Visa fullständig version : Vispgrädde.. bra/dåligt?
Fredspipan
2008-07-22, 18:59
Har just slängt i mig en måltid på 1700kcal. 720kcal kom från 2dl grädde i såsen.
Mitt mål just nu är att gå upp ordentligt i vikt och den här energi-boosten vispgrädden ger känns väldigt praktisk.
Vispgrädde har en fetthalt på 40% och består till mesta del av mättat fett. Mättat fett har jag läst skall helst undvikas i fördel för fleromättade och enkelomättade fettsyror.
Är det värt att gå över till en fettsnålare variant(matlagningsgrädde) och få den där energiboosten från andra livsmedel?
Vill äta så optimalt som möjligt. Mättat fett är förövrigt ingenting jag får i mig i särskilt stora mängder då jag undviker kött förutom fisk och kyckling.
Fredspipan
2008-07-22, 23:50
Inga negativa hälsoeffekter av grädde alltså? :)
LunaSpice
2008-07-22, 23:54
Förvänta dig inte ett uttömmande svar efter 5 timmar...
Jag tror knappast att din diet totalförstörs av en sådan här måltid. Mättat fett är inte BARA onyttigt utan kroppen behöver det också, självklart i begränsade mängder. Du behöver inte oroa dig. :P
3.1415926535
2008-07-23, 08:13
Kroppen behöver inte alls mättat fett, eftersom den kan producera det själv från fleromättade fetter.
Hej alla, min första post här på Kolo! :)
Det börjar bli mer och mer diskussion om det mättade fettets "farlighet" numera, vissa hävdar att det inte alls är lika skadligt som man trott dvs att det inte alls ökar nivåerna av det onda kolesterolet och är dåligt för hjärtkärlhälsan.
är det inte bättre att snapsa nån bättre olja eller tillsätta mer olja i maten, raps eller olivolja kanske är en massa grädda, tror det kan vara skadligt att få i sig såna mängder mättade fetter..
Eddie Vedder
2008-07-23, 17:45
är det inte bättre att snapsa nån bättre olja eller tillsätta mer olja i maten, raps eller olivolja kanske är en massa grädda, tror det kan vara skadligt att få i sig såna mängder mättade fetter..
Stora mängder omega-6 kan säkert vara lika ill även det. Åtminstone i en dålig kvot i förhållande till omega-3.
Har just slängt i mig en måltid på 1700kcal. 720kcal kom från 2dl grädde i såsen.
Mitt mål just nu är att gå upp ordentligt i vikt och den här energi-boosten vispgrädden ger känns väldigt praktisk.
Vispgrädde har en fetthalt på 40% och består till mesta del av mättat fett. Mättat fett har jag läst skall helst undvikas i fördel för fleromättade och enkelomättade fettsyror.
Är det värt att gå över till en fettsnålare variant(matlagningsgrädde) och få den där energiboosten från andra livsmedel?
Vill äta så optimalt som möjligt. Mättat fett är förövrigt ingenting jag får i mig i särskilt stora mängder då jag undviker kött förutom fisk och kyckling.
Nötter?!
machine gun
2008-07-23, 18:16
Stora mängder omega-6 kan säkert vara lika ill även det. Åtminstone i en dålig kvot i förhållande till omega-3.
Då kan man ju välja en fettkälla som är låg på omega-6, t.ex. olivolja.
Fredspipan
2008-07-23, 18:28
Nötter?!Äter dagligen ca 30g nötter. Väger upp
balansen mellan omega-3 och omega-6 med linfröolja.
Så det dåliga med mättat fett är att det ökar risken för hjärt och kärlsjukdomar?
Vid vilka mängder bör man oroa sig? Hur stor del av fettintaget bör komma från mättat fett?
Eddie Vedder
2008-07-23, 18:34
Då kan man ju välja en fettkälla som är låg på omega-6, t.ex. olivolja.
