handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att tolka kroppens reaktion? =)


Lava
2008-07-21, 18:59
Hej!

Finns det någon, av alla Er pålästa eldsjälar på detta forum, som kan tänkas vilja stilla min nyfikenhet och förklara en sak?

Idag beslöt jag mig för att pressa/testa kroppen i kondition (intervall) för att, av ren nyfikenhet, se hur mkt den skulle orka och hur den skulle reagera.


Det som hände när jag beslöt mig för att avsluta var när:

Jag började frysa (trots att jag svettades rikligt).
Fick frossa, med tillhörande gåshud över hela kroppen.
En känsla av att varenda litet hårstrå reste sig på hela kroppen och var på väg att ryckas ut från huden.
Kände mig ändå inte helt urlakad - inte i huvudet iaf.
Symptomen kom snabbt för att försvinna efter cirkus tio minuters andhämtning och då kändes det som jag hade kunnat fortsätta.

Kroppen hade matats 1h innan träningen och tankades kontinuerligt med vatten (3L) under passet.

Så, vad var det exakt som hände, teoretiskt?



Bonusinfo:
Kroppen sade ifrån innan huvudet/viljan. Var klar i knoppen hela tiden.
Vet inte om det är bra eller dåligt, bara ett konstaterande.

Med förhoppning om svar - mkt tack på förhand!

AJO
2008-07-21, 21:20
En vild gissning; blodsockerfall. Men jag vet inte.

sascha
2008-07-21, 21:42
Se till att blanda ned salt i vattnet om du ska dricka så där mycket.

machine gun
2008-07-21, 22:02
Jag har varit med om samma sak, men då har det handlat om vätskebrist. 3 liter vatten låter dock väldigt mkt, hur länge tränade du?

Lava
2008-07-22, 05:34
Jag har varit med om samma sak, men då har det handlat om vätskebrist. 3 liter vatten låter dock väldigt mkt, hur länge tränade du?



Det var vad jag tänkte också och därför skrev jag med att jag drack rätt duktigt.
3 liter/120min CT.
Kan inte påstå att jag kände mig manad att dricka mer än så.

Frisk och så i övrigt kanske skall tilläggas =)

Lava
2008-07-22, 05:45
En vild gissning; blodsockerfall. Men jag vet inte.


Nä, jag vet inte heller.
Mina enda funderingar var just vätskebrist och blodsockerfall, därför tog jag med att jag ätit innan samt drack under passet.
Jag kan förvisso fått blodsockerfall ändå men borde jag då återhämtat mig så snabbt efter lite vila utan att behövt tillföra energi?

AJO
2008-07-22, 05:48
Vid lågt blodsocker frigör kroppen kortisol för att höja det.

AJO
2008-07-22, 05:51
...

Lava
2008-07-22, 05:53
Vid lågt blodsocker frigör kroppen kortisol för att höja det.


..och frigörning av kortisol skulle kunna förklara känningarna jag fick?

Mina kunskaper om kortisol begränsar sig till att jag har för mig att det är ett hormon, fö är jag nollställd =)

AJO
2008-07-22, 05:55
Nej. Blodsockerfallet skulle kunna förklara känningarna. Kortisolet att de försvann.

Lava
2008-07-22, 06:01
Nej. Blodsockerfallet skulle kunna förklara känningarna. Kortisolet att de försvann.

Ah, då är jag med.
Innebär det då, teoretiskt, att jag inte hade behövt vila för kortisolet hade löst det efter en stund, oavsett?

machine gun
2008-07-22, 11:19
Det var vad jag tänkte också och därför skrev jag med att jag drack rätt duktigt.
3 liter/120min CT.
Kan inte påstå att jag kände mig manad att dricka mer än så.

Frisk och så i övrigt kanske skall tilläggas =)

Var det väldigt varmt? Du kan ju ha blivit lätt överhettad, då kan man få frossa.

Lava
2008-07-22, 11:57
Var det väldigt varmt? Du kan ju ha blivit lätt överhettad, då kan man få frossa.


Ja! Luftkonditioneringen var avstängd för rep!
Kan det ha varit det alltså?!

Jag trodde man alltid fick en grym huvudvärk vid överhettning?

Guddi
2008-07-22, 12:10
Du drack aldeles för mycket. Man ska dricka när man är törstig, mer än så behövs inte och mer än så kommer inte heller att förbättra din prestation.

Mycket möjligt att det du har råkat ut för är ett milt fall av hyponatremi (låg konsentration av salt i kroppen orsakad av för stort vätskeintag)

Sen kan det ju vara så att du helt enkelt har tagit ut dig helt, frossa, kräkningar, allmänt illamående händer ibland när man tränat väldigt hårt.

Oavsett orsaken så ska du sluta dricka så mycket, kan leda till allvarliga konsekvenser, tom dödsfall.

edit: kan tillägga att tillförsel av små mängder salt till vätskan inte är någon lösning på problemet.