handdator

Visa fullständig version : Tillväxthormonsvar på olika träningsformer.


King Grub
2008-07-22, 11:51
Exercise is a potent stimulus for growth hormone (GH) release, although aging appears to attenuate this response. The aim of this study was to investigate GH responses to different exercise stimuli in young and early middle-aged men. Eight men aged 18-25 y and 8 men aged 40-50 y completed 3 trials, at least 7 days apart, in a random order: 30 s cycle-ergometer sprint (sprint), 30 min resistance exercise bout (resistance), 30 min cycle at 70% maximal oxygen consumption (endurance). Blood samples were taken pre-, during, and post-exercise, and area under the GH vs. time curve was calculated for a total of 120 min. Mean blood lactate concentrations and percentage heart rate maximum at which the participants were working were not different between groups in any of the trials. In both groups, blood lactate concentrations were significantly lower in the endurance trial than in the sprint and resistance trials. There were no significant differences in resting GH concentration between groups or trials. GH AUC was significantly greater in the young group than the early middle-aged group, in both sprint (531 (+/-347) vs. 81 (+/-54) microg.L-1 per 120 min, p = 0.003) and endurance trials (842 (+/-616) vs. 177 (+/-137) microg.L-1 per 120 min, p = 0.010). Endurance exercise elicits a greater GH response than sprint and resistance exercise; however, aging per se, factors associated with aging, or an inability to achieve a sufficient absolute exercise intensity results in a smaller GH response to an exercise stimulus in early middle-aged men.

Appl Physiol Nutr Metab. 2008 Aug;33(4):706-12. Growth hormone responses to 3 different exercise bouts in 18- to 25- and 40- to 50-year-old men.

Marcs
2008-07-22, 12:11
Intressant! Tack så mycket!:)

Mega_man1000
2008-07-22, 17:43
så uthållighets sporter ger ett bättre testo svar än de andra? förklara snälla:)

King Grub
2008-07-22, 17:47
Testosteron och tillväxthormon är inte samma sak.

King Grub
2008-09-11, 10:18
Obesity attenuates spontaneous GH secretion and the GH response to exercise. Obese individuals often have low fitness levels, limiting their ability to complete a typical 30-min bout of continuous exercise. An alternative regimen in obese subjects may be shorter bouts of exercise interspersed throughout the day.

Objective: To examine whether intermittent and continuous exercise interventions evoke similar patterns of 24-h GH secretion, and whether responses are attenuated in obese subjects or affected by gender.

Design: This was a repeated-measures design in which each subject served as his own control. Setting: This study was conducted at the University of Virginia GCRC.

Subjects: Subjects were healthy nonobese (n=15) and obese (n=14) young adults.

Interventions: Subjects were studied over 24-h at the GCRC on three occasions: control, one 30-min bout of exercise, and three 10-min bouts of exercise.

Main Outcome Measures: Twenty-four hour growth-hormone secretion.

Results: Compared with unstimulated 24-h GH secretion, both intermittent and continuous exercise, at constant exercise intensity, resulted in several-fold elevation of 24-h IGHC in young adults. Basal and pulsatile modes of GH secretion were attenuated both at rest and during exercise in obese subjects.

Conclusions: The present data suggest that continuous and intermittent exercise training should be comparably effective in increasing 24-h GH secretion.

J Clin Endocrinol Metab. 2008 Sep 9. Effects of Continuous vs Intermittent Exercise, Obesity, and Gender on Growth Hormone Secretion.

King Grub
2008-10-17, 09:30
The aim of this study was to differentiate the effects of hyperthermia and physical activity on circulating growth hormone (GH) secretion. Nine healthy volunteer adults performed two 40 min exercise trials and two 50 min passive standing trials. The exercise was performed in either thermo-neutral (N-Ex: air temperature 18 degrees C, air humidity 40%, and wet bulb globe temperature (WBGT) 17.7 degrees C) or hot environmental conditions (H-Ex: air temperature 33 degrees C, air humidity 30%, and WBGT 34.6 degrees C). The passive exposure trials were also performed in either a comfortable (N-P: air temperature 18 degrees C, air humidity 40%, and WBGT 17.7 degrees C) or a hot climatic chamber (H-P: air temperature 40 degrees C, air humidity 100%, and WBGT 97.1 degrees C). Plasma GH, plasma volume (PV), tympanic temperature (Tty), and body mass loss (BML) were measured before and after each trial. The decrease in PV was significantly higher during H-Ex and H-P sessions than during N-Ex and N-P sessions. Comparisons showed significantly lower BML in the N-Ex session (1.5% +/- 0.3%) than in the H-Ex and H-P sessions (2.1% +/- 0.3% and 1.9% +/- 0.2%, respectively) (p < 0.001). The rise in Tty was significantly higher during the H-P session (2.9 +/- 0.4 degrees C) (p < 0.001) when compared with the other sessions. Plasma GH concentration increased significantly during all the trials, particularly during the H-Ex session (45 +/- 7 ng.mL-1) (p < 0.01). Both exercise and heat exposure, separately, are sufficient to increase significantly the plasma GH concentration, and their combined effect induced a highly synergistic rise in GH.