Ja eller forstätta njuta av grädden.
machine gun
2008-07-23, 18:42
Ja eller forstätta njuta av grädden.
2 dl vispgrädde om dagen ger 80 g fett, mestadels mättat. För att få en bra fettbalans bör man äta ungefär dubbelt så mkt omättat fett (mestadels enkelomättat) som mättat, det ger totalt 240 g fett = 2160 kcal, bara från fett.
Fredspipan
2008-07-23, 18:51
2 dl vispgrädde om dagen ger 80 g fett, mestadels mättat. För att få en bra fettbalans bör man äta ungefär dubbelt så mkt omättat fett (mestadels enkelomättat) som mättat, det ger totalt 240 g fett = 2160 kcal, bara från fett.Vispgrädde innehåller 25g mättat fett per 100g. 50g mättat fett på 2dl alltså. 100g omättat fett skulle jag behöva äta för att väga upp alltså.
Det låter inte svårt. Men nu äter jag ju även smör(oftare keso dock) och ost till de 4-8mackor jag äter dagligen.
machine gun
2008-07-23, 18:53
Vispgrädde innehåller 25g mättat fett per 100g.
Du har rätt. Blir åter påmind om att tänka innan jag skriver inlägg :D
machine gun
2008-07-23, 18:55
Kan ju också tillägga att gällande rekommendationer angående fettfördelning är omdiskuterade och att vissa studier visar att mättat fett inte är skadligt. För en ung, tränande individ är det troligtvis ingen fara att äta mer mättat fett än rekommenderat. Att överdriva sitt intag åt något håll, oavsett vilket livsmedel eller näringsämne det gäller, är dock aldrig positivt. Omväxling förnöjer, så att säga.
Scratch89
2008-07-23, 19:41
Jag måste väl bara säga min åsikt också. Jag tycker att du, om du har svårt att gå upp i vikt, ser till att njuta av lite godare grejer istället. Lite glass, godis på kvällen eller liknande. Att snapsa olja och hålla på är ju verkligen skitäckligt, och att tvinga sig i trögflytande fett är nog inte bra för psyket i längden.
machine gun
2008-07-23, 19:45
Jag måste väl bara säga min åsikt också. Jag tycker att du, om du har svårt att gå upp i vikt, ser till att njuta av lite godare grejer istället. Lite glass, godis på kvällen eller liknande. Att snapsa olja och hålla på är ju verkligen skitäckligt, och att tvinga sig i trögflytande fett är nog inte bra för psyket i längden.
+1
Med ett högt energiintag har man också ett större "utrymme" för onyttigheter. Använd det!
Scratch89
2008-07-23, 19:47
+1
Med ett högt energiintag har man också ett större "utrymme" för onyttigheter. Använd det!
Jag måste bara läkna till ett intressant inlägg, med tanke på all optinoja som råder:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3078906&postcount=1219
Hoppas att KG godkänner.
Fredspipan
2008-07-23, 19:53
Jag måste väl bara säga min åsikt också. Jag tycker att du, om du har svårt att gå upp i vikt, ser till att njuta av lite godare grejer istället. Lite glass, godis på kvällen eller liknande. Att snapsa olja och hålla på är ju verkligen skitäckligt, och att tvinga sig i trögflytande fett är nog inte bra för psyket i längden.Snacka om att missuppfatta.. :laugh:
Jag tycker verkligen inte om sötsaker. Godis och glass lockar inte.
Sen innebär ju de höga sockerhalterna i den sortens föda en höjning av blodsockret vilket som jag förstått det skall leda till att man lägger på sig mer fett.
Jag får i mig extra energi genom mörk choklad, nötter och olja.
Samt även fet grädde i vissa maträtter, jag tycker att vispgrädde ger än mycket bättre konsistens än de fettsnålare. :)
Scratch89
2008-07-23, 20:21
Du tror inte att fett från grädde lätt lagras in som fett?
