handdator

Visa fullständig version : Canon EOS 40D vs Nikon D80


melancoolio
2008-07-22, 15:58
Syrran ska till staterna och jag är sugen på att köpa systemkamera. Egentligen är väl en Nikon D80 mer min prisklass men en Canon 40D kostar inte så jättemycket mer där.

Vilken ska man välja? Har aldrig haft en systemkamera innan.

Gärna tips!

Jay-Z
2008-07-22, 16:04
D40? :)

melancoolio
2008-07-22, 16:47
D40? :)

Är sugen på ett steg upp från den. Om du menar Nikon D40! :)

D80 är faktiskt inte så mycket dyrare i USA än D40. Sen är Canon EOS 40D det mest prisvärda om man kollar hur mycket billigare man få den än här. Fast jag vet inte om jag behöver en bättre kamera än Nikon D80?

Vore kul att veta vad som skiljer dom åt och varför man kanske ska lägga en 1500kr mer på en Canon EOS 40D. Följer med ett 18-55mm Nikon D80 och ett 28-155mm till Canon kameran.

Får jag inga tips kanske jag skiter i att köpa någon men jag är sugen på att skaffa mig en hobby så jag kanske chansar rakt av!

Whistler
2008-07-22, 16:54
Som jag har förstått det så är 40D det bästa du kan få efter Nikon D300 om man inte ska gå upp på superproffsjättefetmakamerorna.

Jag älskar (med) min 40D. Den är min baby.

melancoolio
2008-07-22, 17:01
Som jag har förstått det så är 40D det bästa du kan få efter Nikon D300 om man inte ska gå upp på superproffsjättefetmakamerorna.

Jag älskar (med) min 40D. Den är min baby.

Canonkameran verkar riktigt fin. Är mest om det är värt 2000kr mer för det kitet än Nikon D80 kitet :confused:

Jorgen
2008-07-22, 17:13
Canonkameran verkar riktigt fin. Är mest om det är värt 2000kr mer för det kitet än Nikon D80 kitet :confused:

Jag skulle ju säga ja. Men sen fotar jag med Canon också, och har inte provat någon av dom, men enligt dom tester jag läst så är det Canon som gäller i detta fallet. Kitobjektiven som medföljer är inga superobjektiv direkt, Nikons är något bättre än Canons dock. Men marknaden för objektiv leder Canon stort, dom har ett mycket bredare urval där.

hahavaffan
2008-07-22, 18:00
Som fanboy säger jag klart Canon. Större utbud, speciellt på begagnat.

melancoolio
2008-07-22, 18:46
Att Canonkameran är bättre det tar jag för givet med tanke på prisskillnaden. Skiljer ju rejält på priset på dom här i sverige!

Vi får se hur jag gör. Nu fick jag beslutsångest :Virro Det som är bra med Canon för mig är att jag förmodligen får låna objektiv från fotolabbet på jobbet. :thumbup:

Jorgen
2008-07-22, 18:49
Vi får se hur jag gör. Nu fick jag beslutsångest :Virro Det som är bra med Canon för mig är att jag förmodligen får låna objektiv från fotolabbet på jobbet. :thumbup:

Då tycker jag valet är väldigt lätt.

Kurash
2008-07-22, 19:00
Men marknaden för objektiv leder Canon stort, dom har ett mycket bredare urval där.

Vad saknar du för objektiv till Nikonsystemet?

victor_n
2008-07-22, 20:36
Canon all the way<--- canon användare hehe:thumbup:

LSR
2008-07-22, 21:07
Lägg dina pengar på en D80 och köp till Nikons 18-200vr objektiv. Är själv mkt nöjd ägare och behöver aldrig byta objektiv längre.

melancoolio
2008-07-24, 10:21
Tack för tipsen. Kollade lite priser nu och tyckte inte det var så mycket billigare i USA! Är det värt att köpa där och spara några tusenlappar och sen va "utan" garanti?

Iaf så är nog Nikon bättre för mig då jag inte är nått proffs. Canon kameran är väl lite mer en semiproffskamera och Nikon kamera mer åt amatörhållet.

