handdator

Visa fullständig version : Stå på jobbet


nickeking
2008-07-22, 06:45
Jag har ett kontorsarbete där jag har möjlighet att antingen stå upp eller sitta ner och arbeta. Nu undrar jag hur om det är värt att stå och jobba i kaloriförbrukningssyfte? Hur mycket kan kalorier kan man göra på 8 timmar stående vs sittande? Kom gärna med andra förslag hur man kan bränna lite extra på kontoret.

King Grub
2008-07-22, 07:14
Normalpersonen förbrukar runt 1 kcal per minut sittande, jämfört med 1.5 stående. Vikt och kroppsammansättning påverkar, men ungefär så stor är skillnaden.

The Draf
2008-07-22, 08:53
180 kcal extra på 6 timmar. 100g rent fett på en arbtsvecka, yes please. Dessutom bättre rygghälsa. Nu är det läge att elda upp kontorsstolen.

LoTiX
2008-07-22, 11:44
Kollegorna kommer ju undra. Men visa dem lite siffror på kalofriförbrukningen så kommer de tystna!

GLC
2008-07-22, 11:55
Jag har märkt att man rör sig betydligt mer än om man står än om man sitter mer också, lättare för att gå och hämta saker.

Å andra sidan gör man kanske av med fler kalorier om man reser sig upp från sittande för att hämta något...

1684_
2008-07-22, 12:50
sen e det slitsamt för fötter å leder att stå upp mkt, tro mig.
Har alltid haft problem att sitta ner i 3år nu, varenda dag e det samma. Enda dagar man sitter ner mkt e när skolan e igång, då får benen vila kanske 4-6timmar på dagen, men så fort mane hemma ellert får chansen står man upp. Så


Variera dig och skapa inga dumma ovanor för guds skulL!

Shamrock
2008-07-24, 01:19
Enligt bodybuggen gör jag av med ca 1,3-1,4 cal/min sittande/liggande

Stående gör jag av med ca 1,7-1,8 cal/min.

Generellt uppger folk att det skiljer ca 0,3-0,5 cal/min att stå respektive sitta.

alindvall
2008-07-24, 09:56
Jag har också ett kontorjobb nu på sommaren och känner mig löjligt rastlös under dagarna! Har nu börjat stå upp och det känns genast mycket bättre, nu kan jag jobba på min hållning hela dagarna (något som man inte orkar annars).

Min fråga är om en balansbräda förbättrar detta ytterliggare och om det ökar fettförbränningen märkbart?

Hur länge är det bra att stå på en balansbräda? (stukat/vrickat fötterna och håller på att rehalibitera mig, men vill inte stå för länge).

Krisz
2008-07-24, 10:28
Jag tror att det generellt är bättre med en stående arbetsställning vid kontorsjobb och dylikt. Tidigare när jag arbetade i kassan i en matbutik, märkte jag att jag snabbt fick ont i ryggen om jag satt och jobbade medan jag inte fick ont alls när jag stod samma tid.

Kanske blir det ett mer naturligt rörelsemönster för kroppen när man arbetar med armar och överkropp medan man står än när man sitter. När man sitter är man ju liksom mer "låst" i sina rörelser.

CrazyJoeDavola
2008-07-24, 11:10
Det finns ju bord som man automatiskt kan ställa in höjden på om man vill antingen sitta/stå, måste ju vara grymt bra. Kanske skulle ha ett sånt hemma, vet att bl.a ikea har för rimliga pengar :)

http://www.conset.se/Files/Images/501-17-2.jpg