Fredspipan
2008-07-23, 20:24
Du tror inte att fett från grädde lätt lagras in som fett?Varför skulle fettet från grädde lagras in lättare än fett från andra livsmedel? Eller har mättat fett lättare att omvandlas till kroppsfett än andra fetter?
Omväxling förnöjer, så att säga.
Precis. Och det är här jag ofta tycker det kan dra iväg lite när det gäller att "optimera" sin kost. Äter man varierat och utan att överdriva intag av något livsmedel så ska det mycket till för att det ska bli helt galet. Är målet viktuppgång - se över den nuvarande kosthållningen och tänk på hela bilden. Vart kan man lägga till något extra? Kanske kan man omfördela det man redan äter och på så vis få plats med mer?
Genom att tänka lite mer på helheten och inte fastna i detaljer tror jag man kan komma långt. Missförstå mig inte, även jag tycker det är fantastiskt roligt att detaljstudera kosten men därmed inte sagt att det upptar all min tid. Och självklart är det av stor vikt att tänka på eventuella hälsoeffekter av det man stoppar i sig men även här finns utrymme för en och annan godbit :).
Eddie Vedder
2008-07-23, 20:32
Sen innebär ju de höga sockerhalterna i den sortens föda en höjning av blodsockret vilket som jag förstått det skall leda till att man lägger på sig mer fett.
Då har du förstått fel. Som Scratch89 säger är det främst det dietära fettet som lagras in som kroppsfett. Vidare leder även en fettrik kost till att mer dietärt fett förbränns.
Om kaloribalansen under en viss tid är negativt kommer fettförbränningen under den tiden överstiga fettinlagringen. Detta oavsett kostens fördelning (förutsatt att vi förstås håller oss inom rimliga gränser och inte teoretiserar kring totalt oväsentliga extremexempel såsom en kost som enkom består av punschpraliner och körsbärslikör;)).
Fredspipan
2008-07-23, 20:32
Precis. Och det är här jag ofta tycker det kan dra iväg lite när det gäller att "optimera" sin kost. Äter man varierat och utan att överdriva intag av något livsmedel så ska det mycket till för att det ska bli helt galet. Är målet viktuppgång - se över den nuvarande kosthållningen och tänk på hela bilden. Vart kan man lägga till något extra? Kanske kan man omfördela det man redan äter och på så vis få plats med mer?
Genom att tänka lite mer på helheten och inte fastna i detaljer tror jag man kan komma långt. Missförstå mig inte, även jag tycker det är fantastiskt roligt att detaljstudera kosten men därmed inte sagt att det upptar all min tid. Och självklart är det av stor vikt att tänka på eventuella hälsoeffekter av det man stoppar i sig men även här finns utrymme för en och annan godbit :).
Det är helheten jag tänker på. Jag vill att mitt energiintag skall ligga på +4000kcal/dag och letar sätt att på enkla sätt höja det.
I den här tråden är det grädde med hög fetthalt istället för matlagningsgrädde
mitt förslag på att enkelt höja energiintaget på flera hundra kalorier.
Just nu verkar argumenten mot vispgrädde vara obefintliga. :)
Fredspipan
2008-07-23, 20:36
Då har du förstått fel. Som Scratch89 säger är det främst det dietära fettet som lagras in som kroppsfett. Vidare leder även en fettrik kost till att mer dietärt fett förbränns.
Om kaloribalansen under en viss tid är negativt kommer fettförbränningen under den tiden överstiga fettinlagringen. Detta oavsett kostens fördelning (förutsatt att vi förstås håller oss inom rimliga gränser och inte teoretiserar kring totalt oväsentliga extremexempel såsom en kost som enkom består av punschpraliner och körsbärslikör;)).Vad är dietärt fett? Så att chockhöja insulinutsöndringen innebär inte att man lägger på sig mer fett?
Är det du säger att mängden kroppsfett som bildas enbart beror på kaloriintaget?
