram i fett räknat. 230 x 9 = 2070.

AmandaMilton
2008-07-22, 19:53
Aha! Tackar.

Nu gäller det bara att komma på sätt att förbränna så mycket också utan att överträna ;-)

A.Steinbach
2008-07-22, 19:56
Aha! Tackar.

Nu gäller det bara att komma på sätt att förbränna så mycket också utan att överträna ;-)

Och du har så mycket övervikt?

AmandaMilton
2008-07-22, 20:02
Jepp tyvärr ;( Tränar realtivt mkt (4-5ggr/v), men har har svårt att låta bli godiset. Antar att man kan säga att jag bulkar ;-) Musklerna växer iallfall. men nu ska jag göra ngt åt saken.

A.Steinbach
2008-07-22, 20:06
Jepp tyvärr ;( Tränar realtivt mkt (4-5ggr/v), men har har svårt att låta bli godiset. Antar att man kan säga att jag bulkar ;-) Musklerna växer iallfall. men nu ska jag göra ngt åt saken.

Då ska du nog se över kosten istället och inte öka träningsmängden särskilt mycket.

AmandaMilton
2008-07-22, 20:08
Det blir not lite av båda. Har börjat byta ut bröd/pasta/ris/potatis mot end grönsaker, men äter lite extra kolisar innan och efter träning. Men jag vill bränna mer också.

sweetkarolina
2008-07-23, 19:54
Jepp tyvärr ;( Tränar realtivt mkt (4-5ggr/v), men har har svårt att låta bli godiset. Antar att man kan säga att jag bulkar ;-) Musklerna växer iallfall. men nu ska jag göra ngt åt saken.

Det blir not lite av båda. Har börjat byta ut bröd/pasta/ris/potatis mot end grönsaker, men äter lite extra kolisar innan och efter träning. Men jag vill bränna mer också.

Med risk för att verka dryg, men det kanske vore bättre att byta ut godiset än potatisen? Se till att äta mat som ger bra mättnad (och då tycker iaf jag potatis mättar bättre än sallad) för att slippa bli lika sötsugen. Och blir du ändå oemotståndligt godissugen försök ersätt godiset med något som inte är lika gott, typ käka en skorpa eller nåt.

Edit: Glömde säga lycka till!!!

young_george
2008-07-23, 20:48
En del tycker att lightläsk fungerar bra när de är godissugna. Provat det?

Frukt brukar hjälpa också

AmandaMilton
2008-07-24, 09:18
Med risk för att verka dryg, men det kanske vore bättre att byta ut godiset än potatisen? Se till att äta mat som ger bra mättnad (och då tycker iaf jag potatis mättar bättre än sallad) för att slippa bli lika sötsugen. Och blir du ändå oemotståndligt godissugen försök ersätt godiset med något som inte är lika gott, typ käka en skorpa eller nåt.

Edit: Glömde säga lycka till!!!

Ja, men Det är ju en självklarhet :-) Måste bryta helt med sockret.

Och Tack för lycka till:et :-) Vågen visar -0,5kg idag

AmandaMilton
2008-07-24, 09:20
En del tycker att lightläsk fungerar bra när de är godissugna. Provat det?

Frukt brukar hjälpa också


Jag har provat Allt ;-)
Problemet som jag upptäckt är att jag är sockerkänslig så jag "går i gång" på även lightläsk och frukt. Det söta tänder mer sug efter sött. En elak cirkel.

Krisz
2008-07-24, 10:23
Jag har provat Allt ;-)
Problemet som jag upptäckt är att jag är sockerkänslig så jag "går i gång" på även lightläsk och frukt. Det söta tänder mer sug efter sött. En elak cirkel.

Har man problem med sockerberoende så är det smart att skippa lightläsk också, annars blir man ju inte av med själva "sötberoendet" även om man inte får i sig socker från lightläsk. Så det låter vettigt att hoppa över lightläsk med :thumbup:

toder
2008-07-26, 14:42
Tjena Milton!

Jag har haft samma hemska resa som dig för 2 månader sedan, och bryta en förlovning till socker är inte lätt kan jag hålla med om. Jag hadde mycket stort sug den första veckan, med följd av huvudvärk och lite lätt iriterad.
Men det kommer att gå över så att det blir okej att leva utan det,
jag slutade tvärt med sockret, men om du känner att det är för jobbigt så kan du trappa ner och hålla koll på vad du äter. En sak som funkade för mig va att köpa lite naturgodis som ersättare, även nyttiga nötter fungerar.
Men absolut bäst har frukt vart!!! fanns inget som slog det. och man blir mätt av det också.

Kämpa på så kommer det att ge resultat!

Lycka till
// Theodor