handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver & Kolhydrater


Nordin
2008-07-21, 09:54
Börjar bli dags att köpa nytt protein och nån gainer, jobbar 12h/pass och känner mig rätt katabol ibland när lunchen inte riktigt räcker till. Behöver lite tips på, framförallt, billiga och energirika protein & kolhydratspulver.

Undrar också hur jag ska fördela det över dagen, har för mig att man ska ta proteinpulver efter träningen för att fylla på depåerna och få en bättre återhämtning. Kolhydraterna behöver man väl också om man inte fått i sig tillräckligt från maten (eller vill bulka).

Jag tänkte göra så att jag tar med mig en blandning av dom båda på jobbet, låter det rätt? Vill absolut inte ligga på kaloriminus utan jag ser hellre att jag går upp i vikt.

Eddie Vedder
2008-07-21, 10:04
Blanda dessa två och du har en utmärkt och billig gainer.:thumbup: Strunta i att med kolhydratpulvret blanda och du har en ren proteindrink istället. Som mellanmål är nog detta ett bättre alternativ en gainern, proteindrink plus en smörgås t.ex.:)

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=173

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Och hur känner man sig när man "känner sig katabol" egentligen?:D

Nordin
2008-07-21, 10:17
Man känner att man inte fått i sig tillräckligt med näring och vill desperat sätta i sig nåt :). Vad menar du med bättre mellanmål? Nyttigare? Känner att jag vill öka i vikt snarare än gå ner.

Tack för tipsen!

Eddie Vedder
2008-07-21, 10:22
Man känner att man inte fått i sig tillräckligt med näring och vill desperat sätta i sig nåt :).

Det kallas hunger. Katabolismen i sig är inget du känner av. Den pågår ju jämt och ständigt och upphör aldrig. Likaså anabolismen. Detta gäller all kroppsvävnad och inte bara muskelmassa.

Vad menar du med bättre mellanmål? Nyttigare? Känner att jag vill öka i vikt snarare än gå ner.

Ja nyttigare. Maltodextrin är 100% näringslöst kolhydratpulver, oerhört snabba kolhydrater dessutom. Inget att rekommendera om det inte är i samband med träning.

Blanda ditt proteinpulver med röd mjölk t.ex. Då är det plötsligt en jättenäringsrik dryck som både smakar bättre och ger mycket energi. Kanske mixa ner en banan också?:)

Om du söker kommer du hitta hur mycket trådar som helst med lämpliga dryckmåltider som medlemmar komponerat ihop.:thumbup:

Nordin
2008-07-21, 10:47
Jag vet vad katabol innebär, använde det bara mer som ett uttryck :P. Tack för informationen om drinken.

Nordin
2008-07-21, 11:12
Förresten, är det minst lika bra att köpa "slooow carbs" och blanda ned i proteindrinken till ett mellanmål?

machine gun
2008-07-21, 11:22
Maxgain från Eiselt innehåller ju havre som kolhydratkälla + MCT-fett. Borde ju vara ett bättre alternativ än många andra MRP's iaf. Plus att den är sjukt god!

Jag förespråkar normalt mat i första hand, men ibland är det helt enkelt inte så praktiskt att ta med sig en smörgås eller liknande.

EDIT: MRP = Meal Replacement Product, dvs måltidsersättning.

King Grub
2008-07-21, 12:31
Förresten, är det minst lika bra att köpa "slooow carbs" och blanda ned i proteindrinken till ett mellanmål?

Fruktos i koncentrerad form är inte hälsosamt.

z_bumbi
2008-07-21, 15:01
Maxgain från Eiselt innehåller ju havre som kolhydratkälla + MCT-fett. Borde ju vara ett bättre alternativ än många andra MRP's iaf. Plus att den är sjukt god!

Bryr man sig om hur snabba kolhydraterna är så är det troligen ingen höjdare och vanlig fullkornsvälling är troligen bättre på den fronten.

machine gun
2008-07-21, 15:08
Bryr man sig om hur snabba kolhydraterna är så är det troligen ingen höjdare och vanlig fullkornsvälling är troligen bättre på den fronten.

Jovisst, men fortfarande bättre än malto eller fruktos iaf. Fullkornsvälling är dock ett bra förslag om man tycker att det är gott.