Äter jag 1000kcal mer än jag förbränner lägger jag på mig exakt samma fettmängd oavsett om energin kommer ifrån enbart sötsaker eller nyttig kost?
Scratch89
2008-07-23, 20:51
Vad är dietärt fett? Så att chockhöja insulinutsöndringen innebär inte att man lägger på sig mer fett?
Är det du säger att mängden kroppsfett som bildas enbart beror på kaloriintaget?
Äter jag 1000kcal mer än jag förbränner lägger jag på mig exakt samma fettmängd oavsett om energin kommer ifrån enbart sötsaker eller nyttig kost?
Dietärt fett är fett du får i dig från maten. Insulin är fettinlagrande, men det är fortfarande kaloribalansen som avgör om du går upp eller ner i vikt.
1000 kcals överskott kommer att ge samma effekt, förutsatt att resten av kosten är bra, eller åtminstone inget bara-Snickers-och-cola exempel. Såg du länken jag postade för ett par inlägg sen?
Fredspipan
2008-07-23, 20:57
Dietärt fett är fett du får i dig från maten. Insulin är fettinlagrande, men det är fortfarande kaloribalansen som avgör om du går upp eller ner i vikt.
1000 kcals överskott kommer att ge samma effekt, förutsatt att resten av kosten är bra, eller åtminstone inget bara-Snickers-och-cola exempel. Såg du länken jag postade för ett par inlägg sen?Det är inte att gå upp i vikt jag talar om utan att gå upp i vikt med så lite fettinlagring som möjligt.
Eftersom att insulin som du sade är fettinlagrande måste man ju lagra in mer fett på samma energiintag om man äter mat som utsöndrar mycket insulin än om man äter mat som inte gör det. Har jag fattat det rätt?
Jag läste att grub har konstiga matvanor. :)
Är det du säger att mängden kroppsfett som bildas enbart beror på kaloriintaget? Äter jag 1000kcal mer än jag förbränner lägger jag på mig exakt samma fettmängd oavsett om energin kommer ifrån enbart sötsaker eller nyttig kost?
Energi är energi och kan inte bara försvinna eller skapas utan vidare. Äter du ett överskott så måste det överskottet ta vägen någonstans. Ofta i form av en ökad fettinlagring = viktuppgång. Äter du ett underskott så måste detta underskott fyllas på från annan energikälla t.ex. våra kära fettceller = viktnedgång.
Scratch89
2008-07-23, 22:52
Det är inte att gå upp i vikt jag talar om utan att gå upp i vikt med så lite fettinlagring som möjligt.
Eftersom att insulin som du sade är fettinlagrande måste man ju lagra in mer fett på samma energiintag om man äter mat som utsöndrar mycket insulin än om man äter mat som inte gör det. Har jag fattat det rätt?
Jag läste att grub har konstiga matvanor. :)
Bra tråd om ämnet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270
Om du har en bra kost, och du lägger till lite godis eller vad som helst för att komma upp på ett överskott, kan du inte vara säker på om det är godiset eller kycklingfilén som ger dig ett överskott. Det är inte heller säkert om överskottet kommer att bestå av 50/50 muskler/fett, eller 20/80, om det ens kommer bli någon skillnad. Det är fortfarande storleken på överskottet som avgör hur mycket fett du lagrar in, inte vad som skapar överskottet.
Notera nu att jag pratar om hyfsat normalt ätande, och för friska människor. Diabetiker och personer med metabolt syndrom kanske inte ska börja hälla i sig sirap, men jag bortser från extremfall just nu.
Förövrigt har lösgodis inte högt GI, då det innehåller hälften fruktos. :D
Fredspipan
2008-07-23, 22:53
Dietärt fett är fett du får i dig från maten.Så eddie menar alltså att hur mycket kroppsfett man lägger på sig beror på hur mycket fett man äter?
