Duffman
2008-07-22, 16:20
Min Archos 504 dog i veckan. Jag har 80gb modellen och den har används ganska sparsamt och har alltid stått i dockningsstationen bredvid stereon. Då den var dyr har jag vårdat den som ett barn och knappt använt den på fältet så att säga. Den har i 14 månader stått vid stereon och spelat musik. Det sprakade till i den och sedan dog den. Jag vet säkert att det är hårddisken som pajat och det är ju ett allvarligt fel som jag knappast tror att Archos kan laga. Det enda alternativet som jag ser det är att de byter ut den. Jag köpte den på nätet av mp3player.de.
jag pratade med min konsumentvägledare och hon ansåg att det är 2 års garanti på hemelektronik men att det kan bero lite på tillverkaren hur det är med det. På Archos sajt tror jag det står att de har endast 1 års garanti men jag vet inte om det ställer eller om de är skyldiga att följa konsumentköpslagen.
Jag mailade mp3-player.de och skickade med kvitto och nödvändiga uppgifter. Fick svar efter 1 dag att Archos bara har 1 års garanti på deras produkter och att om den ska lagas så kommer det att kosta muchos dineros typ men att jag kan kontakta Archos Tyskland för reparation. Jag är rätt sur att en firma bara erbjuder 1 års garanti, det är ju en hårddisk iden och med tanke på att jag skött den exemplariskt tycker jag det är jävligt surt att behöva köpa en ny.
Vad tror ni? Har jag nån chans att få den utbytt eller reparerad eller kan Archos göra som de vill i det här fallet?
Jag kan ju viska lite i örat på dem att jag är journalist (sant) samt att tidningen tänker göra ett reportage om hur företag följer sina egna regler, men jag vet inte om det kan stärka mina chanser. Sen finns det ju nåt som heter Goodwill, men det kanske franska Archos inte vet vad det är.
Hur hade ni gjort? Tacksam för svar och tips. Imorron ringer jag Konsument-Europa men jag vill gärna ha lite feed här först.
jag pratade med min konsumentvägledare och hon ansåg att det är 2 års garanti på hemelektronik men att det kan bero lite på tillverkaren hur det är med det. På Archos sajt tror jag det står att de har endast 1 års garanti men jag vet inte om det ställer eller om de är skyldiga att följa konsumentköpslagen.
Jag mailade mp3-player.de och skickade med kvitto och nödvändiga uppgifter. Fick svar efter 1 dag att Archos bara har 1 års garanti på deras produkter och att om den ska lagas så kommer det att kosta muchos dineros typ men att jag kan kontakta Archos Tyskland för reparation. Jag är rätt sur att en firma bara erbjuder 1 års garanti, det är ju en hårddisk iden och med tanke på att jag skött den exemplariskt tycker jag det är jävligt surt att behöva köpa en ny.
Vad tror ni? Har jag nån chans att få den utbytt eller reparerad eller kan Archos göra som de vill i det här fallet?
Jag kan ju viska lite i örat på dem att jag är journalist (sant) samt att tidningen tänker göra ett reportage om hur företag följer sina egna regler, men jag vet inte om det kan stärka mina chanser. Sen finns det ju nåt som heter Goodwill, men det kanske franska Archos inte vet vad det är.
Hur hade ni gjort? Tacksam för svar och tips. Imorron ringer jag Konsument-Europa men jag vill gärna ha lite feed här först.