Appl Physiol Nutr Metab. 2008 Oct;33(5):880-7. Effect of hyperthermia and physical activity on circulating growth hormone.

Anders The Peak
2008-10-17, 09:50
Utsöndringen styrs även av (hormonkoncentrationer)insulinnivåer så det hänger säkert ihop med kosten också hur hormonresponsen ser ut...

Sniggel
2008-10-17, 09:53
så uthållighets sporter ger ett bättre testo svar än de andra? förklara snälla:)

Tillväxthormon är ett fettförbrännande hormon om man inte är ett barn.

Whistler
2008-11-05, 08:53
BUMP!

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=1606630

creperiet
2008-11-05, 09:01
Men alltså, i texten stod det ju bara att de presterade lika bra? Syftar de både på tillväxt och prestation?

King Grub
2008-11-05, 09:03
BUMP!

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=1606630

Artikeln är mer än ett år gammal. :) Men det kanske du visste?

Att tillväxthormon inte har någon direkt påverkan på muskelmassan hos vuxna är känt sedan länge.

Däremot har det en synnerligen kraftfull effekt på fettomsättningen.

kivi
2008-11-05, 09:44
Artikeln är mer än ett år gammal. :) Men det kanske du visste?

Att tillväxthormon inte har någon direkt påverkan på muskelmassan hos vuxna är känt sedan länge.

Däremot har det en synnerligen kraftfull effekt på fettomsättningen.

Är det däremot inte en indirekt effekt på muskelmassan genom igf-1?

Whistler
2008-11-05, 11:12
Artikeln är mer än ett år gammal. :) Men det kanske du visste?

Att tillväxthormon inte har någon direkt påverkan på muskelmassan hos vuxna är känt sedan länge.

Däremot har det en synnerligen kraftfull effekt på fettomsättningen.

Oops... Ne. :em:
Den kom upp i min RSS-feed för nyheter.
My bad.

Man and Machine
2008-11-05, 18:21
Att tillväxthormon inte har någon direkt påverkan på muskelmassan hos vuxna är känt sedan länge.

Däremot har det en synnerligen kraftfull effekt på fettomsättningen.

Tillväxthormon och AAS är alltså inte samma sak? Vad är egenligen vad då? Tillväxthormoner är hormoner som kroppen utvecklar för att växa? Steroider är... ja, inte ens wikipedia kan förklara det :( Hur ligger det till?

Korkish
2008-11-05, 18:50
Tillväxthormon och AAS är alltså inte samma sak? Vad är egenligen vad då? Tillväxthormoner är hormoner som kroppen utvecklar för att växa? Steroider är... ja, inte ens wikipedia kan förklara det :( Hur ligger det till?
Steroider är en konstgjord form av den manliga könshormonen testosteron, vilket inte är det samma som tillväxthormoner. "Anabola steroider är syntetiska derivat av det manliga könshormonet testosteron. Anabola steroider har framförallt två effekter: en anabol (vävnadsuppbyggande) och en androgen (förmanligande) effekt." Saxat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Anabola_steroider
Tillväxthormoner åandrasidan är den hormon som under puberteten styr kroppens tillväxt på längden, efter puberteten har hormonet däremot ingen effekt på längdtillväxten men en marginell effekt på metabolismen enligt wikipedia. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tillv%C3%A4xthormon

KaptenKnäsvag
2008-11-05, 18:54
Tillväxthormon och AAS är alltså inte samma sak? Vad är egenligen vad då? Tillväxthormoner är hormoner som kroppen utvecklar för att växa? Steroider är... ja, inte ens wikipedia kan förklara det :( Hur ligger det till?

Testosteron är ett könshormon, tillväxthormon är inte ett könshormon (som namnet kanske avslöjar).

Liten Men Fet
2008-11-05, 19:01
Minns en dokumentär eller repotage om doping där en lyftare, på hög amatörnivå, hävdade att tillväxthormoner var som raketbränsle för honom om anabola steroider var vanligt bränsle.

Det var dock rätt länge sedan jag såg den men jag tror jag minns rätt.

Men han var ute och cyklade då? Tillväxthormoner har inte den effekten på vuxna män?

Klein
2008-11-05, 20:31
Höga nivåer av tillväxthormon i kombination med en salig mängd övriga preparat har antagligen en effekt utöver summan av de enskilda preparaten. Synergi som det kallas. Men det är bara jag som gissar. Att man får en motbjudande svällbuk av en sådan soppa är ju tydligt och klart iaf.

King Grub
2008-11-05, 20:38
Tillväxthormoner har inte den effekten på vuxna män?

The conclusion is that growth hormone does indeed have powerful effects on fat and carbohydrate metabolism, and in particular promotes the metabolic use of adipose tissue triacylglycerol. However, there is no proof that net protein retention is promoted in adults, except possibly of connective tissue.

Rennie. Br J Sports Med. 2003 Apr;37(2):100-5.

The classic form of "abuse" of human growth hormone are athletes or bodybuilders who use it as a way to gain an unfair advantage over their competitors. No good evidence exists that human growth hormone actually works in this setting.

BMJ, April 17, 2004; 328(7445): 907 - 908.

This is, to our knowledge, the first placebo-controlled trial to show the effects of supraphysiological GH doses on body composition and IGF-I levels in physically active and healthy individuals of both genders; the results indicate limited anabolic effects of GH with these supraphysiological doses. The role of GH as an effective anabolic doping agent is questioned.

Clin Endocrinol (Oxf). 2005 Apr;62(4):449-57.

"Tillväxt" i tillväxthormon gäller om man är barn. Eller om man vill ha tillväxt på inre organ och brosk.

Liten Men Fet
2008-11-05, 20:49
Rennie. Br J Sports Med. 2003 Apr;37(2):100-5.



BMJ, April 17, 2004; 328(7445): 907 - 908.



Clin Endocrinol (Oxf). 2005 Apr;62(4):449-57.

"Tillväxt" i tillväxthormon gäller om man är barn. Eller om man vill ha tillväxt på inre organ och brosk.

Intressant, det skulle ju kunna betyda att många dopare kanske trycker i sig saker som inte ger någon muskelbyggande effekt men som kan ha biverkningar på sikt.

William
2008-11-05, 21:20
Är precis hemkommen från en styrketräningskonferens där William J Kraemer (en auktoritet inom styrketräningsforskning) presenterade intressanta data om bla tillväxthormon.

Han sa bla annat att det finns över 100 olika splicevarianter av GH i kroppen. Det innebär att kroppen kan tillverka över 100 olika varianter av GH från samma gen. Vidare sa han att en möjlig anledning till att man i dag inte anser GH vara muskeluppbyggande är att metoderna man använder för att mäta GH idag inte mäter den muskeluppbyggande varianten av GH.

Han menade att GH eventuellt kunde vara muskeluppbyggande trots allt men som vanligt krävdes det mer forskning för att dra en säker slutsats.

Rätt intressant tycker jag.

Sniggel
2008-11-05, 23:27
Intressant, det skulle ju kunna betyda att många dopare kanske trycker i sig saker som inte ger någon muskelbyggande effekt men som kan ha biverkningar på sikt.

Man trodde ett tag att steroider inte gav någon muskeluppbyggande effekt heller utan att det hela bara var placebo.
Möjligt att tillväxthormon i onormalt höga doser (doser som ej testats under kontrollerade former) ger muskeluppbyggande effekter.
Det kan ju kanske också vara så att tillväxthormon är så pass fettförbrännande att man kan äta mer och få en större anabol effekt från maten utan att lägga på sig lika mycket fett som man gjort med enbart steroider och mat.
jag bara spekulerar här, inte speciellt insatt egentligen.

kivi
2008-11-06, 10:32
Regulation of muscle mass by growth hormone and IGF-I. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18500379?ordinalpos=10&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum)

jwzrd
2008-11-06, 12:05
Man trodde ett tag att steroider inte gav någon muskeluppbyggande effekt heller utan att det hela bara var placebo.
Möjligt att tillväxthormon i onormalt höga doser (doser som ej testats under kontrollerade former) ger muskeluppbyggande effekter.
Det kan ju kanske också vara så att tillväxthormon är så pass fettförbrännande att man kan äta mer och få en större anabol effekt från maten utan att lägga på sig lika mycket fett som man gjort med enbart steroider och mat.
jag bara spekulerar här, inte speciellt insatt egentligen.

Definiera "man" i "man trodde ett tag ...".

King Grub
2008-12-10, 08:54
The involvement of circulating Insulin-like Growth Factor-I (IGF-I) in the skeletal muscle response to resistance exercise is currently unclear. To address this, we utilized the liver IGF-I-deficient (LID) mouse model, in which the igf1 gene has been disrupted in the hepatocytes, resulting in ~ 80% reduction in serum IGF-I. Fifteen-month old male LID and control (L/L) mice were subjected to 16-weeks of resistance training. Resistance exercise resulted in equal strength gains in both L/L and LID mice. Basal IGF-I mRNA levels were greater in LID muscles than in L/L, and exercise increased IGF-I mRNA in quadriceps, gastrocnemius, and plantaris muscles. LID mice had elevated tyrosine phosphorylation of IGF-IR and Stat5b, the latter possibly reflective of increased serum GH. Tyrosine phosphorylation of IGF-IR was increased, while phospho-Stat5b was reduced after resistance training of both wild-type and LID mice. These data suggest that: 1) performance and recovery in response to resistance training is normal even when there is severe deficiency of circulating IGF-I; and, 2) upregulation of local IGF-I may be involved in the compensatory growth of muscle that occurs in response to resistance training. Decreased levels of p-Stat5b in exercised mice suggests that the upregulation of local IGF-I gene expression in response to exercise may be GH-independent.

Exp Biol Med (Maywood). 2008 Dec 8.

Uppregleringen av IGF-I expression i samband med styrketräning kan vara oberoende av tillväxthormon.

King Grub
2009-05-13, 09:24
Aim: In a previous study, sprint training has been shown to increase muscle cross-sectional area in women but not in men (Liljedahl et al., 1996). We hypothesised that sprint exercise induces different hormonal response in women than in men. Such a difference may contribute to explain the observed gender difference in training response.

Method: Metabolic and hormonal response to three 30-s sprints with 20 min rest between the sprints was studied in 18 physically active men and women.

Results: Accumulation of blood lactate (Interaction term gender (g) x time (t): p=0.022), and plasma ammonia (g x t: p<0.001) after sprint exercise was greater in men. Serum insulin increased after sprint exercise and more so in women than in men (g x t: p=0.020), while plasma glucose increased in men, but not in women (g x t: p<0.001). Serum growth hormone (GH) increased in both women and men reaching similar peak levels, but with different time course. Women reached their peak serum GH level after the first sprint, whereas men reached their peak after the third sprint (g x t; p<0.001). Serum testosterone tended to decrease in men and increase in women (g x t: p=0.065). Serum cortisol increased approximately 10-15% after sprint exercise, independent of gender (time: p=0.005).

Conclusion: Women elicited a greater response of serum GH and insulin to sprint exercise. This may contribute to explain the earlier observed muscle hypertrophy in women in response to sprint training.

Acta Physiol (Oxf). 2009 Apr 27. GREATER GROWTH HORMONE AND INSULIN RESPONSE IN WOMEN THAN IN MEN DURING REPEATED BOUTS OF SPRINT EXERCISE.

daniellinden
2014-10-09, 12:55
Acta Physiol (Oxf). 2009 Apr 27. GREATER GROWTH HORMONE AND INSULIN RESPONSE IN WOMEN THAN IN MEN DURING REPEATED BOUTS OF SPRINT EXERCISE.

Ska försöka göra min C-uppsats i detta ämne, dock före och efter marklyft, knäböj och någon mindre ansträngande övning. Dock måste jag skicka proverna för GH till Uppsala, om jag inte gör utförandet där.
Tänkte iaf mäta LH, Testo, SHBG och Kortisol. Kommer jag mäta GH så kommer även IGF-1 nivåer också mätas. Men detta kommer utföras till våren om jag får godkännt att göra det.