Vi får se hur jag gör. Syrran åker i morgon och just nu känns det ytterst tveksamt att jag ens köper en kamera. Fan att man är från Småland :D

melancoolio
2008-07-24, 10:44
Bara därför damp det precis nu ner ett ok erbjudande på Nikon D80 på expert genom brevinkastet! :MrT:

kohai
2008-07-24, 10:54
Canon har ett större utbud av begagnade objektiv.

Ska själv till staterna i höst, tänkte i samma tankegångar tills jag upptäckte att Canon inte har världsgaranti utan den gäller bara Canon i USA.

Blir jävligt bökigt att hålla på att skicka kameran till staterna om den pajjar.


Sen slog jag det helt ur hågen och bestämde mig för att köpa en G9 istället...

Tror att det räcker och blir över för mig iaf.

Har du kollat på cyberfoto?

Kurash
2008-07-24, 11:54
Canon har ett större utbud av begagnade objektiv.


Återigen; Vad är det ni saknar på objektivsidan hos nikonsystemet? Jag har jämfört begagnatutbudet sen jag köpte min D70 för typ 4-5 år sen, och jag hittar i stort sett ingen skillnad alls mellan Canon och Nikon. Har ni någon sida med statistik som jag inte vet om?
Det råder knappast någon brist på begagnade eller nya objektiv till varken Canon eller Nikon.

Per B
2008-07-24, 12:08
Syrran ska till staterna och jag är sugen på att köpa systemkamera. Egentligen är väl en Nikon D80 mer min prisklass men en Canon 40D kostar inte så jättemycket mer där.

Vilken ska man välja? Har aldrig haft en systemkamera innan.

Gärna tips!

Jag köpte en Nikon D40 för 3000 kr för några månader, och det är min första systemkamera. Vilket otroligt lyft jämfört med att fotografera med kompaktkamera! :thumbup: Jag kan rekommendera D40 till alla: den kanske duger åt dig också?

Vill du ändå ha en D80 så ryktas det väl om att Nikon kommer att lansera efterföljaren till den (D90?) nu till hösten, och då kommer *kanske* D80 att reas ut. Detta är inte säkert dock eftersom Nikon knappast vill konkurrera med sig själv och sitt övriga sortiment. Med D40 är ju situationen annorlunda.

mela
2008-07-24, 13:01
Jag har visserligen aldrig använt mig utav Canon, men har en Nikon D70 själv och måste säga att den är otroligt lätthanterlig och lätt att lära sig. Enkel och lättförståelig meny.

Jag älskar min Nikon och skulle aldrig få för mig att byta ner mig till en Canon.

Jorgen
2008-07-24, 13:08
Jag har visserligen aldrig använt mig utav Canon, men har en Nikon D70 själv och måste säga att den är otroligt lätthanterlig och lätt att lära sig. Enkel och lättförståelig meny.

Jag älskar min Nikon och skulle aldrig få för mig att byta ner mig till en Canon.

:confused:

Som vanligt när det kommer till kameror så är folk blinda. :)
Fotar man Nikon rekomenderar man Nikon, fotar man Canon rekomenderar man Canon. Mycket ovanligt att det inte är så.


Kurash: Efter vad jag har sett så finns det fler begagnade objektiv till Canon än Nikon.

mela
2008-07-24, 13:12
:confused:

Som vanligt när det kommer till kameror så är folk blinda. :)
Fotar man Nikon rekomenderar man Nikon, fotar man Canon rekomenderar man Canon. Mycket ovanligt att det inte är så.


Det var en viss ironi som förmodligen inte framgick.

melancoolio
2008-07-24, 17:34
Jo jag har kikat runt lite på cyberphoto. En G9 är inget för mig. Jag vill ha möjligheten att byta objektiv osv för olika sorters bilder osv.

Sen kanske Nikon har en D90 på gång men vad kommer den kosta när den lanseras? Finns ganska bra deal på D80 redan nu tror jag, lite därför jag börjat titta på den. Den har ganska mycket bättre autofokus jämfört med D40?

Nu när jag kikat runt lite så blir jag tokig på objektiv! Känns som att det är enklare att hitta prisvärda objektiv till Nikon! Eller är jag helt ute och cyklar?

melancoolio
2008-07-27, 14:54
Lutar åt Nikon nu faktiskt. Är ju kul att ha egna objektiv och inte behöv låna från jobbet ;)

Får Nikon D80 med två helt ok objektiv för 6500kr. Nästan vad jag får ge för enbart huset till Canon. Nikon kanske dessutom passar en amatör som mig bättre med!

