handdator

Visa fullständig version : En fråga angående styrketräning


johnnycool
2008-07-21, 19:03
Styrketräning och sånt är nytt för mig så det enda jag vet i princip är det kompisar berättat.

Jag förstår att man inte kan konvertera fett till muskler. Dock undrar jag om detta är sant:
Folk med mer fett har lättare att bygga muskler
Har man överflödigt fett så kan det försvinna om man tränar och inte äter tillräckligt genom att stoppa i sig kalorier. Kroppen tar alltså från fettförrådet för att ha energi för att bygga muskler när man tränat.


Stämmer detta eller är det myt?

Det blev visst två frågor men ändå. :)

ChrisDEFC
2008-07-21, 19:14
skulle inte vilja säga att folk med mer fett har lättare för att bygga muskler däremot ligger dom förmodligen på ett kalloriöverskott och det är ett måste för att bygga muskler (det går att bygga på kaloribalans åxå men det är oerhört svårt att pricka exakt där så bättre/lättare att ligga lite över).
har en polare som började träna i oktober med mig då vägandes 94kg och riktigt svag. idag väger han 85 och har faktiskt blivit riktigt stark, detta på minder än ett år. betydligt mindre fett och märkbart mer muskler. många övningar har han dubblat vikterna i så jag tror inte det är enbart att han lärt sig övningen heller utan han har blivit starkare. vet inte om detta var svar på din fråga riktigt men som ny börjare kan du både tappa fett och bli starkare men när du tränat ett tag är det desto svårare kanske tom omöjligt.

Per B
2008-07-21, 19:29
En fet person har antagligen mer muskler under fettet än han skulle haft om han var smal, detta eftersom musklerna haft en "gynnsam miljö att vistas i". Dessutom blir man rimligtvis starkare av att släpa omkring på den extra vikten också.

Men detta är ju inte samma sak som att fettet skulle vara till nån nytta när man börjar styrketräna.

Eddie Vedder
2008-07-21, 19:38
Rent generellt är det mindre gynnsamt för den fetare personen att öka i muskelmassa kontra fettmassa jämfört med en smalare person.

Då pratar vi alltså om ration muskler/fett vid samma energiöverskott. Men därtill kommer ju självfallet faktorer som gener och tidigare kroppsammansättning, har den smale personen t.ex. varit fet under hela barndomen och den tjockare personen blivit det på senare tid men alltdi varit smal så kanske förutsättningarna dessa individer emellan blir motsatta.

Men generellt sett är det alltså mer gynnsamt med mindre fett på kroppen.:)

johnnycool
2008-07-22, 12:21
Okej, men hur är det med att kroppen tar från fettet för att komma hämta energi när man bygger muskler? Alltså om vi säger att du styrketränar och äter lite för lite. Om du äter t.ex. 1800 kcal med styrketräning, tar kroppen från det lagrade fettet för att kompensera de kalorier du inte stoppat i dig men som behövs?

King Grub
2008-07-22, 12:23
Kroppsfettet kan inte användas till att syntetisera muskelprotein, vare sig direkt eller indirekt. Som energikälla används fett, både dietärt och kroppseget, i alla situationer och till alla arbeten och många kroppsfunktioner, både i vila och under aktivitet.