Jag som trodde att fettinlagring beror på energiintaget. :Virro
Fredspipan
2008-07-23, 22:57
Om du har en bra kost, och du lägger till lite godis eller vad som helst för att komma upp på ett överskott, kan du inte vara säker på om det är godiset eller kycklingfilén som ger dig ett överskott. Det är inte heller säkert om överskottet kommer att bestå av 50/50 muskler/fett, eller 20/80, om det ens kommer bli någon skillnad. Det är fortfarande storleken på överskottet som avgör hur mycket fett du lagrar in, inte vad som skapar överskottet. Det är ju hela dagsintaget som avgör om det blir överskott lr inte. Jag försöker inte peka ut särskilda livsmedel som mitt energiöverskott och optimera just dem.
Det är just uppdelningen mellan fett och muskler som jag vill optimera, och eftersom att föda med hög sockerhalt utsöndrar insulin viket du sade var fettinlagrande borde ju uppdelningen bli bättre om man äter mindre socker, eller hur?
Scratch89
2008-07-23, 23:01
Det är ju hela dagsintaget som avgör om det blir överskott lr inte. Jag försöker inte peka ut särskilda livsmedel som mitt energiöverskott och optimera just dem.
Det är just uppdelningen mellan fett och muskler som jag vill optimera, och eftersom att föda med hög sockerhalt utsöndrar insulin viket du sade var fettinlagrande borde ju uppdelningen bli bättre om man äter mindre socker, eller hur?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulin
Nä, det är ju inte så det blir. Även om du lagrar in lite mer fett av just ett insulinhöjande mål, kommer du att lagra in mindre fett av ett annat mål. Om du har ett visst energiintag, kommer mängden fett att lagras in beroende på storleken av överskottet. Fettinlagring och fettförbränning sker samtidigt, hela tiden, precis som muskeluppbyggnad och nedbrytning, och det går inte att urskilja enskilda måltiders påverkan på kroppen, sett under en dag, vecka eller månad.
Sedan höjer alla livsmedel som innehåller energi (kcal, om du så vill) insulinnivåerna; grädde med lågt GI kommer bara att höja det långsammare. Insulinmängden är direkt proportionell med mängden energi; titta på en GI-kurva och se att ytan under kurvan faktiskt är lika stor, bara att hög-GI-kurvan är betydligt brantare åt båda håll.
Scratch89
2008-07-23, 23:03
Och ett inlägg till; kolhydrat lagras väldigt sällan in som kroppsfett.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3004944&postcount=17
Dock hämmar kolhydratsintaget fettförbränningen.... ;)
Som sagt tidigare; sålänge kosten i övrigt är bra, kommer inte enskilda livsmedel att påverka din kroppsammansättning nämnvärt.
Fredspipan
2008-07-23, 23:03
http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulin
Nä, det är ju inte så det blir. Även om du lagrar in lite mer fett av just ett insulinhöjande mål, kommer du att lagra in mindre fett av ett annat mål. Om du har ett visst energiintag, kommer mängden fett att lagras in beroende på storleken av överskottet. Fettinlagring och fettförbränning sker samtidigt, hela tiden, precis som muskeluppbyggnad och nedbrytning, och det går inte att urskilja enskilda måltiders påverkan på kroppen, sett under en dag, vecka eller månad.
Sedan höjer alla livsmedel som innehåller energi (kcal, om du så vill) insulinnivåerna; grädde med lågt GI kommer bara att höja det långsammare. Insulinmängden är direkt proportionell med mängden energi; titta på en GI-kurva och se att ytan under kurvan faktiskt är lika stor, bara att hög-GI-kurvan är betydligt brantare åt båda håll.Så hur snabbt insulinnivåerna höjs spelar ingen roll för fettinlagring?
Scratch89
2008-07-23, 23:04
Så hur snabbt insulinnivåerna höjs spelar ingen roll för fettinlagring?
