handdator

Visa fullständig version : Deffad men ändå stor mage??


Barbastark
2008-07-22, 16:25
Tjena!

Det är en sak med min fysik som jag funderar lite på. Det är att jag är hyfsat deffad, 7-8% underhudsfett, 13,5% kroppsfett och har ett väl deffinierat "6-pack". Men saken är den att jag har en ganska stor mage. Den putar ut över bröstet och ser ganska stor ut.

Känns inte som att den skulle bli mindre även om jag minskade ännu mer i fettmängd.

Jag äter ganska mycket med tanke på att jag tränar och så men inte överdrivet. Äter ca 4 ggr/per dag. Dock just målet efter träningen så brukar jag trycka tills jag är helt proppmätt.

Så ser mina matvanor ut.

Någon som vet vad detta beror på och hur jag kan få en smalare mage? Jag vill ju ha en slimmad midja där bröstet är större än magen och att det inte ser "putigt" ut..

Käkar heller inga "otillåtna medel"

lectris
2008-07-22, 16:29
-fett runt organen?
-svaga muskler som ger en putande mage?
-stort tarmpaket? (eh)
-väldigt små bröst?

bara gissningar från min sida :) svårt att avgöra, folk är byggda på olika sätt helt enkelt. På längre sikt, bygg upp bröst/axel/rygg/benmuskulaturen för att ge en ilussion av smalare midja.

Barbastark
2008-07-22, 16:35
-fett runt organen?
-svaga muskler som ger en putande mage?
-stort tarmpaket? (eh)
-väldigt små bröst?

bara gissningar från min sida :) svårt att avgöra, folk är byggda på olika sätt helt enkelt. På längre sikt, bygg upp bröst/axel/rygg/benmuskulaturen för att ge en ilussion av smalare midja.

A jag har inte jätte kraftig bröst muskulatur och axlar. Så kan ju vara det. Men Tänkte även på om det kan vara sättet jag äter på. Att magen töjer ut sig själv om man äter stora portioner. Kanske funkar bättre om man äter fler och mindre portioner?

Pejij
2008-07-22, 16:37
-fett runt organen?
-svaga muskler som ger en putande mage?
-stort tarmpaket? (eh)
-väldigt små bröst?

bara gissningar från min sida :) svårt att avgöra, folk är byggda på olika sätt helt enkelt. På längre sikt, bygg upp bröst/axel/rygg/benmuskulaturen för att ge en ilussion av smalare midja.

Vilka muskler gör det?

Whistler
2008-07-22, 16:56
Ostretchade höftböjare kan ge överdriven svank, som i sin tur gör att magen ser större ut. Har du kollat kurvaturen på ryggraden?

Animalistic
2008-07-22, 17:05
ändra ställningen? eller alltså, in med magen & ut med bröstet och upp med hakan :D

TylerDurden84
2008-07-22, 17:50
Vilka muskler gör det?

Främst core-muskulaturen

Pejij
2008-07-22, 18:48
Främst core-muskulaturen

Och hur tränar man den?

Spacmec
2008-07-22, 19:53
Jag "lider" också av putande mage. Har länge varit på jakt på vad som kan rätta till felet.

Coreträning alltså, har googlat runt lite och får mest träffar på att det är plankan som gäller. Kommentarer på det?

Och strechta den berömda höftböjaren, vilket jag är dålig på, får helt enkelt lära mig :)

Är det varje dags-övningar/strechning eller är det några dagars vila mellan som gäller?

TylerDurden84
2008-07-23, 15:11
Och hur tränar man den?

Core-träning:smash:

Om man förenklar det så tränar man magen ur olika vinklar (magen har flera lager som stabiliserar dig i stort sätt alla övningar du utför på ett gym som även har i uppgift att hålla dina tarmar mm på plats). En del tror magmuskulaturen består av ett 6-pack och 2 sidomagmuskler, men det är inte hela sanningen.

