handdator

Visa fullständig version : Börjat simma, ökar i vikt


Suffering
2008-07-21, 11:59
Hejsan!

Snabb fråga.
Började simma för 1-2 månader sedan och har sedan dess ökat i vikt cirka 2 kg.
Kan de bero på musklerna? T.ex mina armar har ju blivit betydligt biffigare redan.

Man kanske inte ska väga sig för mycket nu när jag bara vill bränna fett eftersom jag även kommer bygga muskler vid simning.

Vad tror ni?

joriice
2008-07-21, 12:11
Man ökar knappt alls i muskler av simning, förbränner knappast fett heller.

Whistler
2008-07-21, 12:12
Har du gått upp i vikt betyder det att du har legat på kaloriöverskott, alltså ätit mer än du gjort av med.

Vill du gå ner i vikt måste du ligga på ett kaloriunderskott, alltså äta mindre än du gör av med.

Du kan inte bygga muskler och minska märkbart i fettmängd samtidigt, att öka i muskelmassa kräver kaloriöverskott, att minska i fett kräver underskott.

Konditionsbaserad träning, som simning, löpning och cykling är bra sätt att öka sin kaloriåtgång, men de gör inte i sig att du förlorar fettmassa.

Suffering
2008-07-21, 12:13
Man ökar knappt alls i muskler av simning, förbränner knappast fett heller.

Nej 760 kalorier på 45 min är ju inget? Haha

Och jo, man ökar muskler. Hur har dom annars blivit till tror du?

Arnold Armstrong
2008-07-21, 12:14
Man ökar knappt alls i muskler av simning, förbränner knappast fett heller.

Där har du fel kapten! Det beror ju helt på hur man simmar. SÅklart man kan fettförbränna vid simning. Själv får jag speciellt brat ryck i Armarna vid simning (Tricepsen får jobba bra vid 1000-3000 meterspass).

Suffering
2008-07-21, 12:15
Har du gått upp i vikt betyder det att du har legat på kaloriöverskott, alltså ätit mer än du gjort av med.

Vill du gå ner i vikt måste du ligga på ett kaloriunderskott, alltså äta mindre än du gör av med.

Du kan inte bygga muskler och minska märkbart i fettmängd samtidigt, att öka i muskelmassa kräver kaloriöverskott, att minska i fett kräver underskott.

Konditionsbaserad träning, som simning, löpning och cykling är bra sätt att öka sin kaloriåtgång, men de gör inte i sig att du förlorar fettmassa.

Överskott har jag absolut inte legat på. Äter knappt längre.

Simning är de enda som funkar för mig för de är de enda som är kul helt enkelt.

King Grub
2008-07-21, 12:15
Där har du fel kapten! Det beror ju helt på hur man simmar. SÅklart man kan fettförbränna vid simning. Själv får jag speciellt brat ryck i Armarna vid simning (Tricepsen får jobba bra vid 1000-3000 meterspass).

Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle vid aktivitet. Vad har " bra tryck i armarna" med fettförbränning att göra?

Whistler
2008-07-21, 12:18
Överskott har jag absolut inte legat på. Äter knappt längre.

Simning är de enda som funkar för mig för de är de enda som är kul helt enkelt.

Har du gått upp i vikt har du legat på kaloriöverskott. Du har kanske ätit mål med högre energitäthet, t ex fetare mat? Minskat på vardagsmotionen? I vilket fall som helst har du legat på överskott om du gått upp i vikt, och då har du även ökat i fettmassa. Alternativt har du bara gjort ett mätfel, t ex vägt dig efter att ha druckit en liter vatten och ätit ett stort mål mat.

Suffering
2008-07-21, 12:22
Har du gått upp i vikt har du legat på kaloriöverskott. Du har kanske ätit mål med högre energitäthet, t ex fetare mat? Minskat på vardagsmotionen? I vilket fall som helst har du legat på överskott om du gått upp i vikt, och då har du även ökat i fettmassa. Alternativt har du bara gjort ett mätfel, t ex vägt dig efter att ha druckit en liter vatten och ätit ett stort mål mat.

Jo jag har nog ätit lite sämre mat senaste veckan åtminstone.
Jäkla tur att ja inte är stor i maten och kan lätt klara mig på 2 mackor + en lagad middag per dag.

Istället för att bara simma varannan dag så ska ja börja gå ut o gå 1 timma per dag utöver det.

Prankie
2008-07-21, 12:22
Har du gått upp i vikt har du legat på kaloriöverskott. Du har kanske ätit mål med högre energitäthet, t ex fetare mat? Minskat på vardagsmotionen? I vilket fall som helst har du legat på överskott om du gått upp i vikt, och då har du även ökat i fettmassa. Alternativt har du bara gjort ett mätfel, t ex vägt dig efter att ha druckit en liter vatten och ätit ett stort mål mat.

Du menar väl kallsup? :D
Vikten kan diffa ganska mycket, från dag till dag. Måttband och foto är bättre sätt att mäta.

Suffering
2008-07-21, 12:24
Du menar väl kallsup? :D
Vikten kan diffa ganska mycket, från dag till dag. Måttband och foto är bättre sätt att mäta.

Jo måttband har jag använt mig av.
Gått från 125 cm till 114 cm (15kg) sen Februari på midjan så de går framåt iaf.

Whistler
2008-07-21, 12:24
Att väga sig på en fungerande våg varje morgon efter toalettbesök är ett mycket tillförlitligt sätt att mäta upp eller nedgång. Det viktiga är som sagt att man eftersträvar samma variabler. Dricker man ett glas vatten innan man ställer sig på vågen är det klart att det blir fel.

machine gun
2008-07-21, 12:27
Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle vid aktivitet. Vad har " bra tryck i armarna" med fettförbränning att göra?

Jag misstänker att han menar energiförbrukning.

Sniggel
2008-07-21, 17:29
Du kan ha ökat i vikt pg a större glykogeninlagring, vilket ju också gör att musklerna blir större eftersom de håller mer bränsle. Tappar du i fettvikt kan musklerna också se större ut eftersom de framträder mer.
Och ja, du kan tappa i fettvikt av att förbruka energi, även om du inte förbrukar fett under själva aktiviteten.
Mått runt midjan är oftast en bättre indikator på hur mycket fett man har än hur mycket vågen visar.