Det är snarare så att fettförbränningen avtar, medan fettinlagringen pågår i samma takt.
EDIT: Men återigen; då kommer fettförbränningen vara större än fettinlagringen någon annan del av dagen. Under natten, t.ex.
Eddie Vedder
2008-07-24, 04:04
Så hur snabbt insulinnivåerna höjs spelar ingen roll för fettinlagring?
Du tror inte din jätteproteinrika kost utsöndrar mycket insulin?
Fredspipan
2008-07-24, 08:55
Du tror inte din jätteproteinrika kost utsöndrar mycket insulin?Hur bör man äta för att minimera utsöndringen av insulin men samtidigt ha ett stort energiintag då?
Nitrometan
2008-07-24, 09:04
Hur bör man äta för att minimera utsöndringen av insulin men samtidigt ha ett stort energiintag då?
Varför tror du att insulin är ett problem?
Fredspipan
2008-07-24, 09:08
Varför tror du att insulin är ett problem?
För att det är fettinlagrande och jag vill bygga muskler och inte fett.
Eddie Vedder
2008-07-24, 17:53
För att det är fettinlagrande och jag vill bygga muskler och inte fett.
Och vilket hormon tror du transporterar in glukos och aminosyror i dina muskelceller? Att försöka "optimera" hit och dit när man har så bristfälliga kunskaper som du gör mer skada än nytta. Det blir inte optimalt, snarare tvärtom eftersom du uppenbarligen bara fått för dig saker som inte stämmer men som du lever efter ändå.
Fredspipan
2008-07-24, 18:11
Och vilket hormon tror du transporterar in glukos och aminosyror i dina muskelceller? Att försöka "optimera" hit och dit när man har så bristfälliga kunskaper som du gör mer skada än nytta. Det blir inte optimalt, snarare tvärtom eftersom du uppenbarligen bara fått för dig saker som inte stämmer men som du lever efter ändå.Verkligen? Så att undvika sötsaker och onyttigheter gör mer skada än nytta? Okej. :(
Eddie Vedder
2008-07-24, 18:19
Verkligen? Så att undvika sötsaker och onyttigheter gör mer skada än nytta? Okej. :(
Nej vart skrev jag det?
Fredspipan
2008-07-24, 18:24
Nej vart skrev jag det?
jag skrev att jag undviker sliskiga livsmedel med höga sockerhalter för att det är dåligt för blodsockret. Då attackera du min kompetens.
Eddie Vedder
2008-07-24, 18:32
jag skrev att jag undviker sliskiga livsmedel med höga sockerhalter för att det är dåligt för blodsockret. Då attackera du min kompetens.
Jag har inte attackerat dig. Varför larvar du dig och påstår att jag säger saker som jag inte säger? Det är väl knappast en "attack" att fråga om vad du tror att proteinrik kost påverkar insulinet?
Du har ju en uppenbart ogundad insulinskräck. Jag undrar varför helt enkelt. Och bvarför skulle det som inte lider av någon metabol defekt och dessutom tränar hårt oroa dig så över grädde och blodsockerreglering.
Din glukostolernas och din insulinkänslighet är med största sannolikhet alldeles utmärkt. Du äter nyttigt och du är fysiskt aktiv. Dina kostkunskaper är tydligt bristfälliga men varför du tar det som en attack förstår jag inte.
Fredspipan
2008-07-24, 18:36
Jag har inte attackerat dig. Varför larvar du dig och påstår att jag säger saker som jag inte säger? Det är väl knappast en "attack" att fråga om vad du tror att proteinrik kost påverkar insulinet?
Du har ju en uppenbart ogundad insulinskräck. Jag undrar varför helt enkelt. Och bvarför skulle det som inte lider av någon metabol defekt och dessutom tränar hårt oroa dig så över grädde och blodsockerreglering.
Din glukostolernas och din insulinkänslighet är med största sannolikhet alldeles utmärkt. Du äter nyttigt och du är fysiskt aktiv. Dina kostkunskaper är tydligt bristfälliga men varför du tar det som en attack förstår jag inte.En proteinrik kost påverkar säkert insulinet. Men blir den sammanlagda insulinutsöndringen större eller mindre om man lägger till ytterligare insulinutsöndrande livsmedel?
Eddie Vedder
2008-07-24, 18:41
Men blir den sammanlagda insulinutsöndringen större eller mindre om man lägger till ytterligare insulinutsöndrande livsmedel?
Större
Fredspipan
2008-07-24, 18:50
Störrealltså är det bäst att inte äta livsmedel med höga sockerhalter. Nu kan ni sluta argumentera.
Eddie Vedder
2008-07-24, 18:53
alltså är det bäst att inte äta livsmedel med höga sockerhalter. Nu kan ni sluta argumentera.
Vad har det med saken att göra? Sockerrika produkter är inte bra nej. Men inte p.g.a. av insulinsvaret som sådant. Vad har t.ex. rent strösocker för II jämfört med vasslepulver du som vet?
Och ditt resonemang faller ju helt eftersom du förtsätter att spinna vidare på din ogrundade insulinskräck. Att be andra sluta argumentera bara för att man (som du) inte har ett dugg att komma med är ju ganska löjligt i en diskussion.
Fredspipan
2008-07-24, 18:59
Vad har det med saken att göra? Sockerrika produkter är inte bra nej. Men inte p.g.a. av insulinsvaret som sådant. Vad har t.ex. rent strösocker för II jämfört med vasslepulver du som vet?
Och ditt resonemang faller ju helt eftersom du förtsätter att spinna vidare på din ogrundade insulinskräck. Att be andra sluta argumentera bara för att man (som du) inte har ett dugg att komma med är ju ganska löjligt i en diskussion.Jag menade givetvis att sluta argumentera för att jag lika gärna kan äta produkter som innehåller socker.
Vad är II för något och varför skulle jag veta något om vasslepulver?
Jag är inte rädd för insulin, jag äter dock hellre nötter och olja istället för socker just för att socker ökar insulinutsöndringen vilket som tidigare nämnts är fettinlagrande.
Eddie Vedder
2008-07-24, 19:07
Jag är inte rädd för insulin, jag äter dock hellre nötter och olja istället för socker just för att socker ökar insulinutsöndringen vilket som tidigare nämnts är fettinlagrande.
De här två känns ganska motsägelsefulla. Du är inte rädd för insulinet men du undviker vissa livsmedel jusrt p.g.a. insulinutsöndring.
Och som sagt, det är ju OBEFOGAT. Det finns flera anledningar till att undvika alltför mycket socker men det har främst att göra med dess näringslöshet samt med fruktosens negativa metabola påverkan. Inte insulinutsöndringen som sådan. Det verkar som om du VÄGRAR läsa vad jag skriver.
Jag har aldrig ens nämnt socker, förstår inte varför du började snacka om det.:confused: Det jag vände mig emot var dina påståenden om insulinets effekt och egenskaper som du verkar ha feltolkat väldigt. Och så börjar du mala på om socker hit och dit.
Jag menade givetvis att sluta argumentera för att jag lika gärna kan äta produkter som innehåller socker.
Ja det är klart du kan. Och se en sådan här diskussion som något att lära ifrån istället för att ta det som en attack på dig som person.
Varför ställer man en fråga om man redan bestämt sig för vilket svar man vill ha?
Vad är II för något...?
II är insulinindex. Sök lite på forumet och förundras över vad du hittar...
Världen är inte så enkel:(
Fettet kommer att göra din insulinkänslighet sämre.
Fredspipan
2008-07-26, 15:49
Världen är inte så enkel:(
Fettet kommer att göra din insulinkänslighet sämre.
Så för att få så bra insulinkänslighet så ska man hålla sig till en lågfettskost?
Eddie Vedder
2008-07-26, 16:37
Så för att få så bra insulinkänslighet så ska man hålla sig till en lågfettskost?
Nej definitivt inte.
En välbalanserad kost i kombination med fysisk aktivitet samt att du håller vikten är betydligt mer värdefullt. Du som tränar så bra behöver som sagt inte oroa dig om inte hereditet för insjuknande i t.ex. diabetes föreligger från början.
Fredspipan
2008-07-26, 17:35
Nej definitivt inte.
En välbalanserad kost i kombination med fysisk aktivitet samt att du håller vikten är betydligt mer värdefullt. Du som tränar så bra behöver som sagt inte oroa dig om inte hereditet för insjuknande i t.ex. diabetes föreligger från början.Jag håller inte vikten. :)
Eddie Vedder
2008-07-26, 18:02
Jag håller inte vikten. :)
Då är det i såna fall mindre gynnsamt än om du skulle undvika fett. Men jag ser fortfarande inte anledningen till att du resonerar som om du vore en inaktiv 50-åring i riskzonen för metabolt syndrom och vägrar ta till dig allt som skrivs. Du är frisk och tränande och ung. Varför inte glädjas över det värdefulla du gör för din kropp snarare än att gräva ner sig i saker du fått för dig är dåligt?
Angående lågfettkost och glukostolerans/insulinkänslighet:
Conclusion: These data suggest that diets lower in carbohydrate and higher in fat and protein do not increase the risk of type 2 diabetes in women. In fact, diets rich in vegetable sources of fat and protein may modestly reduce the risk of diabetes.
Low-carbohydrate-diet score and risk of type 2 diabetes in women. Am J Clin Nutr. 2008; 87: 339-346.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/87/2/339
Background: The effect of dietary fat and carbohydrate on glucose metabolism has been debated for decades.
Objective: The objective was to compare the effect of 3 ad libitum diets, different in type and amount of fat and carbohydrate, on insulin resistance and glucose tolerance subsequent to weight loss.
Design: Forty-six nondiabetic, obese [mean (±SEM) body mass index (in kg/m2): 31.2 ± 0.3] men (n = 20) and premenopausal women (n = 26) aged 28.0 ± 0.7 y were randomly assigned to 1 of 3 diets after 8% weight loss: 1) MUFA diet (n = 16): moderate in fat (35–45% of energy) and high in monounsaturated fatty acids (>20% of energy); 2) LF diet (n = 18): low-fat diet (20–30% of energy), and 3) control diet (n = 12): 35% of energy as fat (>15% of energy as saturated fatty acids). Protein accounted for 15% of energy in all 3 diets. A 2-h oral-glucose-tolerance test (OGTT) was performed before and after the 6-mo dietary intervention. All foods were provided by a purpose-built supermarket.
Results: After 6 mo, the MUFA diet reduced fasting glucose (–3.0%), insulin (–9.4%), and the homeostasis model assessment of insulin resistance score (–12.1%). Compared with the MUFA diet, the control diet increased these variables [1.4% (P = 0.014), 21.2% (P = 0.030), and 22.8% (P = 0.015), respectively], as did the LF diet [1.4% (P = 0.090), 13.1% (P = 0.078), and 15.5% (P = 0.095), respectively]. No significant group differences were detected in glucose or insulin concentrations during the OGTT, in the Matsudas index, in body weight, or in body composition.
Conclusion: A diet high in monounsaturated fat has a more favorable effect on glucose homeostasis than does the typical Western diet in the short term and may also be more beneficial than the official recommended low-fat diet during a period of weight regain subsequent to weight loss.
Comparison of the effects on insulin resistance and glucose tolerance of 6-mo high-monounsaturated-fat, low-fat, and control diets. Am J Clin Nutr. 2008; 87: 855-862
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/4/855?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=fat+insulin+resistance&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.