handdator

Visa fullständig version : Nu måste det redas ut!


Jakan
2008-07-20, 22:45
Hej!

Jag har länge funderat på det här med kost, vad man ska äta, vad som är bra för kroppen osv, men jag tycker mig alltid få olika budskap hela tiden och jag känner mig mycket förvirrad och utan någon som helst koll. Jag tänkte att här måste nån ha kunskapen (och viljan?) att en gång för alla reda ut detta så jag kan känna mig säker på grundstenarna när det kommer till träning, diet etc.

Vad har "byggstenarna" egentligen för egenskaper på kroppen är det jag vill veta. Kolhydrater, Protein och fett. Det är dom tre vi snackar eller hur. Vilken av dom är det som hjälper muskler byggas upp, vilken av dom är det som gör att man blir fet om man tar in för mycket. Man kan ju läsa om att det är viktigt att ta in kolhydrader, men sen ser man att dom ska undvikas etc. Förstår ni mitt problem?

Jag har verkligen kollat runt och jag hajjar det helt enkelt inte, kalla mig korkad, men jag hajjar det inte. Vad jag efterlyser är någon som enkelt och snyggt kan ge mig en förklaring. Den här kunskapen är ju grundstenen för att kunna leva sunt och jag känner att jag vill ha koll.

Sen finns det en eftersläntare, inte lika viktig men om nån orkar ta med den utlovas guldstjärna. kcal?

Tack!

JoeyP
2008-07-20, 22:49
Fett, Protein, Kolhydrater. Allt det där kan göra dig tjock bara du får i ditt i rätt mängder.

Kcal = Energi, en mätning på hur mycket energi du får ut från ett livsmedel.

Typ.

Handcuff
2008-07-20, 22:58
Fett, Protein, Kolhydrater. Allt det där kan göra dig tjock bara du får i ditt i rätt mängder.

Kcal = Energi, en mätning på hur mycket energi du får ut från ett livsmedel.

Typ.

Får man i sig fel mängd om man inte blir tjock :confused:

:D

Jakan
2008-07-20, 23:04
Men jag tänker mer, jag vill veta vad det har för egenskaper i klartext.

Kolhydrater, vad gör det och varför är det viktigt?

Protein, vad gör det och varför är det viktigt?

Som det är nu om jag skulle sätta mig ner och försöka göra en diet har jag inte en blekaste aning om vad jag ska ta hur mycket av etc just för jag inte vet hur det påverkar kroppen. Jag kanske får för mig att jag ska trycka i mig hutlösa mängder kolhydrater för det har jag hört är bra, ni förstår, det kan bli lite fel.

drakfelt
2008-07-21, 01:49
Jag hade nog googlar om jag vore du, wikipedia eller kanske någon lite seriösare sida har SÄKERLIGEN väldigt utförliga och överskådliga beskrivningar över det du letar efter! :)

King Grub
2008-07-21, 04:16
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14545&epslanguage=SV

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12479&epslanguage=SV

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12480&epslanguage=SV

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14765&epslanguage=SV

Jakan
2008-07-21, 10:42
Tack så mycket, tror det ska göra susen!

Doozer
2008-07-21, 12:16
Fast den länken du hänvisar till, King Grub, angående fetterna innehåller ju felaktigheter. Stora studier visar ju att mättat fett inte har någon negativ påverkan på hjärta och kärl. Du har ju själv skapat trådar angående forskning om det. Varför Livsmedelsverket inte ändrat sina publikationer efter dessa forskingsresultat är för mig obegripligt.

machine gun
2008-07-21, 14:16
Fast den länken du hänvisar till, King Grub, angående fetterna innehåller ju felaktigheter. Stora studier visar ju att mättat fett inte har någon negativ påverkan på hjärta och kärl. Du har ju själv skapat trådar angående forskning om det. Varför Livsmedelsverket inte ändrat sina publikationer efter dessa forskingsresultat är för mig obegripligt.

Man ändrar inte bara rekommendationer huxflux. Det pågår för närvarande en genomgång av nuvarande rekommendationer och de kommer att uppdateras, vilket de gör med jämna mellanrum beroende på vad som kan anses vara evidensbaserat.

Sniggel
2008-07-21, 16:29
Det är mycket du fråga om men enkelt sammanfattat hade jag skrivit så här:

Fett - nyttigt sammansättning och minst halva din kroppsvikt i gram för att upprätthålla normal hormonfunktion i kroppen gärna upp till 1g/kg kroppsvikt, eller mer om du har svårt för att öka i vikt. För lite fett och du kan bli hungrig eller känna dig slö/seg.

Protein - 1.2 till 2.0 g/kg kroppsvikt om du tränar. Mer än 2.0 är inte bevisat (ännu) att det hjälper om man vill bygga muskler, men många tror det och upplever det så. För lite protein och du får inte lika bra resultat. Det är i princip omöjligt att få proteinbrist (ett sjukligt tillstånd) som västerlänning (om man inte medvetet försöker nå det stadiet).

Kolhydrater - Sparas som muskelenergi bland annat. Tar tid på sig att lagras in men har ofta stor effekt på ens ork när man tränar. Kan även användas direkt som blodglukos men fyllda glykogendepåer är det bästa om man ska träna. Kolhydrater kan man äta mycket av och det kan i princip vara resten av kalorierna efter att man har bestämt hur mycket protein och fett man ska äta. Ju mer kolhydrater du äter desto effektivare kommer proteinet till användning. Ett normalt intag kan för en tränande ligga mellan kanske 150-600g om dagen. eller en helt annan siffra så det är väldigt individuellt hur mycket man äter.

royce
2008-07-21, 19:36
Kolhydrater - Sparas som muskelenergi bland annat. Tar tid på sig att lagras in men har ofta stor effekt på ens ork när man tränar. Kan även användas direkt som blodglukos men fyllda glykogendepåer är det bästa om man ska träna. Kolhydrater kan man äta mycket av och det kan i princip vara resten av kalorierna efter att man har bestämt hur mycket protein och fett man ska äta. Ju mer kolhydrater du äter desto effektivare kommer proteinet till användning. Ett normalt intag kan för en tränande ligga mellan kanske 150-600g om dagen. eller en helt annan siffra så det är väldigt individuellt hur mycket man äter.

Varför menar en del ariklar (främst i mens health) att man bör se över kolhydrater för att inte lägga på sig onödigt fett? Tex vid deff så drar många ner rejält på kolhydraterna, varför?

Eddie Vedder
2008-07-21, 19:41
Tex vid deff så drar många ner rejält på kolhydraterna, varför?

Dels p.g.a. att kolhydratrika livsmedel ofta kan upplevas mindre mättande, dels för att ett högt proteinintag är viktigt och vid ett allmänt lågt energiintag måste ju andra makronäringsämnen då plockas bort för att kunna bibehålla det höga proteinintaget. Fett och protein är essentiellt vilket kolhydrater inte är.

Sedan finns säkert mer teorier om fettförbränning, insulin m.m. men jag tror fortfarande mättnadsaspekten samt "proteinutrymmet" är det väsentliga.