Man kan ha hjälp av olika redskap så som bollar. Det finns obegränsat med övningar. Tror säkert man kan googla fram några!

Mega_man1000
2008-07-23, 16:09
men är inte "core" träning också träning för ländryggen?

Tolkia
2008-07-23, 16:29
Jag tror att "core" egentligen syftar på hela paketet som s.a.s. omger och håller upp ryggraden. Man pratar också om bålstabilitetsträning.

Exempel på övningar finns t.ex. här (många av övningarna fungerar även utan boll): www.balansboll.nu

Hemi
2008-07-23, 17:10
Det brukar vara lite åsikter om vad som är en "naturlig" hållning.

Bara för att man kämpar lite med musklerna så blir det "onaturligt".

Ett annat exempel: Träning och muskler är onaturligt bara för att man är "född till en huggorm". Det "naturliga" tillståndet blir således att sitta framför TV-n med en öl och skall inte ändras. Går man omkring som en hösäck så är det ens "naturliga" hållning.

Vad jag vill komma fram till lite komplicerat är att man måste sträcka lite på sig när man går och står. Det räcker inte med enbart träningen. Gymnaster får träna på sådana saker hela tiden, likaså gravida kvinnor, när magen börjar bli tung och putar ut.

Efter ett tag vänjer man sig vid det som var så svårt i början, att stabilisera kroppen i vardagen och hållningen blir "naturlig". Finns recept på hur man skall hålla uppe kroppen. Det tenderar att rulla in höften en aning så att magen inte hänger ut lika mycket.

TylerDurden84
2008-07-24, 12:12
Jag tror att "core" egentligen syftar på hela paketet som s.a.s. omger och håller upp ryggraden. Man pratar också om bålstabilitetsträning.


Ja


Det brukar vara lite åsikter om vad som är en "naturlig" hållning.

Bara för att man kämpar lite med musklerna så blir det "onaturligt".

Ett annat exempel: Träning och muskler är onaturligt bara för att man är "född till en huggorm". Det "naturliga" tillståndet blir således att sitta framför TV-n med en öl och skall inte ändras. Går man omkring som en hösäck så är det ens "naturliga" hållning.

Vad jag vill komma fram till lite komplicerat är att man måste sträcka lite på sig när man går och står. Det räcker inte med enbart träningen. Gymnaster får träna på sådana saker hela tiden, likaså gravida kvinnor, när magen börjar bli tung och putar ut.

Efter ett tag vänjer man sig vid det som var så svårt i början, att stabilisera kroppen i vardagen och hållningen blir "naturlig". Finns recept på hur man skall hålla uppe kroppen. Det tenderar att rulla in höften en aning så att magen inte hänger ut lika mycket.

Precis.. att försöka få in vanan att gå med "stolt/bra" hållning är mycket viktigt och som många slarvar med.

Masdonne
2008-07-26, 00:21
Tjena!

Det är en sak med min fysik som jag funderar lite på. Det är att jag är hyfsat deffad, 7-8% underhudsfett, 13,5% kroppsfett och har ett väl deffinierat "6-pack". Men saken är den att jag har en ganska stor mage. Den putar ut över bröstet och ser ganska stor ut.

Känns inte som att den skulle bli mindre även om jag minskade ännu mer i fettmängd.

Jag äter ganska mycket med tanke på att jag tränar och så men inte överdrivet. Äter ca 4 ggr/per dag. Dock just målet efter träningen så brukar jag trycka tills jag är helt proppmätt.

Så ser mina matvanor ut.


Någon som vet vad detta beror på och hur jag kan få en smalare mage? Jag vill ju ha en slimmad midja där bröstet är större än magen och att det inte ser "putigt" ut..

Käkar heller inga "otillåtna medel"

Du lider nog av samma problem som jag.

Utskjutande revben. Oavsett hur smal eller mycket magmuskler jag har kommer jag ha en utskjutande mage. Titta på dig själv, kan det vara revbenen?