Gör jag bort mig?

hahavaffan
2008-07-27, 14:57
Lutar åt Nikon nu faktiskt. Är ju kul att ha egna objektiv och inte behöv låna från jobbet ;)

Får Nikon D80 med två helt ok objektiv för 6500kr. Nästan vad jag får ge för enbart huset till Canon. Nikon kanske dessutom passar en amatör som mig bättre med!

Gör jag bort mig?Det är ju en extremt fet fördel att kunna låna från jobbet, enligt mig. Sen är de precis lika lätta/svåra för en nybörjare.

melancoolio
2008-07-27, 15:04
Det är ju en extremt fet fördel att kunna låna från jobbet, enligt mig. Sen är de precis lika lätta/svåra för en nybörjare.

Jo det är iof sant. Men jag vet inte riktigt hur det ligger till om jag exempelvis åker på semester i några veckor... Får jag låna så länge osv...tyvärr så tror jag inte detl Så det är både bra och dåligt det där med att låna objektiv!

Priset är väl ganska ok iaf. Grejerna skulle nog gå på mellan 10-12.000 hemma i sverige.

hahavaffan
2008-07-27, 15:13
Jo det är iof sant. Men jag vet inte riktigt hur det ligger till om jag exempelvis åker på semester i några veckor... Får jag låna så länge osv...tyvärr så tror jag inte detl Så det är både bra och dåligt det där med att låna objektiv!

Priset är väl ganska ok iaf. Grejerna skulle nog gå på mellan 10-12.000 hemma i sverige.Nä självklart ska du ha egna objektiv också. Men det är alltid smidigt att kunna låna t.ex. ett fett teleobjektiv om du iväg över dagen och göra nåt speciellt.

dam00r
2008-07-27, 15:15
1. Canon eos 40D är en bättre kamera än Nikon D80
2. Objektiven är billigare till Canon

Jorgen
2008-07-27, 17:21
Lutar åt Nikon nu faktiskt. Är ju kul att ha egna objektiv och inte behöv låna från jobbet ;)

Får Nikon D80 med två helt ok objektiv för 6500kr. Nästan vad jag får ge för enbart huset till Canon. Nikon kanske dessutom passar en amatör som mig bättre med!

Gör jag bort mig?
Nej, det gör du absolut inte. Känner du att en Nikon passar dig bättre så är det valet du skall göra. Det är en av dom viktigaste sakerna, att kameran passar användaren.
Varför inte gå till en fotoaffär och känna på dom båda modellerna, se hur menyerna funkar och hur knapparna sitter på dom båda.

melancoolio
2008-07-27, 17:34
1. Canon eos 40D är en bättre kamera än Nikon D80
2. Objektiven är billigare till Canon

Jo att Canon är bättre förstår jag och därmed kostar den lite mer och väger lite mer.

Är objektiven verkligen billigare till Canon? Tips på nått bra objektiv?

melancoolio
2008-07-27, 17:35
Nej, det gör du absolut inte. Känner du att en Nikon passar dig bättre så är det valet du skall göra. Det är en av dom viktigaste sakerna, att kameran passar användaren.
Varför inte gå till en fotoaffär och känna på dom båda modellerna, se hur menyerna funkar och hur knapparna sitter på dom båda.

Ska försöka hinna in i en affär i morgon och kolla och klämma lite :)

melancoolio
2008-07-27, 17:41
Nä självklart ska du ha egna objektiv också. Men det är alltid smidigt att kunna låna t.ex. ett fett teleobjektiv om du iväg över dagen och göra nåt speciellt.

Du har en poäng där. Ska börja kika lite på nått objektiv syrran kan köpa med hem. Vill iaf ha två st egna till att börja med.

melancoolio
2008-07-30, 14:58
Sket i att jag är en smålänning och det blev en Kanon kamera. Nu laddas batteriet och snart så går jag ut i solen och läser manualen för att senare träffa upp en kompis som vet hur man startar kameran :cool: