handdator

Visa fullständig version : EsaPro eller whey-80?


Shavin
2008-07-22, 00:02
Vilket är mest effektivt, EsaPro eller whey-80?

Exhale_
2008-07-22, 00:08
EAA (som EsaPro innehåller) triggar proteinsyntesen flerfaldigt mycket bättre än vassle (som finns i Whey-80) vid intag innan träning. Om detta är vad du menar med mer effektivt så är ju EsaPro bättre.

Exhale_
2008-07-22, 00:10
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=76208&highlight=eaa+vassle

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=115253&highlight=eaa+vassle

Shavin
2008-07-22, 00:11
EAA (som EsaPro innehåller) triggar proteinsyntesen flerfaldigt mycket bättre än vassle (som finns i Whey-80) vid intag innan träning. Om detta är vad du menar med mer effektivt så är ju EsaPro bättre.

Aa, okej tack så mycket :)

Har beställt min burk EsaPro nu, hur många gånger ska man ta den per dag de dagar man styrketränar och när? Och hur många gånger och när ska man ta de dagar man vilar?

Aimbert
2008-07-22, 00:14
Aa, okej tack så mycket :)

Har beställt min burk EsaPro nu, hur många gånger ska man ta den per dag de dagar man styrketränar och när? Och hur många gånger och när ska man ta de dagar man vilar?

Ta en dos (6-12g) direkt innan träningen. Läs lite ang. vassle eller EAA efter och dosering.

Exhale_
2008-07-22, 00:17
Aa, okej tack så mycket :)

Har beställt min burk EsaPro nu, hur många gånger ska man ta den per dag de dagar man styrketränar och när? Och hur många gånger och när ska man ta de dagar man vilar?

För bästa effekt ska EsaPro tas på fastande mage. Blanda den med snabba kolhydrater och inta den direkt innan träningen börjar, typ efter uppvärmningen.

Efter träningen kan du käka en större normal måltid. Har du en viss tid innan du är hemma kan du krubba t ex en banan direkt efter gymmet och sen äta ordentligt när du kommer hem.

Själv tränar jag direkt på morgonen så det blir en shake innehållandes maltodextrin (snabba kolhydrater) och EsaPro direkt innan styrketräningen börjar. När jag kommer hem äter jag en ordentlig frukost.

Det finns mängder av trådar som tar upp hur man ska lägga upp det om man tränar på eftermiddagen och vill ha bästa möjliga förutsättningar.

De dagar du vilar behöver du inte använda Esapro så länge du får i dig tillräckligt med protein från kosten din.

Shavin
2008-07-22, 00:26
Har läst igenom lite och sätt att det räcker med exempel det här:

Börjar morgonen med en stabil frukost, sedan någon frukt till mellanmål, 30min innan och precis innan träningspasset så tar man ca 10g EsaPro och direkt efter så tar man ca 6-8g till.. Sedan går man hem och äter en stabil middag, tills kvällsmål kan man ta frukt och även där klämma in ca 6-8g EsaPro.. Och har man vilodag dagen efter så kan man ta en dos på ca 10g på morgonen ocskå då musklerna fortfarande återhämtar sig.. Vad tror ni kan det fungera?

Whistler
2008-07-22, 00:39
Esapro ska intas på fastande mage för avsedd effekt. Det får du på 2-4h beroende på vad och hur mycket du ätit.

Shavin
2008-07-22, 00:45
Räcker det med att ta EsaPro direkt efter träning och sedan en stabil middag max 1 timme senare eller bör jag ta maltodextrin eller liknande direkt efter träning och EsaPro efter det?

Whistler
2008-07-22, 00:49
Intag av essentiella aminosyror (t ex EsaPro) tas helst direkt före träning. Då höjs proteinsyntesen som mest när det behövs, dvs timmen efter passet. Du kan med fördel ta ytterligare en portion på 10g direkt efter passet också och därefter äta en väl komponerad måltid en timme senare.

Shavin
2008-07-22, 00:53
Intag av essentiella aminosyror (t ex EsaPro) tas helst direkt före träning. Då höjs proteinsyntesen som mest när det behövs, dvs timmen efter passet. Du kan med fördel ta ytterligare en portion på 10g direkt efter passet också och därefter äta en väl komponerad måltid en timme senare.

Okej tack, så tar jag 1 dos på 10g EsaPro före träning och 10g efter träning behöver jag inte ta maltodextrin nödvändigtvis ifall jag äter middag max 1 timme efter träningen?

Och man kan väll ta 10g EsaPro på morgonen dagen efter träning ocskå om det är vilodag då musklerna fortfarande återhämtar sig?

Whistler
2008-07-22, 01:01
Du kompletterar med maltodextrin om du vill, det finns inga måsten. Det skadar dock inte, och förtar inte effekten av aminosyrorna. Det hjälper även till med återhämtningen och höjer påslaget av bl a tillväxthormon.

Finns inte mycket mening med intag på morgonen efter. Ät frukost istället.

Rahf
2008-07-22, 01:03
Ja, men effekten blir inte densamma som om du skulle ha tagit det före träning. Spar hellre den dosen och fokusera på intaget runt träning, just för att effekten blir sämre om du inte tar det på tom mage. Ät bra under vilodagarna så ska du se att resultaten inte låter vänta på sig. Kom ihåg att försöka vara någorlunda ekonomisk i ditt användande ;).

Stabil frukost är guld värt om man jämför, både för psyket och magen.

Shavin
2008-07-22, 01:04
Du kompletterar med maltodextrin om du vill, det finns inga måsten. Det skadar dock inte, och förtar inte effekten av aminosyrorna. Det hjälper även till med återhämtningen och höjer påslaget av bl a tillväxthormon.

Finns inte mycket mening med intag på morgonen efter. Ät frukost istället.

Okej tack, men då kanske jag hoppar över att köra med maltodextrin efter träning iaf.. Det värkar inte vara så "jätte" nödvändigt.

Sen tänkte jag bara kolla om du föredrar whey-80 eller EsaPro? :P

King Grub
2008-07-22, 04:22
Alla fördelar utom den smakmässiga ligger hos aminosyretillskottet.

Nixon
2008-07-22, 09:45
Alla fördelar utom den smakmässiga ligger hos aminosyretillskottet.

Vad snackar du om?
Esapro Citrus är ju hur gott som helst med fun light*drool*
Har man även en sodastream så får man en "nyttig" läsk

Brooklyn
2008-07-22, 09:48
Vad snackar du om?
Esapro Citrus är ju hur gott som helst med fun light*drool*
Har man även en sodastream så får man en "nyttig" läsk

haha menar du ärligt talat att du gör en "esapro-läsk" med sodastreamen? :D


men som sagt, kör på esapro. its tha shiet.

Shavin
2008-07-22, 10:14
Alla fördelar utom den smakmässiga ligger hos aminosyretillskottet.

Okej tack så mycket, ska beställa en burk EsaPro idag.. Tänkte kolla med dig King Grub som vet, om jag äter en bar middag ca 1 timme efter styrketräning är det bara onödigt att inskaffa sig maltodextrin och ta efter träning?

Och är det nödvändigt att ta en dos EsaPro på morgonen EFTER styrkedag då musklerna fortfarande återhämtas?

King Grub
2008-07-22, 10:40
Tänkte kolla med dig King Grub som vet, om jag äter en bar middag ca 1 timme efter styrketräning är det bara onödigt att inskaffa sig maltodextrin och ta efter träning?

Ju snabbare du fyller på med kolhydrat efter träning, desto bättre, men näringslöst maltodextrin efter bara styrketräning är knappast nödvändigt. En banan eller något går utmärkt, om du skall äta en kolhydratrik måltid efter en timme.

Och är det nödvändigt att ta en dos EsaPro på morgonen EFTER styrkedag då musklerna fortfarande återhämtas?

EAA stimulerar proteinsyntesen oavsett tillfälle, men nödvändigt kan man inte påstå att det är.

Spec^
2008-07-22, 12:01
Är sugen på att införskaffa mig EsaPro jag med. Borde väl inte va nå problem å kasta i sig en portion efter man druckit sin Rage?

Exhale_
2008-07-22, 12:03
Är sugen på att införskaffa mig EsaPro jag med. Borde väl inte va nå problem å kasta i sig en portion efter man druckit sin Rage?

Nope!

Wiken
2008-07-23, 07:19
Kör en kombination av båda; där du kör esa som post-pre workout och whey som en måltidsersättare om du har problem med att nå ditt tak av protein.

Shavin
2008-07-23, 15:14
Kör en kombination av båda; där du kör esa som post-pre workout och whey som en måltidsersättare om du har problem med att nå ditt tak av protein.

Det ska jag göra :) Tack

Hultkrantz
2008-07-23, 20:42
Vad jag inte fattar är innehållsdeklarationen i Whey-80 från Star Nutrition. Enligt tillverkaren skall den innehålla 12 % Leucin av totala proteinet. På baksidan av förpackningen står det:

Protein** 76g/100g

**Aminosyror...
L-Leucin 8.9mg/100g

Detta stämmer inte med tillverkaren? Dessutom finns det cirka 86mg aminosyror/100g enligt deklarationern. Någon som förstår?

King Grub
2008-07-23, 21:03
Ola har svarat i din tråd om aminosyror i Kost & Näring.

Hultkrantz
2008-07-27, 18:54
Det är alltså så att EsaPro är bättre än Vassle även om man får i sig lika mycket av varje EAA med vassle som EsaPro.

Vad jag förstått är detta pga att EsaPro innehåller fria Aminosyror, vilket inte Vassle gör?

De preparat som heter BCAA, innehåller dessa fria eller bundna aminosyror?

King Grub
2008-07-27, 18:58
BCAA står för branced-chain amino acids, dvs grenade aminosyror. Det är aminosyrorna leucin, isoleucin och valin, tre av dom essentiella, EAA.

Hultkrantz
2008-07-27, 19:52
BCAA står för branced-chain amino acids, dvs grenade aminosyror. Det är aminosyrorna leucin, isoleucin och valin, tre av dom essentiella, EAA.

Yes där hänger jag med, men jag förstår inte varför EsaPro skulle stimulera proteinsyntesen mer än vassle när man får i sig lika mycket av varje aminosyra vilken man än väljer...

King Grub
2008-07-27, 19:54
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T6J-4HMNG0N-2&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=28718f93e7a9a720766acb8a14b01fd0

Hultkrantz
2008-07-27, 21:30
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T6J-4HMNG0N-2&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=28718f93e7a9a720766acb8a14b01fd0

Enligt studien användes 15 g EAA och 15 g Whey. "Abstract" talar ju inte om proportionerna mellan aminosyrorna i 15 g EAA (den som betalar får gärna tala om dessa). Slutsatsen blir i studien att intag av 15g EAA stimulerar proteinsyntesen mer än 15 g Whey.

Men det finns inget som motsäger att låt säga 30 g Whey ger samma stimulans som 15 g EAA?

King Grub
2008-07-28, 04:23
Det gör det inte.

30 gram. http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=9405716